There are indigenous here: reflections about the indigenous protagonism in the comic book from the comic almanac there are scientist here
DOI:
https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e217428Keywords:
Comics, Discourse analysis, DecolonialityAbstract
Based on Analysis of Discourse and relating with the art of scientific communication of comic-books for school public, the discussion about the scientific and popular knowledge are problematized through representativeness and indigenous protagonism. The corpus analyzed consists in the comic book “how many species of fish exists in Amazon basin?” (Quantas espécies de peixes existem na bacia amazônica?). In the comic Almanaque Tem Cientista Aqui! of november, 2022, from rede Conexões Amazônicas.
Downloads
References
ALVES, José. Histórias em quadrinhos e educação infantil. Belém, PA: Departamento de Psicologia Experimental da Universidade Federal do Pará, set. 2001. 10p. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/ZBgrwP9bxxKxSTtQsTcSbtb/. Acesso em: 16 out. 2023.
ALVES, A. P. A. Histórias em quadrinhos como espaço pedagógico de leitura na formação do leitor: cruzando limites antes impossíveis. 2018. Trabalho de conclusão de curso (Bacharel em Biblioteconomia) - Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Paraíba, João Pessoa 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14676 . Acesso em: 16 out. 2023.
ALVES, Maiara Thaís; ANDRADE, Émile Cardoso. Para além da ficção: magia, técnica e seus modos de narrar. In: CONGRESSO DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO DA UEG, 4º., 2018, Goiás. Anais. Goiás: CEPE, 2018. Disponível em: https://www.anais.ueg.br/index.php/cepe/article/view/10523. Acesso em: 16 out. 2023.
FERREIRA, K. A. A. Decolonialidade quadrinística na Educação em Ciências: um olhar para heróis de Histórias em Quadrinhos brasileiras. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/216713. Acesso em: 16 out. 2023.
FILGUEIRAS, T. S. Comentários sobre o Biocódigo. Acta Botanica Brasilica, v. 12, n. 2, p. 195-202, ago 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/abb/a/4rFRytYBQDWppD45Sr5qcTB/?lang=pt. Acesso em: 16 out. 2023.
FLEISCHMANN, Ayan; GOOL, Leonardo; RIBEIRO, Karina Nymara Brito. Projeto Conexões Educativas no Médio e Alto Solimões. Amazonas, Brasil: Instituto de Desenvolvimento Sustentável Mamirauá, 2022. Disponível em: https://conexoesamazonicas.org/tem-cientista/. Acesso em: 16 out. 2023.
KAPLÚN, Mario. El comunicador popular. Quito, Equador: Editorial Belén, 1985.
OLIVEIRA, C. S.; FARAGO, T.L.B.; GOLL, L. Quantas espécies de peixes existem na bacia amazônica? Almanaque Tem Cientista Aqui! Tefé, Instituto de Desenvolvimento Sustentável Mamirauá, Ano 1, nº 1, p. 14-15, nov. 2022. Disponível em: https://conexoesamazonicas.org/tem-cientista/. Acesso em: 16 out. 2023.
ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli. Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas, SP: Pontes, 2020.
ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli. Forma sujeito histórica e sujeito de direito: as bases da sociedade capitalista e os gestos de interpretação. Rua, v. 28, n. 2, p. 339-351, nov. 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8670835. Acesso em: 16 out. 2023.
ORLANDI, Eni de Lourdes Puccinelli. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. Campinas, SP: Pontes, 2007.
ROBERTO, André. Jornada do herói nos quadrinhos: o leitor e a leitura no processo de descoberta e conhecimento. Diálogo, n. 34. Dossiê, p. 71-84, abr. 2017. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Dialogo/article/view/3279. Acesso em: 16 out. 2023.
SANTOS, Andrea Pereira dos; NEVES, André Roberto Custódio. Quadrinhos, cultura e sociedade: contribuições das narrativas sequenciais para formação do leitor. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 20, dez. 2022. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8667789/27894. Acesso em: 16 out. 2023.
SOUZA, Rafael Queiroz. Histórias em quadrinhos como fonte de informação e incentivo à leitura. 2017. Trabalho de conclusão de curso (Bacharel em Biblioteconomia) - Faculdade de Biblioteconomia, Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Pará, Belém, 2017. Disponível em: https://bdm.ufpa.br:8443/jspui/bitstream/prefix/166/1/TCC_HistoriasQuadrinhosFonte.pdf. Acesso em: 16 out. 2023.
TREVISAN, K. I.; GONZÁLEZ, F. J.; BORGES, R. M. Histórias em quadrinhos como recurso metodológico: uma possibilidade nas aulas de educação física. Movimento, [S. l.], v. 26, p. e26090, 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/105484. Acesso em: 16 out. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 9 Arte (São Paulo)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.