Metapicture: painting of comics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316-9877.2024.v12.e220026

Keywords:

Metapictures, Figurative painting, Comics, Iconology

Abstract

It uses the metalinguistic strategy to reflect on the relationship between narrative in figurative painting and comics. Therefore, it treats the potential of self-reflexive images and their theoretical-critical abilities using the concept of metapicture, coined by W. J. T.  Mitchell. The second step looks for examples in art history that prove the importance of self-reflective experiences for the theory of painting. Then, it shows how comics expanded the investigative possibilities of metapicture through humor. Afterwards, some examples from MAD magazine are used to argue that, beyond the self-reflection of a visual language, there is a great critical potential in the projection of one visual language over the other. Finally, the rich experiences in comics that have called academic pictorial language into question are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcus Vinicius De Paula, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Possui Graduação em Processamento de Dados pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1988), graduação em Desenho Industrial (1996), Mestrado em História da Arte pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2000) e doutorado em Design pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2008). É professor adjunto da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro . Participa do Programa de Pós-graduação em Design da EBA/UFRJ (PPGD). Pesquisa questões teóricas associadas à visualidade do texto, assim como, à legibilidade das imagens. Possui projeto de pesquisa envolvendo a relação entre a linguagem dos quadrinhos e as questões da figuração associadas à tradição da pintura acadêmica.

  • Alberto K. Lima, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Mestrando Artes e Design na EBA UFRJ, 2023/2. Graduado nos cursos de Licenciatura em Artes Visuais na Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro - EBA UFRJ, 2019/1 - 2020/2 e no curso de Comunicação Social, com habilitação em Publicidade e Propaganda e ênfase em Marketing pela Escola Superior de Propaganda e Marketing - ESPM RJ em 2006/2.

References

AGEE, Jon. A incrível pintura de Felix Clousseau. Rio de Janeiro: Ed. Pequena Zahar, 2023.

BAETENS, Jan. FREY, Hugo. The graphic novel: an introduction. Cambridge: University of Cambridge Press, 2015.

BARBIERI, Daniele. As linguagens dos quadrinhos. São Paulo: Ed. Peirópolis, 2017.

BELTING, Hans. An Anthropology of images: picture medium body. Princeton: Princeton University Press, 2011.

BOKODY, Péter. Images-within-images in italian painting (1250-1350): reality and reflexivity. Burlington: Ashgate Publishing Company, 2015.

BROWN, Jonathan. Pintura na Espanha: 1500-1700. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.

CAMPOS, Rogério. Uma pequena história dos quadrinhos para uso das novas gerações. São Paulo: Editora Veneta, 2022.

CHABOUTÉ, Christophe. Museu. São Paulo: Pipoca&Nanquim, 2023.

CIRNE, Moacy. Uma introdução política aos quadrinhos. Rio de Janeiro: Edições Achiamé Ltda, 1982.

DEPAULA, Marcus Vinicius. A grotesca Pinacoteca dos quadrinhos. Revista Literartes. USP, v.1, n. 8, 2018.

DRUCKER, Mort. SIEGEL, Larry. O équizossista. MAD, Rio de Janeiro, Ed. Vecchi, n. 6, p. 6-13, 1974.

O EXORCISTA. Direção: William Friedkin. Roteiro: William Peter Blatty. Warner Bros., 1973. 122m., color.

FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo, Martins Fontes, 1995.

GASCA, Luis. MENSURO, Asier. La pintura em el cómic. Madrid: Ediciones Cátedra, 2014.

GOSCINNY, René. UDERZO, Albert. O aniversário de Asterix e Obelix: o Livro de Ouro. Rio de Janeiro: Record, 2014.

GUIMARÃES, Edgard. Linguagem e metalinguagem na história em quadrinhos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 25º, 2002, Salvador. Anais... Salvador: INTERCOM, 2002. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2002/Congresso2002_Anais/2002_NP16GUIMARAES.pdf. Acesso em: 05 abr. 2024.

JOUSSELIN, Pascal. Imbatível, justiça e legumes frescos. Campinas: Saber e Ler Editora Ltda, 2021.

MARESCA, Peter (ed.). Winsor McCay: Little Nemo in Sluberland: !EsosEsplèndidos Domingos!. Barcelona: Norma Editorial, 2010.

MATHIEU, Marc-Antoine. Julius Corentin Acquefacques, prisioneiro dos sonhos: a origem. São Paulo: Comix Zone!, 2022. (A)

MATHIEU, Marc-Antoine. Julius Corentin Acquefacques, prisioneiro dos sonhos: o processo. São Paulo: Comix Zone!, 2022. (B)

MITCHELL, W. J. T. Iconology, image, text, ideology. Chicago: University of Chicago Press, 1986.

MITCHELL, W. J. T. Picture theory. Chicago: The University of Chicago Press, 1994.

MITCHELL, W. J. T. What do pictures want?: the lives and loves of images. Chicago: University of Chicago Press, 2005.

MOREAU, Diego; MACHADO, Laluña. História dos quadrinhos EUA. São José: Skript, 2021.

RAMOS, Paulo. Faces do humor: uma aproximação entre piadas e tiras. Campinas: Ed. Zarabathana, 2011.

SANTOS, Roberto Elísio dos. Uma revista muito louca: análise do humor da MAD Magazine. São Paulo. Criativo, 2015.

SARAVÁ, Marcelo; FREITAS, André; VIÑOLE, Omar; MANES, Deyvison. Meta, Depto. de Crimes Metalinguísticos. Campinas: Zarabathana Books, 2020.

SMUDJA, Ivana; SMUDJA, Gradimir. Au fil de l’Art. Tournai: Éditions Delcourt, 2012. v.1,

Published

2024-04-10

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Paula, M. V. D., & Lima, A. K. (2024). Metapicture: painting of comics. 9 Arte (São Paulo), 12, e220026. https://doi.org/10.11606/2316-9877.2024.v12.e220026