REFLECTION ON ARCHITECTURE AND URBANISM TEACHING IN MEMBER COUNTRIES OF THE ARCU-SUR SYSTEM TARGETING THE ACCREDITATION PROCESS

Authors

  • Paula Katakura Faculdade das Américas e Instituto Mauá de Tecnologia.
  • Francisco Segnini Junior Universidade de São Paulo e Faculdades Metropolitanas Unidas (FIAM-FAAM). http://orcid.org/0000-0002-7716-261X

DOI:

https://doi.org/10.11606/gtp.v12i2.110225

Keywords:

Urban Planning, Architecture, Training, Education, Legislation.

Abstract

This paper discusses the formation of the architect and urbanist in Brazil and Mercosur countries with emphasis on the urban area. In Brazil, the architecture and town planning activities are exclusive of these professionals, as cited in current legislation, and the disciplines of urban planning are included in all Architecture and Urban Planning courses in the country, according to National Curriculum Guidelines. Mercosur basic training is focused on architecture and, often, urban training occurs during a specialization or Post-Graduate course; the curriculum content related to urban problems are treated in other countries as additional knowledge to architectural education. This study is the result of a survey which involved analyzing the curricula of Brazilian courses, as well as observations “in loco” which considered reviews of the accreditation Arcu-Sul system in Mercosur countries and reviews in Brazil performed by the National Institute for Educational Studies and Research (Inep) according to a regulation of the National Higher Education Assessment System. This work was possible since the authors are evaluators from the Brazilian Ministry of Education/Inep.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Paula Katakura, Faculdade das Américas e Instituto Mauá de Tecnologia.

    Professora e pesquisadora. Coordenadora do Curso de Arquitetura e Urbanismo da Faculdade das Américas e Professora do Instituto Mauá de Tecnologia. Doutora pela Faculdade de Arquiteratura e Urbanismo da Universidade de São Paulo. Arquiteta e urbanista.

  • Francisco Segnini Junior, Universidade de São Paulo e Faculdades Metropolitanas Unidas (FIAM-FAAM).

    Doutor em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de São Paulo. Professor aposentado com atuação em pesquisa e no Programa de Pós Graduação da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo. Professor Doutor do Programa de Mestrado em Arquitetura e Urbanismo – Mestrado Profissional em Urbanismo das Faculdades Metropolitanas Unidas (FIAM-FAAM).

References

ACREDITAÇÃO REGIONAL DE CURSOS UNIVERSITÁRIOS MERCOSUL. Documento de criterios e indicadores para la acreditación regional de carreras de grado de arquitectura. Sistema de acreditación de carreras universitarias para el reconocimiento regional de la calidad academica de sus respectivas titulaciones en el Mercosur y Estados asociados. [s.l.]: Arcu-sur, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 1.770, de 21 de dezembro de 1994. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 243, 23 dez. 1994. Seção 1, p. 20346.

______. Ministério da Educação. Resolução MEC/CNE/CES nº 6, de 2 de fevereiro de 2006. Revogada pela Resolução CNE/CES nº 2, de 17 de junho de 2010. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 fev. 2006. Seção 1, p. 36.

______. Ministério da Educação. Resolução nº 2, de 17 de junho de 2010. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 jun. 2010a. Seção 1, p. 37-38.

______. Lei nº 12.378, de 31 de dezembro de 2010. Regulamenta o exercício da Arquitetura e Urbanismo no Brasil, cria o CAU – Conselho de Arquitetura e Urbanismo do Brasil; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 31 dez. 2010b, edição extra.

CONSELHO FEDERAL DE ENGENHARIA, ARQUITETURA E AGRONOMIA. Trajetória e estado da arte da formação em engenharia, arquitetura e agronomia. Brasília, DF: Inep: Confea, 2010. v. 10. Disponível em: <https://goo.gl/gMWX8Q>. Acesso em: 5 out. 2013.

FICHER, S. Os arquitetos da Poli: ensino e profissão em São Paulo. São Paulo: Edusp: Fapesp, 2005.

FONSECA, A. C. P. et al. Projeto pedagógico do curso de arquitetura e urbanismo. Versão 2014. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2014. Disponível em: <https://goo.gl/3CiQ4R>. Acesso em: 20 jul. 2014.

KATAKURA, P. A formação em urbanismo no Mercosul. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARQUITETURA E URBANISMO, 3., 2014, São Paulo. Anais… São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2014.

