Can organizational communication be considered to be a lobbying activity?

Authors

  • Fábio França Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Curso de Jornalismo Institucional
  • Maria Aparecida Ferrari Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2011.139086

Keywords:

Lobby. Organizational communication. Communication strategy.

Abstract

This article is a contribution to the debate on organizational communication and a reflection on communication lobbying as a new function in contemporary organizations. We believe this function can earn positive results for the organization by demonstrating transparent behaviors with the publics, proposing harmony and understanding as the main objectives to be achieved with all strategic publics, and being open to respond to all grievances and to provide excellent service. This will contribute to demonstrate that the ethical practice of lobbying with government sectors can only enhance the credibility of an organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Fábio França, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Curso de Jornalismo Institucional
    Doutor e mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Bacharel em Filosofia pela Universidade de Mogi das Cruzes (UMC). Professor convidado do curso de Jornalismo Institucional da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (Cogeae/PUC-SP).
  • Maria Aparecida Ferrari, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Doutora e mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP). Bacharel em Ciências Sociais, pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP). Professora-pesquisadora dos programas de graduação e pós-graduação da ECA-USP

Published

2011-06-26

How to Cite

FRANÇA, Fábio; FERRARI, Maria Aparecida. Can organizational communication be considered to be a lobbying activity?. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 8, n. 14, p. 87–104, 2011. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2011.139086. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139086.. Acesso em: 20 may. 2024.