Tornar visível o invisível: a aprendizagem escolar da leitura como um problema de percepção e de esquecimento

Authors

  • Patrícia Aparecida do Amparo Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i137p59-72

Keywords:

Reading practices, Learning, High school

Abstract

Based on perception and forgetfulness as metaphors, this essay aims to discuss school reading education, considering that, in addition to evidence of practices, it consist of a problem of recognition of learning by subjects. Learning conditions appear to transit through a path that leads to a reflection of the frames of what is conceivable – as something to be legitimately taught and learned – and the processes of forgetfulness of unwanted practices and representations. To this end, it dialogues with Bernard Lahire’s formulations and with secondary school students, aiming to configure a point of view that articulates sociological and didactic reflections, as well as personal experiences. The essay bets on the idea that making invisible reading references visible in the school space would be a promising way to broaden the understanding of what can be learned in educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Patrícia Aparecida do Amparo, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    Professora do Departamento de Metodologia de Ensino e Educação Comparada (EDM) da Faculdade de Educação da USP

References

AMÂNDIO, S. “Entrevista com Bernard Lahire: do homem plural ao mundo plural”. Análise Social, XLVII (202), 2012.

AMÂNDIO, S. “O fio constitutivo da sociologia empírica de Bernard Lahire”. Sociologia, Programas e Práticas (on-line), n. 76, 2014.

AMPARO, P. A. do. Práticas de leitura em conflito no cotidiano escolar. Curitiba, Appris, 2021.

ARBEX, M. Sobrevivências da imagem na escrita: Michel Butor e as artes. Belo Horizonte, Relicário, 2020.

AZANHA, J. M. P. “Cultura escolar brasileira: um programa de pesquisas”. Revista USP, n. 8. São Paulo, 1990/1991, pp. 65-9.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis, Vozes, 2014.

CATANI, D. B. “Por uma pedagogia da pesquisa educacional e da formação de professores na universidade”. Educar em Revista, vol. 37. Curitiba, 2010, pp. 77-92.

CATANI, D. B.; AMPARO, P. A. do; CÂNDIDO, R. M. “Um menino fala de afetos, fala da escola, dos professores, dos médicos e dos psicólogos: refletir com o livro ‘Quando tinha cinco anos eu me matei’, de Howard Buten”. Cadernos de Pesquisa, vol. 28, n. 4. São Luís, 2021, pp. 509-28.

JULIA, D. “A cultura escolar como objeto histórico”. Revista Brasileira de História da Educação, n. 1. Campinas, 2001, pp. 9-43.

LAHIRE, B. La raison scolaire: école et pratiques d’écriture, entre savoir et pouvoir. Rennes, Presses Universitaires de Rennes, 2008.

LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo, Ática, 2004.

NOT, L. As pedagogias do conhecimento. São Paulo, Difel, 1981.

PEREIRA, L. A escola numa área metropolitana. 2ª ed. São Paulo, Pioneira, 1976.

SILVA, O. V. da; BERNAVA AGUILLAR, C. M. “Considerações sobre a história da forma escolar e a pedagogização das relações sociais”. Revista Educação, Pesquisa e Inclusão, vol. 1. Boa Vista, 2020, pp. 131-44.

SONNET, M. “Uma filha para educar”, in G. Duby; M. Perrot. História das mulheres no Ocidente. Porto, Afrontamento, 1994.

VINCENT, G. L’école primaire française: étude sociologique. Lyon, Presses Universitaires de Lyon, 1980.

VINCENT, G.; LAHIRE, B.; THIN, D. “Sobre a história e a teoria da forma escolar”. Educaçãoem Revista, n. 33. Belo Horizonte, 2001, pp. 7-47.

Published

2023-07-24

Issue

Section

Dossiê Vida escolar

How to Cite

AMPARO, Patrícia Aparecida do. Tornar visível o invisível: a aprendizagem escolar da leitura como um problema de percepção e de esquecimento. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 137, p. 59–72, 2023. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i137p59-72. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/214189.. Acesso em: 19 may. 2024.