Teaching activity, research and extension evaluation in surveillance of child development: the perspective of occupational therapy undergraduate students

Authors

  • Patricia Carla de Souza Della Barba Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Aline Gonçalves
  • Barbara Aniceto
  • Iara Cristina Rizzo
  • Joyce Nunes Crippa
  • Mariane Cristina Lourenço
  • Nathalia Abreu dos Santos
  • Thais Tieme Nishiama
  • Andressa Fernanda Joia
  • Raquel Cristina Pinheiro
  • Bruna Pereira Ricci Marini
  • Claudia Maria Simões Martinez Universidade Federal de São Carlos
  • Regina Helena Vitale Torkomian Joaquim Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v26i2p274-280

Keywords:

Surveillance, Child development, Occupational therapy, Childhood education, Education, higher, Health occupations/education, Students.

Abstract

The Curricular Activity of Integration between Education, Research and Extension (ACIEPE) “Child development from birth to six years and the work of Occupational Therapy”, offered by the faculty of Occupational Therapy of Federal University of São Carlos between March and September 2013, aimed to create a dialogue between educators of the municipal network of early childhood education and undergraduate students on issues involving the promotion of child development in family and school routines. This is an experience report describing the students’ evaluation of the content covered in this ACIEPE, discussing the implications of this activity in education. It is a descriptive investigative study of qualitative approach with the application of a questionnaire to nineteen students who participated in the ACIEPE. We highlight gains in the interdisciplinary experience, in communication with teachers, in the production of interventions and in increasing knowledge about Occupational Therapy practices. Students also identify the experience as challenging and claim to have obtained greater deepening of the possibilities of Occupational Therapy practice in the context of early childhood education, improving their knowledge about the binding process with both children and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Patricia Carla de Souza Della Barba, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
    Terapeuta Ocupacional (Universidade Federal de São Carlos), Especialista em Psicopedagogia e no Método Neuroevolutivo Bobath. Mestre e Doutora em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos. Docente Adjunto Nível III do curso de graduação em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos. Docente do Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional (PPGTO-UFSCar) - Mestrado Acadêmico e do Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica (PPGGC-UFSCar) - Mestrado Profissional. Experiência na área de Terapia Ocupacional, com ênfase em Intervenção em Problemas de Desenvolvimento Infantil. Atua principalmente nos seguintes temas: Atuação da Terapia Ocupacional na Atenção Integral à criança: vigilância do desenvolvimento e detecção de riscos nos contextos de saúde e educação; formação de profissionais de saúde; disfunções físicas e neurológicas, Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação (TDC). Lider do Grupo de Pesquisa do CNPq - FORMAÇÃO E CAPACITAÇÃO EM TERAPIA OCUPACIONAL.
  • Aline Gonçalves
    Estudante de graduação do curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos, participantes da equipe da ACIEPE. E-mails: alinegoncalves603@gmail.com
  • Barbara Aniceto
    Estudante de graduação do curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos, participantes da equipe da ACIEPE. E-mail: ba_aniceto@live.com
  • Iara Cristina Rizzo
    Estudante de graduação do curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos, participantes da equipe da ACIEPE. E-mail:  iara_rizzo@hotmail.com
  • Joyce Nunes Crippa
    Estudante de graduação do curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos, participantes da equipe da ACIEPE. E-mail: joycecrippa@hotmail.com
  • Mariane Cristina Lourenço
    Estudante de graduação do curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos, participantes da equipe da ACIEPE. E-mails: marianec.lourenco@gmail.com
  • Nathalia Abreu dos Santos
    Estudante de graduação do curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos, participantes da equipe da ACIEPE. E-mail: nathalia.yoona@gmail.com
  • Thais Tieme Nishiama
    Estudante de graduação do curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos, participantes da equipe da ACIEPE. E-mail:  thatanishiama@gmail.com
  • Andressa Fernanda Joia
    Terapeutas ocupacionais graduadas pela Universidade Federal de São Carlos, colaboradoras da ACIEPE. E-mail: dessa_joia@hotmail.com
  • Raquel Cristina Pinheiro
    Terapeuta ocupacionais graduadas pela Universidade Federal de São Carlos, colaboradoras da ACIEPE. E-mail: raquelpinheiro.to@gmail.com
  • Bruna Pereira Ricci Marini
    Terapeuta ocupacionais graduadas pela Universidade Federal de São Carlos, colaboradoras da ACIEPE. E-mail: brunamarini_to@yahoo.com.br.
  • Claudia Maria Simões Martinez, Universidade Federal de São Carlos

    Professora doutora, docente adjunto do curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos. E-mail:
    claudia@ufscar.br

  • Regina Helena Vitale Torkomian Joaquim, Universidade Federal de São Carlos
    Professora doutora, docente adjunto do curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos. E-mail:
    regin@ufscar.br

Published

2015-09-04

Issue

Section

Case Report

How to Cite

Barba, P. C. de S. D., Gonçalves, A., Aniceto, B., Rizzo, I. C., Crippa, J. N., Lourenço, M. C., Santos, N. A. dos, Nishiama, T. T., Joia, A. F., Pinheiro, R. C., Marini, B. P. R., Martinez, C. M. S., & Joaquim, R. H. V. T. (2015). Teaching activity, research and extension evaluation in surveillance of child development: the perspective of occupational therapy undergraduate students. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 26(2), 274-280. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v26i2p274-280