Analysis of Brazilian studies on comics published from 2018 to 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316-9877.2023.v11e212650

Keywords:

Comics, Scientific communication, Comics studies

Abstract

Comics are the object of study in research from different perspectives and areas of knowledge. Thus, this research characterizes the Brazilian studies of comics, published in the period from 2018 to 2020. It is a descriptive research, in terms of purposes, and bibliographical, in terms of means, which analyzes national scientific communication indexed in the ScienceOpen and Directory of Open Access Journals (DOAJ), in addition to the one published in the journal 9ª Arte. Identifies the intrinsic characteristics of the studies and traces relationships with the categories, as well as evidences research trends and directions, through the application of content analysis techniques. It concludes that the analyzed studies contribute to the legitimization of comics as an artistic and cultural product and research object, as well as to the strengthening of the scientific field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Fábio Mascarenhas e Silva, Universidade Federal de Pernambuco

    Doutor em Ciência da Informação (USP/2008). Professor Associado da Universidade Federal de Pernambuco, docente permanente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da UFPE (PPGCI/UFPE). Ministra disciplinas nos cursos de graduação em Biblioteconomia e Gestão da Informação. É vice-líder do Grupo de Pesquisa SCIENTiA (certificado pelo CNPq).

References

ALBUQUERQUE, Paulo Vitor Martins; MARINHO, Maria Gabriela Silva Martins da Cunha; NERY, João Elias. Análise da pesquisea em HQs no Brasil: a contribuição da ECA-USP. Intexto, Porto Alegre, n. 52, e-104566, jan./dez. 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/103980. Acesso em: 29 ago. 2022.

ALCÂNTARA, Cláudia Sales de. A história das Histórias em quadrinhos e a educação: uma relação conflituosa. In: PEREIRA, Ana Carolina Costa; ALCÂNTARA, Cláudia Sales de. História em quadrinhos: interdisciplinaridade e educação. São Paulo: Reflexão, 2016, p. 31-56.

ALVES, Ayane Priscila de Araújo. Histórias em quadrinhos como espaço pedagógico de leitura na formação do leitor: cruzando limites antes impossíveis. 2018. 61 f. TCC (Bacharelado em Biblioteconomia) - Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências Sociais Aplicadas, João Pessoa, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14676. Acesso em: 29 abr. 2021.

BADMAN, Derik A. Comics studies: resources for scholarly research. College & Research Libraries News, Chicago, v.70, n. 10, p.574-582, nov. 2009. Disponível em: https://crln.acrl.org/index.php/crlnews/article/view/8270/8328. Acesso em: 29 abr. 2021.

BARI, Valéria Aparecida. O potencial das histórias em quadrinhos na formação de leitores: busca de um contraponto entre os panoramas culturais brasileiro e europeu. 2008. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/conci/article/view/10234. Acesso em: 18 dez. 2021.

BEATY, Bart; HATFIELD, Charles. Introduction. In: HATFIELD, Charles; BEATY, Bart (eds.). Comics Studies: a guidebook. New Brunswick: Rutgers University Press, 2020. p. 1-9

BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (Org.). A sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Olho d’Água, 2013. p. 112-143.

CALLARI, Victor; GENTIL, Karoline Kunieda. As pesquisas sobre quadrinhos nas universidades brasileiras: uma análise estatística do panorama geral e entre os historiadores. História, histórias, Brasília, v. 4, n. 7, p. 9-23, 2016. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/10923. Acesso em: 18 dez. 2021.

CARRIÓN ARIAS, Rafael. Los Comic Studies y la hermenéutica literaria: elementos para una genealogía críticomaterial a partir del género superheroico. RILCE: Revista de Filología Hispánica, Pamplona, Espanha, v. 35, n. 1, p. 275-294, jan./jun. 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6776367. Acesso em: 29 abr. 2021.

CARVALHO, Beatriz Sequeira de. O processo de legitimação cultural das histórias em quadrinhos. 2017. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27154/tde-31102017-123128/pt-br.php. Acesso em: 18 dez. 2021.

CHUTE, Hillary; JAGODA, Patrick. Introduction. In: CHUTE, Hillary; JAGODA, Patrick. (Eds.). Comics & media: a special issue of “Critical Inquiry”. Chicago: University of Chicago, 2014. p. 1-10.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO. Diretório de Grupos de Pesquisa no Brasil. Brasília: CNPq, 2022. Disponível em: http://dgp.cnpq.br/dgp/faces/consulta/consulta_parametrizada.jsf. Acesso em: 18 abr. 2022.

DUNLEY, Kathleen; PRIEGO, Ernesto; WILKINS, Peter. Our pandemic year: on the Comics Scholarship to come. The Comics Grid: Journal of Comics Scholarship, [s. l.], v. 10, n. 1, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://www.comicsgrid.com/article/id/3610/. Acesso em: 18 abr. 2021.

EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

GUIMARÃES, Edgard. Integração texto/imagem na história em quadrinhos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 26., 2003, Belo Horizonte. Anais [...] Belo Horizonte: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, 2003. p. 1-17. Disponível em: http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/94376493781718004127760850366755720195.pdf. Acesso em: 10 abr. 2021.

HATFIELD, Charles W. Indiscipline, or, the condition of comics studies. Transatlantica, [s. l.], v. 1, p. 1-18, 2010. Disponível em: https://journals.openedition.org/transatlantica/4933. Acesso em: 29 abr. 2021.

HATFIELD, Charles. Comics Studies, the Anti-Discipline. In: DUNCAN, Randy; SMITH, Matthew J. The Secret Origins of Comics Studies. New York: Routledge, 2017. p. 12-29. Epub.

LENT, John. Comics scholarship: its delayed birth, stunted growth, and drive to maturity. 9ª Arte, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 4-20, 2013. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/nonaarte/article/view/136868. Acesso em: 10 dez. 2021.

MELO, Ida Conceição Andrade de; BARI, Valéria Aparecida. Levantamento bibliométrico da produção sobre histórias em quadrinhos dos pesquisadores brasileiros da Ciência da Informação. Revista Fontes Documentais, Aracaju. v. 03, n. 01, p. 61-86, jan./abr., 2020. Disponível em: https://ri.ufs.br/handle/riufs/14833. Acesso em: 18 dez. 2021.

MIORANDO, Guilherme “Smee” Sfredo. Histórias em quadrinhos: definições conceituais. São Leopoldo: Faculdades EST, 2019.

NOGUEIRA, Natania Aparecida da Silva. Uma breve história das histórias em quadrinhos. São Leopoldo: Faculdades EST, 2019.

OLIVEIRA, Maria Jaciara de Azeredo. As histórias em quadrinhos como fonte de informação: uma leitura de Fábulas no âmbito da Ciência da Informação. 2014. 124f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal Fluminense, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Niterói, 2014. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/7493. Acesso em: 12 maio 2021.

SANTOS, Ana Ligia Feliciano dos. Histórias em quadrinhos: uma análise dos estudos brasileiros publicados (2018 a 2020). 2022. 132 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2022.

SARACENI, Mario. The language of comics. London: Routledge, 2003.

STRÖMBERG, Fredrik. Comics studies in the Nordic countries: field or discipline?. Journal of Graphic Novels and Comics, London, v. 7, n. 2, p. 134-155, 2016. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21504857.2016.1141574. Acesso em: 10 abr. 2021.

TATALOVIC, Mico. Science comics as tools for science education and communication: a brief, exploratory study. Journal of Science Communication, Trieste, Itália, v. 8, n. 4, p. 1-17, dez. 2009. Disponível em: https://jcom.sissa.it/article/pubid/Jcom0804(2009)A02/. Acesso em: 19 maio 2021.

VAZQUEZ, Laura. Fuera de cuadro: ideas sobre historieta. Buenos Aires: Agua Negra, 2002.

VERGUEIRO, Waldomiro. Histórias em Quadrinhos e serviços de informação: um relacionamento em fase de definição. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, [s. l.], v. 6, n. 2, art. 04, ago. 2005. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/5643. Acesso em: 18 abr. 2021.

VERGUEIRO, Waldomiro. Pesquisa acadêmica em histórias em quadrinhos. São Paulo: Criativo, 2017.

VERGUEIRO, Waldomiro; D’OLIVEIRA, Gêisa Fernandes. De discursos não competentes a saberes dominantes: reflexões sobre as histórias em quadrinhos no cenário brasileiro. In: ENCONTRO DA COMPÓS, 18., 2009, Belo Horizonte. Anais [...] Belo Horizonte: PUC-MG, 2009. p. 1-16.

VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo. Introdução. In: VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo (Org). Muito além dos quadrinhos: análises e reflexões sobre a 9ª arte. São Paulo: Devir, 2009. p. 7-12.

VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo; CHINEN, Nobu. Apresentação. In: VERGUEIRO, Waldomiro; RAMOS, Paulo; CHINEN, Nobu (Org.). Os pioneiros no estudo de quadrinhos no Brasil. São Paulo: Criativo, 2013. p. 6-8.

VERGUEIRO, Waldomiro; SANTOS, Roberto Elísio dos. Comics scholarship in Brazil: development and state of the art. 2019. In: CONFERÊNCIA ANUAL DA INTERNATIONAL ASSOCIATION OF MEDIA COMMUNICATION RESEARCH, 2019, Madrid, Espanha.

YYER, Mohit et al. The amazing mysteries of the gutter. arXiv, [s. l.], v. 2, p. 1-10, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.48550/arXiv.1611.05118. Acesso em: 10 dez. 2021.

Published

2023-10-03

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Santos, A. L. F. dos, & Silva, F. M. e . (2023). Analysis of Brazilian studies on comics published from 2018 to 2020. 9 Arte (São Paulo), 11, e212650. https://doi.org/10.11606/2316-9877.2023.v11e212650