Didactic sequences for teaching and assessing comics reading

Authors

  • Lucas Piter Alves-Costa Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Venda Nova do Imigrante https://orcid.org/0000-0003-3139-9424
  • Mayara Victória dos Santos Oliveira Universidade do Estado de Minas Gerais
  • Arthur Schitine Siqueira Rodrigues Universidade do Estado de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e216894

Keywords:

Sequência didática. Quadrinhos. Ensino de leitura. Análise do discurso. BNCC.

Abstract

It aims to propose a didactic sequence for the teaching and evaluation of critical reading of comics, considering some skills foreseen in the BNCC. The methodology is based on Semiolinguistic Discourse Analysis (Charandeau, 2008), with theoretical appropriations from Ramos (2009), Groensteen (2015), Joly (2007), Kleiman (2002), Dell'Isola (1996), Dolz, Noverraz, Schneuwly (2004). The material used for the didactic sequence are a cartoon by Mau. We defend that the course of reading aims not only at understanding, but at giving meaning to the world. The results suggest that reading comics in schools is still a challenge, due to the lack of familiarity with the semiotic system of these genres.

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Author Biographies

  • Lucas Piter Alves-Costa, Instituto Federal do Espírito Santo - Campus Venda Nova do Imigrante

    Professor de Língua Portuguesa no Instituto Federal do Espírito Santo, Campus Venda Nova do Imigrante. Doutor em Estudos Linguísticos pela UFMG com doutorado-sanduíche pela UPEC (Paris XII) e pós-doutorado pela UFSM. Mestre em Letras pela UFV.

  • Mayara Victória dos Santos Oliveira, Universidade do Estado de Minas Gerais

    Professor nível VI-A na Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Unidade Carangola. Doutor em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bolsista de Produtividade PQ-UEMG.

  • Arthur Schitine Siqueira Rodrigues, Universidade do Estado de Minas Gerais

    Graduando em Letras na Universidade do Estado de Minas Gerais – Unidade Carangola. Bolsista PAPq-UEMG.

References

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Published

2023-11-17

How to Cite

Alves-Costa, L. P., Oliveira, M. V. dos S. ., & Rodrigues, A. S. S. . (2023). Didactic sequences for teaching and assessing comics reading. 9 Arte (São Paulo), e216894. https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e216894