Somatic-Performative clinic: affect as a method
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v12i1p19-35Keywords:
Performance art, Trauma, Poetics of care, Socially engaged artAbstract
This paper maps the experience of the Somatic-Performative Clinic developed at Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro since 2018, presenting the Arts research conducted therein as a type of poetics of care in the classroom. Such experience allow us to reflect on the importance of affect, joy, and collectivity for a collective artistic production.
Downloads
References
ALICE, Tania. Manual para performers e não-performers: 21 ações artísticas para produzir felicidade. Rio de Janeiro: Multifoco, 2020.
ESTUDIO M-BARAKÁ (org.). Nise: a revolução pelo afeto. Rio de Janeiro: Centro Cultural do Banco do Brasil, 2021. Catálogo da exposição realizada no Centro Cultural do Banco do Brasil, entre 8 de junho e 15 de novembro de 2021.
GRANDIN, Temple; JOHNSON, Catherine. Animals in Translation – using the mysteries of autism to decode animal behaviour. New York: Simon and Schuster, 2005.
HELGUERA, Pablo. Education for socially engaged art. New York: Jorge Pinto Books, 2011.
MELLO, Luiz Carlos. Nise da Silveira: caminhos de uma psiquiatra rebelde. Rio de Janeiro: Automática, 2014.
MONSALU, Fabiane; ALICE, Tania (org.). Arte Relacional no Brasil: o que se faz, o que se come. Rio de Janeiro: Multifoco, 2021.
PELBART, Peter Pál. Por uma arte de instaurar modos de existência que “não existem”. In: 31ª BIENAL de São Paulo. São Paulo: Bienal, 2014. p. 250-265.
SHAKESPEARE, William. Hamlet e Macbeth. Tradução de Anna Amélia Queiroz. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Aspas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"