Education and children's literature: the first decades of the twentieth century
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9826.literartes.2015.97932Keywords:
Education, children's literature, twentieth centuryAbstract
This paper is the result of our research on the links between education and children's literature and intends to provide a brief overview of the pedagogical tendencies in Brazil until the mid-1930s, a period of consolidation of the Brazilian Children's Literature, known as Lobato's Period. Our purpose is to contribute with historical and pedagogical context for children's literature researchers who choose this period or even future ages, as some tendencies of the early twentieth century can still be observed in the present. Reflects of these educational trends in children's literature of the 1930s can be studied in our PhD thesis entitled “Children’s Literature beyond the book: contributions of the Portuguese newspaper O senhor doutor and the Brazilian magazine O Tico-Tico”.
References
ARIÉS, Philippe. História social da criança e da família. Trad. Dora Flaksman. 2 ed. Rio de Janeiro: LTC Livros Técnicos e Científicos, 1981.
BOSI, Alfredo. “A educação e a cultura nas constituições brasileiras”. In: BOSI, A. (org.) Cultura brasileira: temas e situações. 2 ed. São Paulo: Ática, 1992.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise e didática. São Paulo: Moderna, 2000.
DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. Trad. Stephania Matousek. São Paulo: Vozes, 2011.
FAUSTO, Boris. História do Brasil. 10 ed. São Paulo: Edusp, 2002.
FREITAG, Bárbara. Escola, Estado e sociedade. 4 ed. São Paulo: Moraes, 1980.
FREITAS, Marcos Cezar e KUHLMANN JR., Moysés (Org.). Os intelectuais na História da infância. São Paulo: Cortez, 2002.
GADOTTI, Moacir. História das ideias pedagógicas. 8 ed. São Paulo: Ática, 2003.
GUIRALDELLI JR., Paulo. História da educação. São Paulo: Cortez, 2000.
HEYWOOD, Colin. Uma história da infância. Da Idade Média à época contemporânea no ocidente. Trad. Roberto Cataldo Costa. São Paulo: Artmed, 2004.
HILSDORF, Maria Lúcia S. História da educação brasileira: leituras. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
KUHLMANN JR., Moysés. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.
KUHLMANN JR., Moysés. “Circulação das ideias sobre a educação das crianças: Brasil, início do século XX”. In: LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. A leitura rarefeita: leitura e livro no Brasil. São Paulo: Ática, 2002.
SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
VILHENA, Cynthia P. S. “A família na doutrina social da Igreja e na política social do Estado Novo”. São Paulo: Revista de Psicologia-USP. 3 (1,2) pp. 45-57, 1992.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).