Education and children's literature: the first decades of the twentieth century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2015.97932

Keywords:

Education, children's literature, twentieth century

Abstract

This paper is the result of our research on the links between education and children's literature and intends to provide a brief overview of the pedagogical tendencies in Brazil until the mid-1930s, a period of consolidation of the Brazilian Children's Literature, known as Lobato's Period. Our purpose is to contribute with historical and pedagogical context for children's literature researchers who choose this period or even future ages, as some tendencies of the early twentieth century can still be observed in the present.  Reflects of these educational trends in children's literature of the 1930s can be studied in our PhD thesis entitled “Children’s Literature beyond the book: contributions of the Portuguese newspaper O senhor doutor and the Brazilian magazine O Tico-Tico”.

Author Biography

  • Ligia Regina Máximo Cavalari Menna, Universidade Paulista
    Doutora em Letras na área de Estudos Comparados de Literaturas de Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo (USP). Mestrado na mesma área. Atualmente é docente e coordenadora auxiliar do Curso de Letras da Universidade Paulista (UNIP). Ministra aulas em cursos presenciais e à distância (EAD). Co-autora da coleção didática para Ensino Fundamental II, intitulada: "Português: uma língua brasileira", juntamente com Regina Figueiredo, editora Leya. Atua principalmente nos seguintes temas: Literatura infantil e juvenil; Literaturas em Língua Portuguesa;Estudos comparados; Literatura e Sociedade; Literatura e Educação; Literatura e Imprensa; Leitura e Formação de leitores, Ensino de Literatura,Literatura e outras linguagens e Teoria literária. Participa dos seguintes Grupos de Pesquisa: Encontros interculturais na EAD: Narrativas de Vida dos diferentes brasis, a frente da linha de pesquisa Diferentes gêneros autobiográficos: sua relevância histórica, social e literária (UNIP Interativa) e Produções literárias e culturais para crianças e jovens II , na linha de pesquisa Literaturas e outras formas de saber: http://lattes.cnpq.br/6923282866494290

References

ARIÉS, Philippe. História social da criança e da família. Trad. Dora Flaksman. 2 ed. Rio de Janeiro: LTC Livros Técnicos e Científicos, 1981.

BOSI, Alfredo. “A educação e a cultura nas constituições brasileiras”. In: BOSI, A. (org.) Cultura brasileira: temas e situações. 2 ed. São Paulo: Ática, 1992.

COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise e didática. São Paulo: Moderna, 2000.

DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. Trad. Stephania Matousek. São Paulo: Vozes, 2011.

FAUSTO, Boris. História do Brasil. 10 ed. São Paulo: Edusp, 2002.

FREITAG, Bárbara. Escola, Estado e sociedade. 4 ed. São Paulo: Moraes, 1980.

FREITAS, Marcos Cezar e KUHLMANN JR., Moysés (Org.). Os intelectuais na História da infância. São Paulo: Cortez, 2002.

GADOTTI, Moacir. História das ideias pedagógicas. 8 ed. São Paulo: Ática, 2003.

GUIRALDELLI JR., Paulo. História da educação. São Paulo: Cortez, 2000.

HEYWOOD, Colin. Uma história da infância. Da Idade Média à época contemporânea no ocidente. Trad. Roberto Cataldo Costa. São Paulo: Artmed, 2004.

HILSDORF, Maria Lúcia S. História da educação brasileira: leituras. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

KUHLMANN JR., Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.

KUHLMANN JR., Moysés. “Circulação das ideias sobre a educação das crianças: Brasil, início do século XX”. In: LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A leitura rarefeita: leitura e livro no Brasil. São Paulo: Ática, 2002.

SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

VILHENA, Cynthia P. S. “A família na doutrina social da Igreja e na política social do Estado Novo”. São Paulo: Revista de Psicologia-USP. 3 (1,2) pp. 45-57, 1992.

Published

2015-12-29

Issue

Section

Artigos

How to Cite

MENNA, Ligia Regina Máximo Cavalari. Education and children’s literature: the first decades of the twentieth century. Literartes, São Paulo, Brasil, n. 4, p. 22–42, 2015. DOI: 10.11606/issn.2316-9826.literartes.2015.97932. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/literartes/article/view/97932.. Acesso em: 15 may. 2024.