MARAGNO, G. V. A associação brasileira de ensino de arquitetura e as relações entre o ensino de arquitetura e urbanismo e a habilitação profissional no Brasil. In: GUTIERREZ, E. J. B. (Org.). A construção de um novo olhar sobre o ensino de arquitetura e urbanismo no Brasil: os 40 anos da Abea. Brasília, DF: Abea, 2013. p. 138-166.

______. Quase 300 cursos de arquitetura e urbanismo no país: como tratar a qualidade com tanta quantidade? Algumas questões sobre qualificação e ensino no Brasil. Arquitextos, São Paulo, v. 14, n. 161.07, 2013. Disponível em: <https://goo.gl/QbP5ok>. Acesso em: 10 maio 2014.

MERCOSUR EDUCATIVO. Sistema Arcusur. Documento de criterios e indicadores para la acreditación regional de carreras de grado de arquitectura. [s.l.]: Comision Consultiva de Expertos de Arquitectura del Mercosur, 2008. Disponível em: <https://goo.gl/YX8MeX>. Acesso em: 12 ago. 2013.

MEYER, R. M. P. O urbanismo: entre a cidade e o território. Ciência e Cultura, Campinas, v. 58, n. 1, p. 38-41, 2006.

MOUTINHO, M. C. Colégio de arquitectos urbanistas: novas responsabilidades, novos caminhos? Malha Urbana, Lisboa, v. 1, n. 1, 2005. Disponível em: <https://goo.gl/TQgPnZ>. Acesso em: 20 jun. 2014.

NOVAK, H. Os outros nomes do urbanismo: planejamento, projeto e desenho urbanos. Cadernos de Arquitetura e Urbanismo, Belo Horizonte, v. 13, n. 14, p. 127-146, 2006.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Carta para formação dos arquitetos. Paris: UIA, 2011. Disponível em: <https://goo.gl/AuX8Wv>. Acesso em: 26 nov. 2015.

OLIVEIRA, C. A. P.; PERPÉTUO, M. O. O ensino na primeira escola de arquitetura do Brasil (1). Arquitextos, São Paulo, v. 6, n. 66.04, 2005. Disponível em: <https://goo.gl/X1wtgZ>. Acesso em: 4 abr. 2013.

PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE CAMPINAS. Matriz curricular. Campinas: PUC, 2014. Disponível em: <https://goo.gl/yBxMkR>. Acesso em: 30 ago. 2017.

SALVATORI, E. Arquitetura no Brasil: ensino e profissão. Arquiteturarevista, São Leopoldo, v. 4, n. 2, p. 52-77, 2008.

SEGNINI, F. A profissão do arquiteto no Brasil. 2012. Tese (Livre-docência) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

ULTRAMARI, C. Significados do urbanismo. Revista Pós, São Paulo, v.16, n. 25, p. 166-184, 2009.

UNIÓN DE ESCUELAS Y FACULTADES DE ARQUITECTURA DE LATINOAMÉRICA. Escuelas de Arquitectura en Latinoamérica. Buenos Aires: Udefal, 2012. Disponível em: <https://goo.gl/KivXAD>. Acesso em: 18 jun. 2014.

VENEZUELA. Consejo Nacional de Universidades. Núcleo Nacional de Decanos de Arquitectura. Requisitos mínimos para creación y actualización de programas de arquitectura en Venezuela. Caracas: UCV, [19--?].

WHITAKER, J. S. Perspectivas e desafios para o jovem arquiteto no Brasil. Qual o papel da profissão? Arquitextos, São Paulo, v. 12, n. 133.07, 2011. Disponível em: <https://goo.gl/nfzpVu>. Acesso em: 20 jun. 2014.

Published

2017-11-01

Issue

Section

Papers

How to Cite

KATAKURA, Paula; SEGNINI JUNIOR, Francisco. REFLECTION ON ARCHITECTURE AND URBANISM TEACHING IN MEMBER COUNTRIES OF THE ARCU-SUR SYSTEM TARGETING THE ACCREDITATION PROCESS. Gestão & Tecnologia de Projetos (Design Management and Technology), São Carlos, v. 12, n. 2, p. 53–62, 2017. DOI: 10.11606/gtp.v12i2.110225. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/gestaodeprojetos/article/view/110225.. Acesso em: 20 may. 2024.