Construction of a theoretical model representative of the experience: occupational therapists meaning play in Center of Psychosocial for Children and Adolescents
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v32i1-3pe204945Keywords:
Childhood, Play and playthings, Services of mental health, Occupational therapyAbstract
The research aimed to build a theoretical model representative of the experience of occupational therapists working at Center of Psychosocial Care for Children and Adolescents that identifies the meanings given to playing in their professional practice. The qualitative approach study used Grounded Theory as a methodological framework. Eight occupational therapists from Center of Psychosocial Care for Children and Adolescents in the city of São Paulo participated in the research. The comparative analysis of the data made it possible to identify two phenomena that make up the experience: “Having an occupational therapy knowledge about playing” and “Identifying forces contrary to the support of play”. The articulation of these phenomena allowed us to identify the central category “The occupational therapist supporting the ludic in his clinical practice at Center of Psychosocial Care for Children and Adolescents”, from which a theoretical model is proposed. The results of the study were interpreted in light of the Winnicottian perspective in the construction of care in Occupational Therapy, which conceives of playing as a constitutive element of the experience of being a child. The theoretical model built shows that the occupational therapist has consistent theoretical knowledge and ethical-political training to produce strategies to support play in Center of Psychosocial Care for Children and Adolescents in the face of opposing hegemonic forces.
Downloads
References
Vicentin MCG. Infância e adolescência: uma clínica necessariamente ampliada. Rev Ter Ocup Univ São Paulo. 2006;17(1):10-17. doi: 10.11606/issn.2238-6149.v17i1p10-17
Taño BL, Matsukura TS. Os centros de atenção psicossocial infantojuvenis: características organizacionais e oferta de cuidados. Rev Ter Ocup Univ São Paulo. 2014; 25(3):208-216. doi: 10.11606/issn.2238-6149.v25i3p208-216
Couto MCV, Delgado PGG. Intersetorialidade: uma exigência da clínica com crianças na Atenção Psicossocial. In: Lauridsen-Ribeiro EL, Tanaka OY. Atenção em saúde mental para crianças e adolescentes no SUS. São Paulo: Ed Hucitec; 2010. p.271-279
Reis et. al. Crianças e adolescentes em sofrimento psíquico atendidas em centros de atenção psicossocial infantojuvenil. In: Lauridsen-Ribeiro EL, Tanaka OY. Atenção em saúde mental para crianças e adolescentes no SUS. São Paulo: Hucitec; 2010. p.186-210.
Couto MCV, Duarte C, Delgado PGG. A saúde mental infantil na saúde pública brasileira: situação atual e desafios. Rev Bras Psiquiatr. 2008;30(4):390-398. doi: 10.1590/s1516-44462008000400015
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. DAPE. Coordenação Geral de Saúde Mental. Reforma psiquiátrica e política de saúde mental no Brasil. Documento apresentado à Conferência Regional de Reforma dos Serviços de Saúde Mental: 15 anos depois de Caracas. Brasília: OPAS; nov. 2005.
Ramos FAC. Prefácio. In: Lauridsen-Ribeiro EL, Lykouropoulos CB. O Capsi e o desafio da gestão em rede. São Paulo: Hucitec; 2016. p. 19-22.
Silva CD, Brunello MIB, Mieto FSR. Brincar em um centro de atenção psicossocial infantojuvenil. In: Jurdi A, Silva C, Brunello MIB. Cirandas do brincar: formações e práticas profissionais. São Paulo: Editora Unifesp, 2017. p. 167-180.
Brunello MIB, Jurdi AP, Angeli AAC, Carvalho CC, Kou V. A criação de um espaço para a existência: o espaço lúdico terapêutico. Rev Ter Ocup Univ São Paulo. 2006;17(1):4-9. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v17i1p4-9
Brunello MIB, Mieto FSR, Silva CD. Procedimentos de avaliação da qualidade do brincar na prática da terapia ocupacional: um estudo exploratório. Rev Ter Ocup Univ São Paulo. 2013;24(2):96-102. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v24i2p95-102
Takatori M. Vamos brincar? Do ingresso da criança com deficiência física na terapia ocupacional à facilitação da participação social [Tese]. São Paulo: Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo; 2010. doi: 10.11606/T.47.2010.tde-16042010-161357
Silvestrini MS, Silva CR, Prado ASA. Terapia ocupacional e cultura: dimensões ético políticas e resistências. Cad Bras Ter Ocup São Carlos. 2019;27(4):929-940. doi: 10.4322/2526-8910.ctoarf1727
Charmaz K. A construção da teoria fundamentada: guia prático para análise qualitativa. Porto Alegre: Artmed; 2009.
Strauss A, Corbin J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. 2a ed. Porto Alegre: Artmed; 2008.
Glaser BG, Strauss A. The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Chicago: Aldine Publishing Co; 1967.
Brunello MIB. Transtorno emocional infantil. In: Galvão C, Cavalcanti A. Terapia ocupacional: fundamentação e prática. Rio de Janeiro: Ed. Guanabara; 2007. Cap.31, p.308-313.
Mieto FSR, Brunello MIB, Silva CD. O lúdico e o cuidado às crianças com transtornos globais do desenvolvimento e/ou transtornos emocionais no processo de formação do terapeuta ocupacional. In: Jurdi A, Silva C, Brunello MIB. Cirandas do brincar: formações e práticas profissionais. São Paulo: Editora Unifesp; 2017. p.113-125.
Bratton SC, Ray D, Rhine T, Jones L. The Efficacy of play therapy with children: a meta-analytic review of treatment outcomes. Professional Psychol Res Pract. 2005;36(4):376-390. doi: 10.1037/0735-7028.36.4.376
Galheigo SM. Perspectiva Crítica y compleja de terapia ocupacional: actividade, cotidiano, diversidade, justiça social y compromisso ético-político. TOG (A Coruña). 2012;9(5):176-189.
Fortuna TR. Vida e morte do brincar. In: Ávila IS, organizador. Escola e sala de aula: mios e ritos. Porto Alegre: Editora da UFRGS; 2004. p.47-59.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Natani Alves Rodrigues, Fernanda Stella Risseto Mieto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.