Semiotic of comics: the creative process as translation of an ecology of knowledge in scientific dissemination
DOI:
https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e218694Keywords:
Comics, Creative process, Ecology of knowledge, Peircean semiotic analysisAbstract
The use of comics goes beyond the universe of leisure and entertainment, they are used successfully by teachers within the classroom. Currently, there is a growing increase in comics being used as scientific dissemination material (CD).This work aims to investigate, through semiotic analysis, the creative process of Biological Sciences students in the production of comics, configuring an Ecology of Knowledge in CD.In this sense, some examples of comics produced during classes in a subject of a degree course in biological sciences were chosen to be analyzed. Therefore, the analytical framework chosen was Peircean Semiotics. The results demonstrated a mobilization of previous knowledge and others acquired in the process; In addition to sharing this knowledge in favor of maintaining the group, denoting knowledge that is specific to the group in the production of comics, (codes and symbols belonging to the area of Biology combined with the language of comics), the ability to handle digital technologies; cultural knowledge, suggesting an Ecology of Knowledge specific to the group.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 14 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases. Brasília, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/LDB.htm.pdf. Acesso em: 22 mar. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional de Biblioteca da Escola. Brasília, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-nacional-biblioteca-da-escola. Acesso em: 14 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto: Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1997. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/biblioteca-de-apoio/pcn-ensino-fundamental-1-ao-5-ano/. Acesso em: 14 jan. 2024.
CAMPANINI, Barbara Doukay.; ROCHA, Marcelo Borges. A ciência através dos quadrinhos na educação escolar, In: ROCHA, Marcelo Borges; OLIVEIRA, Roberto Dalmo V. L. de (Org.). Divulgação científica: textos e contextos. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019. p. 153-162.
EISNER, Will. Narrativas gráficas. São Paulo: Devir, 2005.
ESNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial: princípios e práticas do lendário cartunista. 4. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
McCLOUD, Scott. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: Makron Books, 1995.
MORAN, José Manuel. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofelia Elisa Torres. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. p. 15-33.
PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1999.
SALLES, C. A. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: FAPESP, Annablume, 1998.
SANTAELLA, L. O que é Semiótica? São Paulo: Brasiliense, 1983.
SANTOS, Boaventura de Souza. Um discurso sobre as Ciências. Porto: História e ideias,1987.
SANTOS, Boaventura S. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.
SANTOS NETO, Elydio dos; SILVA, Maria Regina Paulo da.. Os gibis estão na escola, e agora? In: SANTOS NETO, Elydio dos; SILVA, Maria Regina Paulo da (Org.). História em quadrinhos e práticas educativas. São Paulo: Criativo, 2015. v. 2, p. 10-13.
SÃO PAULO, Governo do Estado. Protocolos Sanitários: Educação. Etapa 1. Plano São Paulo, 06/2020. Disponível em: https://www.saopaulo.sp.gov.br/. Acessado em: 28 abr. 2023.
VERGUEIRO, Waldomiro; SANTOS, Roberto Elísio dos. Revista Crás!: quadrinhos brasileiros e indústria editorial. Matrizes, n. 2, p. 135-152, jan./jul. 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 9 Arte (São Paulo)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.