Modern ornaments: portinary's tiles in Pampulha church

Authors

  • Rafael Alves Pinto Junior Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i23p140-155

Keywords:

Modernist brazilian architecture, azulejaria, Portinari, Pampulha church

Abstract

Brazilian architecture from the period of 1930-1940 exhibits many atemporal concepts, representing architecture that is solid enough to absorb external influences without being overwhelmed by them. The focus of this article is to analyze azulejaria (ceramic tiles), used as a means of visually composing environments and providing legitimacy to architecture. This article will not attempt to review the whole architectural output of this period, but rather to review Brazilian architectural aesthetic values by analyzing elements in its key buildings. To do so, buildings that converge the work of both Portinari and Niemeyer are studied. We methodologically associate ambiance from the Brazilian modernist movement to understand the relationship among spaces, whether from a pictorial or architectural standpoint. Azulejaria was found to play an important role in architecture following the opening of the Pampulha Church, in Belo Horizonte, Brazil, in the late 1940s. It attracted considerable attention of Brazil's neighboring countries, because in the first half of the 20th century these nations were trying to achieve their cultural autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALCÂNTARA, Dora. Azulejos na cultura luso-brasileira. Rio de Janeiro: IPHAN, 1997.

ARGAN, Giulo Carlo. El concepto del espacio arquitectonico desde el barroco a nuestro dias. Buenos Aires: Nueva Vision, 1977.

ARGAN, Giulo Carlo. Imagem e persuasão. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

ARGAN, Giulo Carlo. Projeto e destino. São Paulo: Ática, 2004.

BELLUZZO, Ana Maria de Moraes (Org.). Modernidade: Vanguardas artísticas na América Latina. Cadernos de Cultura, São Paulo: Unesp/Editora Memorial, n. 1, 1990.

BRANDÃO, Carlos A. L. A formação do homem moderno vista através da arquitetura. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1999.

BRUAND, Yves. Arquitetura contemporânea no Brasil. São Paulo: Perspectiva, 2005.

CAVALCANTI, Lauro (Org.). Quando o Brasil era moderno. Rio de Janeiro: Aeroplano Editora, 2001.

CAVALCANTI, Sylvia Tigre de Hollanda. O azulejo na arquitetura civil de Pernambuco – séc. XIX. São Paulo: Metalivros, 2002.

COLQUHOUN, Alan. Modernidade e tradição clássica. São Paulo: CosacNaify, 2004.

COMAS, Carlos Eduardo. O encanto da contradição: Conjunto da Pampulha, de Oscar Niemeyer. Arquitextos/Vitruvius. Disponível em: . Acesso em: 13 ago. 2005.

COMAS, Carlos Eduardo. Arquitetura moderna brasileira 1936-45: Precisões sobre um estado passado da arquitetura e do urbanismo. Porto Alegre: PROPAR, 2006.

COMAS, Carlos Eduardo. Pampulha e a arquitetura moderna brasileira. In: CASTRO, Mariângela/FINGUERUT, Silvia . (Orgs.). Igreja da Pampulha: Restauro e reflexões. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2006.

CONDURU, Roberto. Um modo de ser moderno. Lúcio Costa e a crítica contemporânea. São Paulo: CosacNaify, 2004.

FABRIS, Annateresa. Cândido Portinari. São Paulo: Edusp, 1996.

FABRIS, Annateresa. (Org.). Fragmentos urbanos – Representações culturais. São Paulo: Studio Nobel, 2000.

FABRIS, Annateresa. (Org.). Modernidade e modernismo no Brasil. Campinas: Mercado de Letras, 1994.

LEMOS, Carlos A. C. Azulejos decorados na modernidade arquitetônica brasileira. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, Rio de Janeiro: RJ Ed., n. 20, 1987.

MIRANDA, Wander Melo (Org.). Anos JK margens da modernidade. São Paulo: Imprensa Oficial do Estado, 2002.

MORAIS, Frederico. Azulejaria contemporânea no Brasil. São Paulo: Ed. Public. e Comunic., 1988.

NIEMEYER, Oscar. Considerações sobre a arquitetura brasileira. Módulo, Rio de Janeiro, n. 44, p. 35-41, 1976.

NOBRE, A. M.; JOAO, M.; LEONIDIO, O.; CONDURU, R. (Orgs.) Lucio Costa – Um modo de ser moderno. São Paulo: CosacNaify, 2005.

OLIVEIRA, Myriam Andrade Ribeiro. O rococó religioso no Brasil. São Paulo: CosacNaify, 2003.

PUPPI, Marcelo. Por uma história não moderna da arquitetura brasileira. Campinas: Pontes, 1998.

SÁ, Marcos Moraes de. Ornamento e modernismo. Rio de Janeiro: Rocco, 2005.

XAVIER, Alberto (Org.). Depoimento de uma geração. São Paulo: CosacNaify, 2003.

ZILIO, Carlos. A querela do Brasil. 2. ed. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1997.

Published

2008-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Pinto Junior, R. A. (2008). Modern ornaments: portinary’s tiles in Pampulha church. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 23, 140-155. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i23p140-155