The female protagonists in the Peruvian filmmaker Nora de Izcue’s movies

Authors

  • Marina Cavalcanti Tedesco Instituto de Artes e Comunicação Social/Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2017.100400

Keywords:

Female protagonists, Filmography, Nora de Izcue.

Abstract

Nora de Izcue, the first woman filmmaker in the history of Peru, directs Encuentro, her debut film in 1967, bringing to the screen a middle-class woman who sought to make sense of her life. In the early 1970s, she gives a strong turn towards the political cinema. Such an option for privileging situations of oppression and social struggles, along with the role played by women in Latin America at the time, postponed her return with a female protagonist to 1982 with El viento del ayahuasca. This paper will analyse the newly quoted production, Pobladoras de cerros y arenales (1986), Color de mujer (1990) and Elena Izcue: La armonía silenciosa (1998) in order to understand who are the female protagonists in Nora de Izcue film career.

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Author Biography

  • Marina Cavalcanti Tedesco, Instituto de Artes e Comunicação Social/Universidade Federal Fluminense
    Doutora em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense, onde é professora do Departamento de Cinema e Vídeo e do Programa de Pós-graduação em Cinema e Audiovisual. Atua, também, como roteirista, diretora de fotografia e diretora.

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Published

2017-12-29

How to Cite

Tedesco, M. C. (2017). The female protagonists in the Peruvian filmmaker Nora de Izcue’s movies. Revista Extraprensa, 11(1), 92-107. https://doi.org/10.11606/extraprensa2017.100400