Creative realities of the aesthetic field: hybridism between art and digital architecture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v23i41p108-121

Keywords:

Hybridism. Digital architecture. Visual expression. Digital art.

Abstract

The architecture has been expanded in its own complexity through computing resources, promoting significant changes in its forms, renouncing the appearances of the common scope and exploring new experiences with unusual versions and also, creating visual metaphors for a new world. The spatial forms are created by several principles, with many scientific motes to explore, in an intense and systematic use of digital medium, thus arising processes of aesthetic explorations common to the digital arts. The digital architecture can materialize signs through a diversity of references, subverting to the form the desire of an expression translated in a character of beauty.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fábio Ferreira de Lima, Faculdade de Artes Visuais. Universidade Federal de Goiás. Goiânia, GO.

References

ANGELIER, Paul. On strange aesthetics. 2004. Disponível em: http://www.angelier.fr/writings/on-strange-aesthetics. Acesso 04 mar. 2014.

ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. Trad. Ivonne Terezinha de Faria. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

COUCHOT, Edmond. A tecnologia na arte: da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2003.

DONDIS, Donis. A Sintaxe da linguagem visual. Trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

EL DALY, Hazem. Revisiting algorithms in architectural design. Towards new computational methods. Doctorate Thesis, Ain Shams University, Egypt, 2009.

FLUSSER, Vilém. O mundo codificado: por uma filosofia do design e da comunicação. Trad. Raquel Abi-Sâmara. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

HEIDEGGER, Martin. A origem da obra de arte. Trad. Idalina Azevedo e Manuel Antônio de Castro. São Paulo: Edições 70, 2010.

KOLAREVIC, Branko. Architecture in digital age: design and manufacturing. Nova Iorque: Spon Press, 2003.

KOLAREVIC, Branko. Digital morphogenesis and computational architectures. In: 4º SIGRADI, Rio de Janeiro, 2000, p.1-6.

LAWSON, Bryan. Como arquitetos e designers pensam. Trad. Maria Beatriz Medina. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

LÉVY, Pierre. Ideografia dinâmica. Para uma imaginação artificial? Trad. Manuela Guimarães. Lisboa: Instituto Piaget, 1997.

LYOTARD, Jean-François. A condição pós-moderna. Trad. Ricardo Corrêa Barbosa. Rio de Janeiro: José Olympio, 2000.

MACHADO, Arlindo. Máquina e Imaginário. São Paulo: Senac, 2000.

MASSUMI, Brian. Sensing the virtual, building the insensible. In: PERRELLA, S. Hypersurface Architecture. Architectural Design, vol. 68, no. 5/6, Maio-Junho 1998, p. 16-24.

MITCHELL, William. A lógica da arquitetura: projeto, computação e cognição. Trad. Gabriela Celani. Campinas, SP: Ed. da Unicamp, 2008.

MITCHELL, William. Não existem mídias visuais. In: DOMINGUES, D. (Org.) Arte, ciência e tecnologia: passado, presente e desafios. Trad. Flávia Gisele Saretta et all. São Paulo: Ed. UNESP, 2009.

MONTANER, Josep Maria. As formas do século XX. Trad. Maria Luiza Tristão de Araújo. Gustavo Gili: Barcelona, 2002.

PASSERON, René. Da estética à poiética. In: Porto Arte, Porto Alegre, v.8, n.15, p.103-116, nov.1997.

PIAZZALUNGA, Renata. A virtualização da arquitetura. Campinas, SP: Papirus, 2005.

PICON, Antoine. Architecture, Science, Technology, and the Virtual Realm. In: PICON, Antoine & PONTE, Alessandra. (Eds.) Architecture and the sciences: exchanging metaphors, New York: Princeton Papers on Architecture, 2003.

PICON, Antoine. Digital culture in architecture. An introduction for the design professions. Basel, Switzerland: Birkhäuser, 2010.

PLAZA, Julio.; TAVARES, Mônica. Processos criativos com os meios eletrônicos: poéticas digitais. São Paulo: Hucitec, 1998.

SANTAELLA, Lucia. A relevância da arte-ciência na contemporaneidade. In: ROCHA, C.; MEDEIROS, Maria Beatriz.; VENTURELLI, Suzete. (Orgs.) ART Arte e Tecnologia. Modus Operandi Universal. Brasília, 2012. Disponível em http://www.medialab.ufg.br/art/wp-content/uploads/2012/10/LivroART.pdf. Acesso em: 04 mar. 2014.

SCRUTON, Roger. Estética da arquitetura. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2010.

Published

2016-12-30

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Lima, F. F. de. (2016). Creative realities of the aesthetic field: hybridism between art and digital architecture. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 23(41), 108-121. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v23i41p108-121