(Re)composing on stage: the inventive improvisation at the actor's work
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v5i1p34-46Keywords:
acting, composition, improvisation, inventionAbstract
This paper discusses improvisation in the work of contemporary actors. It starts with a brief review of the term in the fields of theatre and dance, and then approaches improvisation as a mean of composition. From recent studies on cognition, it is possible that the unpredictable character of ex- perimentation is in the invention territory, renewing the operating mode of an actor during stage acting.
Downloads
References
BISCARO, B. Entrevista concedida a Telemakos Endler. Qorpus – Jornal do Projeto de Extensão – Curso de Graduação em Artes Cênicas – UFSC. n. 7, 25 dez. 2012. Disponível em: <http://qorpus.paginas.ufsc.br/%E2%80%9C-a-procura-de-autor%E2%80%9D/edicao-n-007/entrevista-com-barbara-biscaro-telemakos-endler/> Acesso em: 18 dez. 2014.
BONFITTO, M. O ator pós-dramático: um catalisador de aporias?. In: GUINSBURG, J.; FERNANDES, S. (orgs.). O pós-dramático: um conceito operativo?. São Paulo: Perspectiva, 2009. p. 87-100.
BONFITTO, M. O ator-compositor: as ações físicas como eixo: de Stanislávski a Barba. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011.
CHACRA, S. Natureza e sentido da improvisação teatral. São Paulo: Perspectiva, 1983.
COPEAU, J. L’improvisation. In: Registres, III: Les Registres du Vieux-Colombier I. Paris: Gallimard, 1979. p. 323-363.
FERRACINI, R. Ensaios de atuação. São Paulo: Perspectiva, 2013.
GUERRERO, M. F. Formas de improvisação em dança. V Congresso da ABRACE, 2008. Disponível em: <http://www.portalabrace.org/vcongresso/textos/dancacorpo/Mara%20Francischini%20Guerrero%20-%20FORMAS%20DE%20IMPROVISACAO%20EM%20DANCA.pdf> Acesso em: 16 dez. 2014.
HOUAISS, A. Dicionário Houaiss da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
JACOBS, D. D. S. Estudos sobre performance e dramaturgia do ator contemporâneo. Florianópolis: Editora da Udesc, 2011.
KASTRUP, V. A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
RIVIÈRE, J.-L. L’art de l’acteur. In: ABIRACHED, R. (org.). Le théâtre français du XXe siècle: histoire, textes choisis, mises en scène. Paris: L’avant-scène théâtre, 2011. pp. 457-468.
RYNGAERT, J.-P. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação. Trad. Cássia R. da Silveira. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
SPOLIN, V. Improvisação para o teatro. Trad. Ingrid D. Koudela e Eduardo J. A. Amos. São Paulo: Perspectiva, 1979.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 aSPAs Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Whenever publishing material referring to the article published in the aSPAs Journal, the authors commits to mentioning such publication as follows:
“This article was originally published by aSPAs Journal volume (insert the volume), number (insert the number) in the year (insert the year) and can be accessed in: http://revistas.usp.br/aspas"