Communication and narrative theories
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v17i1p291-296Keywords:
Narrative, Communication, Dictionary, NarratologyAbstract
This is a review of the book Diccionario de Teorías Narrativas 2: narratología, cine, videojuegos, medios, edited and organized by the Spanish Professor Lorenzo Vilches Manterola, Emeritus of the Universidad Autónoma de Barcelona (UAB), launched in 2021, in printed and ebook format, by the publisher Caligrama, in Spanish language. The book, organized in the form of a dictionary, has approximately 450 entries (verberts) that bring to light not only fundamental concepts regarding contemporary Narrative Theories, but also applications and methodologies that relate to narratology, the media and communication.
Downloads
References
Andreoni, R., & Scroferneker, C. M. A. (2019). Comunicação e memória organizacional: para além da produção de narrativas representacionais. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 18(32), 166-176.
Barthes, R. (1966). Introduction à l’analyse structurale des récits, Communication, 8, 7-33.
Benjamin, W. (1994). Obras escolhidas: v. 1. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Brasiliense.
Brandão, V. C. (2016). Quando o livro se torna publicidade: a narrativa na mediação entre poética e retórica do consumo [Apresentação de trabalho]. Congresso Internacional de Comunicação e Consumo, São Paulo, São Paulo, Brasil.
Bruner, J. (1991). The narrative construction of reality. Critical inquiry, 18(1), 1-21. https://doi.org/10.1086/448619
Calatrava, J. R. V. (2004). Diccionario de teoría de la narrativa. Alhulia.
Carrascoza, J. A. (2014). Estratégias criativas da publicidade: consumo e narrativa publicitária. Estação das Letras e Cores.
Covaleski, R. L. (2012). O processo de hibridização da narrativa publicitária. Revista Comunicación, 1, 52-62.
Fisher, W. R. (1984). Narration as a human communication paradigm: The case of public moral argument. Communications Monographs, 51(1), 1-22. https://doi.org/10.1080/03637758409390180
Herman, D. (1997). Scripts, Sequences, and Stories: Elements of a Postclassical Narratology. PMLA, 112(5), 1046-59. https://doi.org/10.2307/463482
Herman, D., Jahn, M., & Ryan, M-L. (Eds.). (2005). Routledge Encyclopedia of Narrative Theory. Routledge.
Nassar, P. (2016). Novas Narrativas e memória: olhares epistemológicos. In M. M. K. Kunsch (Org.), Comunicação Organizacional Estratégica: aportes conceituais e aplicados (pp.77-100). Summus.
Maia, M., & Martinez, M. (2018). Narrativas midiáticas contemporâneas: perspectivas metodológicas. Catarse.
Maia, M., & Passos, M. Y (2020). Narrativas midiáticas contemporâneas: epistemologias dissidentes. Catarse.
Martinez, M., & Iuama, T. R. (2016). Primeiras reflexões sobre a pesquisa em narrativas midiáticas no Brasil [Apresentação de trabalho]. 14º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo, Palhoça, SC.
Prince, G. (1987). A dictionary of narratology. University of Nebraska Press.
Prince, G. (2008). Classical and/or Postclassical Narratology. L'Esprit Créateur, 48(2), 115-123. https://doi.org/10.1353/esp.0.0005
Reis, C. (2018). Dicionário de estudos narrativos. Almedina.
Reis, C., & Lopes, A. C. M. (2000). Dicionário de narratologia. Almedina.
Santos, L. C. & D’Almeida, N. (2012). A abordagem narrativa nos estudos de comunicação organizacional [Apresentação de trabalho]. Latin American Conference – UC/ICA, Santiago, Chile.
Soster, D. A., & Piccinin, F. (2017). Narrativas midiáticas contemporâneas: Perspectivas epistemológicas. Catarse.
Soster, D. A., & Piccinin, F. (2019). Narrativas midiáticas contemporâneas: Sujeitos, corpos e lugares. Catarse.
Zozzoli, J-C. J. (2012). De contar histórias em campanhas publicitárias ao storytelling aplicado à marca no quadro da comunicação complexa [Apresentação de trabalho]. 35º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Fortaleza, Ceará, Brasil.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Larissa Conceição dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-SA 4.0) which allows sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal for non-commercial purposes.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.