The eye of the artist: style and form issues in visual art
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i22p160-179Keywords:
Pure visibility, Warburg School, formalism, style, cultural historyAbstract
A thorough investigation of the three fundamental concepts of the Pure Visibility School - forms of vision, artistic intention, and pure vision - demands a deeper consideration of its epistemological premises, which scholars of the so-called Warburg School roundly criticized in the first half of the 20th century. A review of the theoretical debate surrounding the lines of thinking of both schools will enable us to better understand the essential issues on which" cultural history" is based and let us grasp art in our days.Downloads
References
AA.VV. Empathy, form, and space. Problems in german aesthetics (1873-1893). Santa Monica: Getty Center for History of Art and the Humanities, 1994.
BIALOSTOCKI, Jan. Estilo y iconografia. Tradução de José M. Pomares. Barcelona: Barral Editores, 1973.
CARREÑO, F. P. Konrad Fiedler, la producción de lo real en el arte. In: FIEDLER, K. Escritos sobre arte. Madri: Visor, 1991.
CASSIRER, Ernst. Las ciencias de la cultura. Tradução de W. Roces. México: Fondo de Cultura Económica, 1982.
CROCE, Benedetto. Storia dell’estetica per saggi. Bari: Laterza, 1967.
DIDI-HUBERMAN, Georges. L’ímagine survivante. Histoire de l’art et temps des fantômes selon Aby Warburg. Paris: Les Éditions de Minuit, 2002.
FIEDLER, Konrad. Escritos sobre arte. Tradução de V. Romano. Madri: Visor, 1991.
FRANKL, Paul. Introducción: Problema y método. Principios fundamentales de la historia de la arquitectura. Tradução de H. Dauer. Barcelona: Gustavo Gilli, 1981.
GADAMER, Hans-Georg. La actualidad de lo belo. Tradução de Antonio G. Ramos. Barcelona: Paidós, 1991.
GINZBURG, Carlo. De A. Warburg a E. H. Gombrich: Notas sobre um problema de método. Mitos emblemas sinais: Morfologia e história. Tradução de F. Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
GOMBRICH, E. H. Padre de la historia del arte: Lectura de las Lecciones sobre estética de G.W. F. Hegel (1770-1831). Tributos. Tradução de Alfonso Montelongo. México: Fondo de Cultura Económica, 1991.
GOMBRICH, E. H. A psicologia e o enigma do estilo. Arte e ilusão. Tradução de R. de Sá Barbosa. São Paulo: Livraria Martins Fontes, 1986.
GOMBRICH, E. H. In search of cultural history. Ideals and idols. Oxford: Phaidon Press Limited, 1979.
GOMBRICH, E. H. El sentido de orden. Tradução de E. Riambau i Saurí. Barcelona: Gustavo Gilli, 1980.
HILDEBRAND, Adolf von. El problema de la forma en la obra de arte. Tradução de M. I. P. Aguado. Madri: Visor, 1988.
HOLLY, Michael Ann. Panofsky and the foundations of art history. Ithaca/Londres: Cornell University Press, 1985.
HOLLY, Michael Ann. Iconografia e iconologia. Tradução de F. Lollini. Milão: Jaca Books, 1993.
KANT, Immanuel. Crítica da faculdade do julgamento. Tradução de V. Rohden e A. Marques. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1993.
LEBRUN, Gérard. A finalidade sem fim e a ambigüidade do belo. Kant e o fim da metafísica. Tradução de Carlos A. R. de Moura. São Paulo: Livraria Martins Fontes, 1993.
MONDRIAN, Piet. Un nuevo realismo. Arte plastico y arte plastico puro. Tradução de Raúl R. Rivarola e Aníbal C. Goñi. Buenos Aires: Victor Leru S. R. L., 1961.
PANOFSKY, Erwin. A história da arte como uma disciplina humanística. O significado nas artes visuais. Tradução de Maria Clara F. Kneese e J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 1976.
PANOFSKY, Erwin. Introducción. Estudios sobre iconología. Tradução de B. Fernández. Madri: Alianza Editorial, 1985.
PANOFSKY, Erwin. La prospettiva como “forma simbolica” e altri scritti. Tradução de E. Filippini. Milão: Feltrinelli, 1982.
PANOFSKY, Erwin. Il concetto del “kunstwollen”. La prospettiva como “forma simbolica” e altri scritti. Milão: Feltrinelli, 1982.
PANOFSKY, Erwin. Il problema dello stile nelle arti figurative. La prospettiva como “forma simbolica” e altri scritti. Milão: Feltrinelli, 1982.
RIEGL, Aloïs. Arte tardo-romana. Tradução de Licia C. Ragghianti. Torino: Einaudi, 1959.
RIEGL, Aloïs. Problemas de estilo. Tradução de Federico M. Saller. Barcelona: Gustavo Gilli, 1980.
SALVINI, Roberto. La critica d’arte della pura visibilità e del formalismo. Milão: Aldo Garzanti, 1977.
SAXL, Fritz. Herbert Horne, Aby Warburg, Jacques Wesnil. La vida de las imágenes. Tradução de Federico Zaragoza. Madri: Alianza, 1989.
SAXL, Fritz. La visita de Aby Warburg a Nuevo Méjico. La vida de las imágenes. Tradução de Federico Zaragoza. Madri: Alianza, 1989.
SCHAPIRO, Meyer. Estilo. Tradução de Martha Scheinker. Buenos Aires: Ediciones 3, 1962.
SPINELLI, Italo; VENUTI, Roberto (a cura di). Mnemosyne. L’Atlante della memoria di Aby Warburg. Roma: Artemide Edizioni, 1998.
VENTURI, Lionello. Storia della critica d’arte. Torino: Giulio Einaudi, 1993.
WIND, Edgard. El concepto de “kulturwissenschaft” en Aby Warburg y su importancia para la estética. La elocuencia de los símbolos. Tradução de Luis Millán. Madri: Alianza, 1993.
WÖLFFLIN, Heinrich. A arte clássica. São Paulo: Martins Fontes, 1990.
WÖLFFLIN, Heinrich. Prolegomena to a psychology of architecture. Empathy, form, and space. Problems in german aesthetics (1873-1893). Santa Monica: Getty Center for History of Art and the Humanities, 1994.
WÖLFFLIN, Heinrich. Conceitos fundamentais da história da arte. Tradução de João Azenha Jr. São Paulo: Livraria Martins Fontes, 1984.
WÖLFFLIN, Heinrich. Posfácio: Uma revisão. Conceitos fundamentais da história da arte. Tradução de João Azenha Jr. São Paulo: Livraria Martins Fontes, 1984.
WÖLFFLIN, Heinrich. Renascença e barroco. Tradução de Mary A. L. de Barros e Antonio Steffen. São Paulo: Perspectiva, 1989.
WORRINGER, Wilhelm. Abstración y naturaleza. Tradução de M. Frenk. México: Fondo de Cultura Económica, 1975.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DIADORIM - Diretório de Políticas Editoriais