An industrialization project for Brazil based on drawing education (Liceu de Artes e Ofícios do Rio de Janeiro), Rui Barbosa and John Ruskin

Authors

  • Claudio Silveira Amaral Universidade Estadual Paulista; Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicações

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i19p128-143

Keywords:

Art, manufacturing, eclecticism, mechanical arts, bourgeois technology, teaching, design

Abstract

The Arts and Crafts School of Rio de Janeiro was founded in 1856. It was established to create a labor market for Brazil's first industrial plan, based on the teaching of design. The idea was that the teaching of drawing, with an emphasis on mechanical arts, would turn the city itself into a work of art. Rui Barbosa took part in this project, inspired by the ideas of British art critic John Ruskin.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROS, A. P. O Liceu de Artes e Ofícios e seu fundador. Rio de Janeiro: Typographia do Liceu de Artes e Ofícios do Rio de Janeiro, 1956.

BARBOSA, Rui. Reforma do Ensino Primário. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde. Obras Completas de Rui Barbosa, 1946. v. X, t. II.

BARBOSA, Rui. Lições de coisas. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde. Obras Completas de Rui Barbosa. V. XIII, 1886, t. I, 1950.

BARBOSA, Rui. O desenho e a arte industrial. Rio de Janeiro: Rodrigues & Cia, 1949.

BAZIN, G. História da história da arte. São Paulo: Martins Fontes, s/d.

BENJAMIN, W. O conceito de crítica de arte no romantismo alemão. São Paulo: Iluminuras, 1999.

BIELINSKI, A. C. Liceu de Artes e Ofícios do Rio de Janeiro – dos pressupostos aos reflexos de sua criação – de 1856 a 1900. 2003. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Belas Artes, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 2003.

BRADLEY, J. L. Ruskin, the critical heritage. Londres: Routledge & Henley, 1984.

CLARK, F. Paisagem na arte. Lisboa: Editora Ulisséia, 1961.

CLARK, K. Ruskin today. Londres: John Murray, 1964.

CLARK, K. Ruskin and his circle. Londres: Shenval Press, 1964.

DAVIES, L. J. The working men’s college, 1854-1904, records of its history and its work for fifty years by members of the college. Londres: Mamillan and Co, Limited, 1904.

FABRIS, A. Ecletismo na arquitetura brasileira. São Paulo: Nobel; Edusp, 1987.

GAMA, R. A tecnologia e o trabalho na história. São Paulo: Nobel; Edusp, 1986.

GOMES, N. Um revolucionador de idéias, Rui Barbosa. Rio de Janeiro: CHD Editora, 2003.

GORDON, S. John Ruskin and the victorian eye. Nova York: Harry Abrams, 1993.

HASLAM, R. Looking, drawing and learning with John Ruskin. In: HELSINGER, E. Ruskin and the art of the beholder. Massachusetts: Harvard University Press, 1982.

KATINSKY, J. R. Renascença: Estudos periféricos. São Paulo: FAUUSP, 2003.

KATINSKY, J. R. Desenho industrial. In: ZANINE. História geral da arte no Brasil. São Paulo: Instituto Walter Moreira Sales Fundação Djalma Guimarães, v. II, 1983.

MARQUES, R. A originalidade do moderno. São Paulo: (texto de apoio de aula). 2000.

MENEGUELLO, C. Da ruína ao edifício, neogótico, reinterpretação e preservação do passado na Inglaterra vitoriana. 2000. Tese (Doutorado) – Instituto de Filosofia, Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.

PROSPECTUS A COR. Rio Arte Corredor Cultural. Rio de Janeiro: Rio/arte, 1990.

REVISTA O BRAZIL ARTÍSTICO. Revista da Sociedade Propagadora das Bellas-Artes do Rio de Janeiro (Nova Phase). Rio de Janeiro: Typographia Leuzinger, 1911.

REVISTA CORREDOR CULTURAL: Como recuperar, reformar ou construir seu imóvel. Rio de Janeiro: Rio/ arte, IPP, 2004.

RUSKIN, J. Modern painters. Londres: Smith, Elder & Co. v. I, 1948.

RUSKIN, J. Modern painters. Londres: Smith, Elder & Co. v. II, 1856.

RUSKIN, J. Modern painters. Londres: Smith, Elder & Co. v. III, 1856.

RUSKIN, J. Modern painters. Londres: Smith, Elder & Co. v. IV, 1856.

RUSKIN, J. Modern painters. Londres: Smith, Elder & Co. v. V, 1860.

RUSKIN, J. The stones of Venice. Londres: George, Allen & Unwin. v. I, II, III, 1925.

RUSKIN, J. The seven lamps of architecture. Londres: J. M. Dent & Sons Ltd., 1921.

RUSKIN, J. Munera pulveris. Londres: Routledge/Thoemmes Press, 1994.

RUSKIN, J. A joy for ever. Londres: Routledge/Thoemmes Press, 1994.

RUSKIN, J. Sesame and lilies; The two paths; The king of the garden. Londres: J. M. Dent & Sons Ltd. 1944. . Time and tide. Londres: Routledge/Thoemmes Press, 1994.

RUSKIN, J. The crown of wild olive. Londres: Routledge/Thoemmes Press, 1994.

RUSKIN, J. Unto this last. Londres: Routledge/Thoemmes Press, 1994.

RUSKIN, J. Lectures on architecture and painting. Londres: Smith, Elder and Co., 1854.

RUSKIN, J. The nature of gothic. A chapter of the stones of Venice. Londres: edited by William Morris, Kelmscott Press, Hammersmith, and published by G. Allen. 1892.

SADLER, M. John Ruskin plan for national education. Manchester: Romanes & Son, 1907.

SQUEFF, L. C. O Brasil nas letras de um pintor: Manuel de Araújo Porto Alegre (1806 – 1879). 2000. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

THOMPSON, E. P. William Morris romantic to revolutionary. Londres: Lawrence & Wishart Ltd., 1955.

Published

2006-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Amaral, C. S. (2006). An industrialization project for Brazil based on drawing education (Liceu de Artes e Ofícios do Rio de Janeiro), Rui Barbosa and John Ruskin. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 19, 128-143. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i19p128-143