BODIES OF WORK, BODIES OF PARTY: BLACK AND MIXED-RACE PEOPLE IN THE COLONIAL PARTY TRIUNFO EUCARÍSTICO, IN VILA RICA (1733)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v7i1p138-154Keywords:
History of black theatre, Black performance, Colonial festivity, Minas Gerais, Representational practices in 18th century in Brazil.Abstract
This work aims to raise questions for the analysis of the functions and forms of presence of black and mixed-race men and women in the colonial parties of the 18th century in Minas Gerais, Brazil, from the case study of the religious festivity Triunfo Eucarístico, in 1733, in Vila Rica. The text starts from the study about the formation of black and mixed-race artists and artisans in Minas Gerais, and also from the reading of documents and reports of the time, in order to investigate, from the point of view of the performing arts, the role of black and mixed-race artists in the festive representational practices which dominated the cultural scenery of the colony since the 16th century.Downloads
References
ANTONIL, A. J. Cultura e opulência do Brasil. 3. ed. Belo Horizonte: Itatiaia, 1982.
AVILA, A. Resíduos Seiscentistas de Minas Gerais: textos do século do ouro e as projeções do mundo barroco. v. I. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 1967a.
______. Resíduos Seiscentistas de Minas Gerais. v. II. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 1967b.
BOXER, C. R. A idade do ouro no Brasil: dores de crescimento de uma sociedade colonial. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2000.
BRESCIA, R. M. O teatro efêmero na América Portuguesa: do teatro do Siglo de Oro ao teatro “ao gosto português”. Nuevo Mundo Mundos Nuevos [On-line], Paris, 2010. Disponível em: <https://goo.gl/KSBMec>. Acesso em: 19 jun. 2017.
CAMPOS, A. A. Introdução ao barroco mineiro. Belo Horizonte: Crisálida, 2006.
FERNANDES, F. A integração do negro na sociedade de classes. São Paulo: Ática, 1978.
______. Significado do protesto negro. São Paulo: Cortez, 1989.
LANGE, C. História da música nas irmandades de Vila Rica: Freguesia de Nossa Senhora do Pilar do Ouro Preto. v. 1. Belo Horizonte: Publicações do Arquivo Público Mineiro, 1979.
______. A música barroca. In: FAUSTO, B.; HOLLANDA, S. B. (org.). História geral da civilização brasileira: administração, economia, sociedade. São Paulo: Difel, 1982.
LARA, S. H. Fragmentos setecentistas: Escravidão, cultura e poder na América portuguesa. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
MACHADO, S. F. Triunfo Eucarístico, exemplar da cristandade lusitana em pública exaltação da fé na solene trasladação do Diviníssimo Sacramento da Igreja da Senhora do Rosário, para um novo templo da Senhora do Pilar em Vila Rica, corte da Capitania das Minas. In: AVILA, A. Resíduos Seiscentistas de Minas Gerais. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 1967b, p.129-283.
MONTEIRO, M. F. M. A dança na festa colonial. In: JANCSÓ, I.; KANTOR, I. (org.). Festa: cultura e sociabilidade na América portuguesa. São Paulo: Hucitec; EDUSP, 2001, v. II.
RIBEIRO, S. S. Summula Triumfal da nova e grande celebridade do glorioso e invicto martyr S. Gonçalo Garcia. Revista do Instituto Histórico e Geográfico Brasileiro, Rio de Janeiro, tomo 99, v. 153, 1926.
REVISTA DO ARQUIVO PÚBLICO MINEIRO. População da Província de Minas Geraes. Belo Horizonte: Imprensa Oficial de Minas Gerais, 1899. Disponível em: <https://goo.gl/hwQCyJ>. Acesso em: 19 jun. 2017.
SOUZA, L. M. Os desclassificados do ouro. Rio de Janeiro: Graal, 1986.
______. Perfis brasileiros: Cláudio Manuel da Costa. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
SCHWARZ, R. As ideias fora do lugar. In: Cultura e política. São Paulo: Paz e Terra, 2009, p. 59-83.
TRINDADE, J. B. Arte colonial: Corporação e escravidão. In: ARAÚJO, E. (org.). A mão afro-brasileira: significado da contribuição artística e histórica. São Paulo: Tenenge, 1988.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Aspas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"