Educomunicação popular e periférica e o reconhecimento das periferias

Authors

  • Juliana Salles de Souza Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2023.220378

Keywords:

Communication, Popular education, Educommunication, Periphery, Territory

Abstract

In spaces of non-formal education in the Latin American urban peripheries,
educommunication initiatives have been carried out by communication collectives,
specially from the 2010s. This context gives rise to the question: how does this type
of educommunication contributes to recognizing peripheral territories? Thus,
the general aim of this work is to analyze actions of communication collectives
that aim to at the institutional, social, political, and cultural recognition of such
territories. The investigation was carried out with a comparative case study
between educational processes in communication collectives in the municipalities
of São Paulo (Brazil) and Medellín (Colombia).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juliana Salles de Souza, Universidade de São Paulo

    Doutoranda in the Latin American Integration Program of the University of São Paulo (PROLAM-USP), research line “Comunicação e Cultura”, since 2020, master with the same program (2019) and bachelor in Social Communication with qualification in jornalismo (2015).

References

ACOSTA VALENCIA, Gladys Lucía. Cavilaciones en torno a un diálogo de saberes. In: ACOSTA VALENCIA, Gladys Lucía; PINTO ARBOLEDA, María Cristina; TAPIAS HERNÁNDEZ, César Augusto. (ed.). Diálogo de saberes en comunicación: colectivos y academia. Medellín: Universidad de Medellín, 2016.

CNMH – Centro Nacional de Memoria Histórica. Una nación desplazada: informe nacional del desplazamiento forzado en Colombia. Bogotá: CNMH – UARIV, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3vcIvER. Acesso em: 4 dez. 2020.

CRUZ, Julia et al. Você repórter da periferia: visões e vivências do jornalismo nas periferias. São Paulo: FiloCzar, 2018.

D’ANDREA, Tiarajú Pablo. A formação dos sujeitos periféricos: cultura e política na periferia de São Paulo. 2013. Tese (Doutorado em Sociologia) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. DOI: 10.11606/T.8.2013.tde-18062013-095304.

D’ANDREA, Tiarajú Pablo. Contribuições para a definição dos conceitos periferia e sujeitas e sujeitos periféricos. Novos estudos CEBRAP, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 19-36, 2020. DOI: 10.25091/S01013300202000010005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 84. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.

GARCÍA-CANCLINI, Nestor. Culturas transnacionales y culturas populares. In: GARCÍA-CANCLINI, Nestor; RONCAGLIOLO, Rafael (org.). Cultura transnacional y culturas populares: bases teorico-metodologicas para la investigación. Lima: IPAL, 1988.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2013.

JARA HOLLIDAY, Oscar. Aportes de los procesos de Educación Popular a los procesos de cambio social. In: GUELMAN, Anahí; CABALUZ, Fabián; SALAZAR, Mónica (coord.). Educación popular y pedagogías Críticas en América Latina y Caribe: corrientes emancipatorias para la educación pública del Siglo XXI. Buenos Aires: CLACSO, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3NLgz1j. Acesso em: 24 dez. 2018.

JARA HOLLIDAY, Oscar. La educación popular latinoamericana: historia y claves éticas, políticas y pedagógicas. Luján: EdUNLu, 2020.

JARAMILLO MARÍN, Jefferson. Orlando Fals Borda, Una sociología sentipensante para América Latina (antología). Latinoamérica, Cidade do México, n. 54, p. 315-324, 2012. Disponível em: https://bit.ly/41LSTzJ. Acesso em: 15 jan. 2021.

MALCANGI, Maria Bruna. Territorios de memória. El caso de Ciudad Comuna. 2018. Dissertação (Mestrado em Cooperação ao Desenvolvimento) – Universitat Politècnica de València, Valência, 2018.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Ofício de cartógrafo: travessias latino-americanas da comunicação na cultura. São Paulo: Loyola, 2004.

MOM-RSF – Media Ownership Monitor Latin America. La propiedad de los medios importa. MOM-RSF, [s. l.], 12 set. 2019. Disponível em: https://bit.ly/48r2oGU. Acesso em: 29 ago. 2021.

PERUZZO, Cicilia M. Krohling. Comunicação nos movimentos populares: a participação na construção da cidadania. 2. ed. Petropólis: Vozes, 1998.

SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional, a aplicação: contribuições para a reforma do ensino médio. 3. ed. São Paulo: Paulinas, 2011.

SOUZA, Juliana Salles de. Entre quebradas e comunas: educomunicação popular e periférica em São Paulo e Medellín. 2019. Dissertação (Mestrado em Integração da América Latina) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019. DOI: 10.11606/D.84.2019.tde-24052019-122218.

VILHENA, Evelyn. Evelyn Vilhena. In: CRUZ, Julia et al. Você repórter da periferia: visões e vivências do jornalismo nas periferias. São Paulo: FiloCzar, 2018. p. 85.

WALSH, Catherine. Estudios (inter)culturales en clave de-colonial. Tabula Rasa, Bogotá, n. 12, p. 209-227, 2010. Disponível em: https://bit.ly/3vgYJgk. Acesso em: 28 dez. 2023.

Published

2023-12-28

How to Cite

Souza, J. S. de. (2023). Educomunicação popular e periférica e o reconhecimento das periferias. Revista Extraprensa, 16(Especial), 54-70. https://doi.org/10.11606/extraprensa2023.220378