REFLECTION ON ARCHITECTURE AND URBANISM TEACHING IN MEMBER COUNTRIES OF THE ARCU-SUR SYSTEM TARGETING THE ACCREDITATION PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.11606/gtp.v12i2.110225Keywords:
Urban Planning, Architecture, Training, Education, Legislation.Abstract
This paper discusses the formation of the architect and urbanist in Brazil and Mercosur countries with emphasis on the urban area. In Brazil, the architecture and town planning activities are exclusive of these professionals, as cited in current legislation, and the disciplines of urban planning are included in all Architecture and Urban Planning courses in the country, according to National Curriculum Guidelines. Mercosur basic training is focused on architecture and, often, urban training occurs during a specialization or Post-Graduate course; the curriculum content related to urban problems are treated in other countries as additional knowledge to architectural education. This study is the result of a survey which involved analyzing the curricula of Brazilian courses, as well as observations “in loco” which considered reviews of the accreditation Arcu-Sul system in Mercosur countries and reviews in Brazil performed by the National Institute for Educational Studies and Research (Inep) according to a regulation of the National Higher Education Assessment System. This work was possible since the authors are evaluators from the Brazilian Ministry of Education/Inep.
Downloads
References
ACREDITAÇÃO REGIONAL DE CURSOS UNIVERSITÁRIOS MERCOSUL. Documento de criterios e indicadores para la acreditación regional de carreras de grado de arquitectura. Sistema de acreditación de carreras universitarias para el reconocimiento regional de la calidad academica de sus respectivas titulaciones en el Mercosur y Estados asociados. [s.l.]: Arcu-sur, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 1.770, de 21 de dezembro de 1994. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 243, 23 dez. 1994. Seção 1, p. 20346.
______. Ministério da Educação. Resolução MEC/CNE/CES nº 6, de 2 de fevereiro de 2006. Revogada pela Resolução CNE/CES nº 2, de 17 de junho de 2010. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 fev. 2006. Seção 1, p. 36.
______. Ministério da Educação. Resolução nº 2, de 17 de junho de 2010. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 jun. 2010a. Seção 1, p. 37-38.
______. Lei nº 12.378, de 31 de dezembro de 2010. Regulamenta o exercício da Arquitetura e Urbanismo no Brasil, cria o CAU – Conselho de Arquitetura e Urbanismo do Brasil; e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 31 dez. 2010b, edição extra.
CONSELHO FEDERAL DE ENGENHARIA, ARQUITETURA E AGRONOMIA. Trajetória e estado da arte da formação em engenharia, arquitetura e agronomia. Brasília, DF: Inep: Confea, 2010. v. 10. Disponível em: <https://goo.gl/gMWX8Q>. Acesso em: 5 out. 2013.
FICHER, S. Os arquitetos da Poli: ensino e profissão em São Paulo. São Paulo: Edusp: Fapesp, 2005.
FONSECA, A. C. P. et al. Projeto pedagógico do curso de arquitetura e urbanismo. Versão 2014. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2014. Disponível em: <https://goo.gl/3CiQ4R>. Acesso em: 20 jul. 2014.
KATAKURA, P. A formação em urbanismo no Mercosul. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARQUITETURA E URBANISMO, 3., 2014, São Paulo. Anais… São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2014.
MARAGNO, G. V. A associação brasileira de ensino de arquitetura e as relações entre o ensino de arquitetura e urbanismo e a habilitação profissional no Brasil. In: GUTIERREZ, E. J. B. (Org.). A construção de um novo olhar sobre o ensino de arquitetura e urbanismo no Brasil: os 40 anos da Abea. Brasília, DF: Abea, 2013. p. 138-166.
______. Quase 300 cursos de arquitetura e urbanismo no país: como tratar a qualidade com tanta quantidade? Algumas questões sobre qualificação e ensino no Brasil. Arquitextos, São Paulo, v. 14, n. 161.07, 2013. Disponível em: <https://goo.gl/QbP5ok>. Acesso em: 10 maio 2014.
MERCOSUR EDUCATIVO. Sistema Arcusur. Documento de criterios e indicadores para la acreditación regional de carreras de grado de arquitectura. [s.l.]: Comision Consultiva de Expertos de Arquitectura del Mercosur, 2008. Disponível em: <https://goo.gl/YX8MeX>. Acesso em: 12 ago. 2013.
MEYER, R. M. P. O urbanismo: entre a cidade e o território. Ciência e Cultura, Campinas, v. 58, n. 1, p. 38-41, 2006.
MOUTINHO, M. C. Colégio de arquitectos urbanistas: novas responsabilidades, novos caminhos? Malha Urbana, Lisboa, v. 1, n. 1, 2005. Disponível em: <https://goo.gl/TQgPnZ>. Acesso em: 20 jun. 2014.
NOVAK, H. Os outros nomes do urbanismo: planejamento, projeto e desenho urbanos. Cadernos de Arquitetura e Urbanismo, Belo Horizonte, v. 13, n. 14, p. 127-146, 2006.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Carta para formação dos arquitetos. Paris: UIA, 2011. Disponível em: <https://goo.gl/AuX8Wv>. Acesso em: 26 nov. 2015.
OLIVEIRA, C. A. P.; PERPÉTUO, M. O. O ensino na primeira escola de arquitetura do Brasil (1). Arquitextos, São Paulo, v. 6, n. 66.04, 2005. Disponível em: <https://goo.gl/X1wtgZ>. Acesso em: 4 abr. 2013.
PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE CAMPINAS. Matriz curricular. Campinas: PUC, 2014. Disponível em: <https://goo.gl/yBxMkR>. Acesso em: 30 ago. 2017.
SALVATORI, E. Arquitetura no Brasil: ensino e profissão. Arquiteturarevista, São Leopoldo, v. 4, n. 2, p. 52-77, 2008.
SEGNINI, F. A profissão do arquiteto no Brasil. 2012. Tese (Livre-docência) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.
ULTRAMARI, C. Significados do urbanismo. Revista Pós, São Paulo, v.16, n. 25, p. 166-184, 2009.
UNIÓN DE ESCUELAS Y FACULTADES DE ARQUITECTURA DE LATINOAMÉRICA. Escuelas de Arquitectura en Latinoamérica. Buenos Aires: Udefal, 2012. Disponível em: <https://goo.gl/KivXAD>. Acesso em: 18 jun. 2014.
VENEZUELA. Consejo Nacional de Universidades. Núcleo Nacional de Decanos de Arquitectura. Requisitos mínimos para creación y actualización de programas de arquitectura en Venezuela. Caracas: UCV, [19--?].
WHITAKER, J. S. Perspectivas e desafios para o jovem arquiteto no Brasil. Qual o papel da profissão? Arquitextos, São Paulo, v. 12, n. 133.07, 2011. Disponível em: <https://goo.gl/nfzpVu>. Acesso em: 20 jun. 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the article simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY NC ND, which allows the sharing of article with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of version of the article published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their research work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of published article (See O Efeito do Acesso Livre).