A Atividade Comercial Recriando o seu Espaço

Autores/as

  • Heliana Comin Vargas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i4p65-77

Resumen

This article shows the new possibilities of relationship between the retail activity and the urban space. Analysing the commercial activity evolution down the ages, and the shopping center phenomenon in the world and mainly in São Paulo City, it was possible to notice that strategic locations, as a fundamental factor to the retail development, are giving way to businesses strategies. This evidence points to an important change in retail location teories that dem ands rethinking about, in order to control the urban development

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Referencias

ESTADO DE S. PAULO. Investimentos em quatro anos chegam a US$ 2 bilhões. São Paulo. 22 ago. 1991.

ESTADO DE S. PAULO. Aumentam Shopping no Interior. São Paulo. 26 jun. 1991.

FOLHA DE S. PAULO. Em Moema, novo pólo comercial da cidade. São Paulo. 18 abr. 1982.

GALBRAITH, John Kenneth. O novo Estado Industrial. Tradução de Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1967.

GATTO, Francisco. Cambio tecnológico neofordista y reorganização productiva; primeras reflexões sobre sus emplicaciones territoriales. EURE. Santiago, v. XVI, n. 47, p. 7-34, 1989.

HIRSCHMAN, Alberto. As paixões e os interesses; argumentos políticos para o capitalismo antes de seu triunfo. Tradução de Lúcia Campello. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

JORNAL DA TARDE. Os shoppings crescem e vão investir mais. São Paulo, 19 maio 1989.

JORNAL DA TARDE. Cidade faz corrida aos shoppings. São Paulo, 02 ago. 1990.

LAM PARELLI, C. M. et al. Nota introdutória sobre a construção de um objeto de estudo: O Urbano. Estudos FUNDAP, n. 1, p. 4-27, 1983.

LIPOVETSKY, Gilles. O império de efêmero. A moda e seus destinos na sociedade moderna. São Paulo: Cia. das Letras, 1989.

VARGAS, Heliana C. Eficiência da intervenção do Estado na localização comercial. In: III ENCONTRO NACIONAL DA ANPUR, Anais, 1989.

VARGAS, Heliana C. Comércio: localização estratégica ou estratégia na localização. São Paulo, 1992, Tese (Doutorado) - Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo.

ZIMMERMANN, Gustavo. Diagnóstico do Segmento do Comércio. In: São Paulo no Limiar do Século XXI; perspectivas dos setores produtivos 1980-2000. Org. CANO, Wilson. Convênio IPT-FECAMP-UNICAMP-INSTITUTO DE ECONOMIA. Campinas, 1990.

Publicado

1993-12-19

Número

Sección

nao definida

Cómo citar

Vargas, H. C. (1993). A Atividade Comercial Recriando o seu Espaço. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 4, 65-77. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i4p65-77