Vila Esperança Cultural Space /Odé Kayodê Pluricultural School: Territory of art, education and presentification of ioruba mythology

Authors

  • Haroldo Nélio Peres Campelo Filho Instituto Federal de Goiás
  • Robson Max de Oliveira Souza Espaço Cultural Vila Esperança

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2594-9632.geoliterart.2024.210130

Keywords:

territory, education, decolonial

Abstract

This article intends to provoke reflection on how the Myth acts at the intersection between social interests, the archetypal-cultural imaginary and the historical reality, taking an effective part in the answers to the primordial and existential questions of human beings and determinant in the symbolic and identity games of cultural groups. Extends this reflection to the concept of educational territory as a construction carried out in school/community interactions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Haroldo Nélio Peres Campelo Filho, Instituto Federal de Goiás

    Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em História(PPGH) da Universidade Federal de Goiás(UFG).

  • Robson Max de Oliveira Souza, Espaço Cultural Vila Esperança

    Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social da Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina – PROLAM, da Universidade de São Paulo (USP).

References

BENISTE, José. Mitos Yorubás: o outro lado do conhecimento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2006.

BENISTE, José. Òrum Àiyé; O encontro de dois mundos: o sistema de relacionamento Nagô – Yorubá entre o céu e a terra. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1997.

CAMPELO, Adriana Ferreira Rebouças. O Jogo Africano Ayó: semeando com a etnomatemática para uma educação étnico-racial no Espaço Cultural Vila Esperança. Interfaces do gênero I : cultura, educação e étnico-racialidades. Organizadoras: Lilian Marta Grisolio, e Luciana de Oliveira Dias. Goiânia: Gráfica da UFG, 2017.

CAMPELO FILHO, Haroldo Nélio Peres. Mitos e Vivências Educacionais no Espaço Cultural Vila Esperança/Escola Pluricultural Odé Kayodê. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Goiás, Faculdade de História, Programa de Pós-Graduação em História, Goiânia, 2022.

CANDAU, Vera Maria (Organizadora). Didática crítica intercultural: aproximações. Petrópolis: Vozes, 2012.

DE OLIVEIRA SOUZA, Robson Max. Noções de Saúde e Doença na Tradição de Orixá e o Papel do Sacrifício. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Ciências Sociais, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Goiânia, 2013.

DETIENNE, Marcel. A invenção da Mitologia. Rio de Janeiro: José Olympio/UnB, 1998.

ELIADE, Mircea. Mito e Realidade. 06. ed. São Paulo: Perspectiva, 2006.

ELIADE, Mircea. Aspects du Mithe. Paris, 1963.

GOMES, Nilma Lino. Educação e Relações Raciais: refletindo sobre algumas estratégias de atuação. In: MUNANGA, Kabengele (Org.). Superando o Racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2008.

GEERTZ, A Interpretação das Culturas. TLC, 1981.

GERNET, Louis. Anthropologie de le Gréce ancienne. Paris, 1968.

GROSFOGUEL, Ramón. Para uma visão decolonial da crise civilizatória e dos paradigmas da esquerda ocidentalizada. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL, Ramon (Orgs.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. 2.ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.

HALL, Stuart. A identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2011.

HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007. p. 103-133.

HALL, Stuart. Identidade Cultural e Diáspora. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n.24, p.68-75, 1996. Disponível em <http://docvirt.com/docreader.net/DocReader.aspx?bib=reviphan&pagfis=8697>

LÉVI-STRAUSS, Claude. Antropologia Estrutural. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1975.

MALINOWSKI, Bronislaw. Myth in Primitive Psychology. Angell Press, 2013.

PETTAZZONI, Raffaele. Verdade do Mito. 1948.

PRANDI, R. Mitologia dos Orixás. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, B. V de S. MENESES, M: P. (Orgs.) Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010.

RIBEIRO, Ronilda Iyakemi. Alma Africana no Brasil. Os iorubás. São Paulo: Oduduwa, 1996.

RIBEIRO, Ronilda Iyakemi. De boca perfumada a ouvidos dóceis e limpos. Ancestralidades africanas, tradição oral e cultura brasileira. Itinerários, Araraquara, n.13, 1998.

ROCHA, Everardo. O que é mito. São Paulo: Edit. Brasiliense, 1985.

SALAMI, Sikiru. Ogum. Dor e Júbilo nos Rituais de Morte. São Paulo: Oduduwa, 1997.

SÁLÁMÌ, Sikiru. Poemas de Ifá e valores de Conduta Social entre os Yoruba da Nigéria (África do Oeste). Tese de Doutorado (em Sociologia) - USP, São Paulo, 1999

SÀLÁMÌ, Sikiru; RIBEIRO, Ronilda Iyakemi. Exu e a ordem do universo. São Paulo: Oduduwa, 2011.

SANTOS, B. V de S. Para Além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia dos saberes. In: SANTOS, B. V de S. MENESES, M: P. (Orgs.) Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: técnica, tempo, razão e emoção. São Paulo: Edusp, 2009.

Published

2024-01-25

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Vila Esperança Cultural Space /Odé Kayodê Pluricultural School: Territory of art, education and presentification of ioruba mythology. (2024). Revista Geografia Literatura E Arte, 4(2), 31-50. https://doi.org/10.11606/issn.2594-9632.geoliterart.2024.210130