Comic books and school physical education: does this relationship make a good match?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e218675

Abstract

It presents some initial reflections arising from a systematic review related to the production of knowledge about Comics and School Physical Education. Taking as a reference the work Foohs, Corrêa and Toledo (2021), 08 scientific articles were analyzed, published in the period between the years 2006 and 2022. As a result of a first process of analysis of the works, we highlight that the articles are characterized, for the most part, reports of pedagogical practices developed within the scope of school physical education classes. Furthermore, another striking characteristic of the texts is the subordination of the language of comics to the specific content of Physical Education. Finally, we present some possible paths for the relationship between comics and School Physical Education in the context of pedagogical practices and research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Admir Soares de Almeida Junior, Universidade Federal de Minas Gerais/UFMG

    Doutor em Educação. Pos-doutorando em Letras na Universidade Federal de são Paulo (UNIFESP). Docente do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Docente do Programa de Pós-Graduação - Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (PROEF).

References

AMARAL, Tamara Susan; CARVALHO, Ana Beatriz F.; RIBEIRO, Maria Aparecida. História em quadrinhos no processo de ensino e aprendizagem do basquetebol. Coleção Pesquisa em Educação Física, v. 13, n. 4, p. 83-90, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 14 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto: Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1997. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/biblioteca-de-apoio/pcn-ensino-fundamental-1-ao-5-ano/. Acesso em: 14 jan. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional de Biblioteca da Escola. Brasília, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-nacional-biblioteca-da-escola. Acesso em: 14 jan. 2024.

CASCÃO: Esportes. Almanaque Temático, São Paulo, Panini Brasil, nº 54, abr. 2020.

FABRI, Eliane Isabel. Narrativas e histórias em quadrinhos: reflexões sobre o preconceito e exclusão nas práticas corporais. 2017. 121 f. Dissertação (Mestrado em Docência para a Educação Básica) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Bauru, 2017.

FEITOZA, Michel Sales; NICOLETTI, Lucas Portilho; CARDOSO, Vinícius Denardin. Educação Física adaptada em quadrinhos: um relato de experiência. Revista da Associação Brasileira. Atividade Motor Adaptada, Marília, v. 23, n. .1, p. 53-64, jan./jun. 2022. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/sobama/article/view/12959. Acesso em: 14 jan. 2024.

FOOHS, M. M; CORRÊA, G. S; TOLEDO, E. E. Histórias em quadrinhos na educação brasileira: uma revisão sistemática de literatura. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, v. 23, n. 1, p. 80-96, jan./abr. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/30228. Acesso em 08 nov. 2023.

GUEDES, Ademárcio Brasil; GALINDO, Márcia Cristiane da Silva; BARAÚNA, Karla Maria Pereira. A representação do negro nos quadrinhos e a cultura corporal inserida no Pantera Negra como possibilidade pedagógica na educação física escolar. Revista Científica Multidisciplinar do Ceap, v. 1, n.1, p. 1-7, jul./dez. 2019. Disponível em: http://periodicos.ceap.br/index.php/rcmc/article/view/8. Acesso em: 14 jan. 2024.

LIRA NETO, Joaquim Francisco de; ALMEIDA, Ana Paula Moreira. Gibis nas aulas de Educação Física: para uma didática crítico-superadora. Relato de experiência, São Paulo, 2010, p. 1-3. Disponível em: http://www.gpef.fe.usp.br/semef2010/19-relato-JoaquimFrancisco.pdf. Acesso em: 10 nov. 2023.

PINTO, Joelcio Fernandes. Representações de esporte e Educação Física na ditadura militar: uma leitura a partir da revista de história em quadrinhos Dedinho. 2003. 145 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2003.

RAMOS, Paulo Eduardo. A leitura dos quadrinhos. 2. ed. São Paulo, Contexto, 2010.

SAIBA mais sobre atividade física. Saiba Mais com a Turma da Mônica, São Paulo, Panini Brasil, nº 86, out, 2014.

SAIBA mais sobre a história dos esportes. Saiba Mais com a Turma da Mônica, São Paulo, Panini Brasil, nº 66, fev, 2013.

SAIBA mais sobre voleibol. Saiba Mais com a Turma da Mônica, São Paulo, Panini Brasil, nº 106, jul, 2016.

SILVA, Leonardo Ribeiro; SANTOS, Cristiane da Silva; PAULA, Maristela Vicente de; BORGES, Neila Maria Mendes. O conteúdo de lutas no combate à violência da discriminação e do preconceito na escola mediado por histórias em quadrinhos. Revista EDaPECI, São Cristóvão (SE), v.18. n. 3, p. 80-92 jan./abr. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/edapeci/article/view/9994. Acesso em: 14 jan. 2024.

SILVA, Cinthia Lopes et al. The effects of comic books on body beauty standards in Physical Education classes. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 23, n. 2, p. 75-86, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/issue/view/561. Acesso em: 08 jan. 2024.

SILVA, Cinthia Lopes da; PRATS, Joan Ferrés i. Comunicação educativa e educação para o lazer: os super-heróis dos quadrinhos nas aulas de educação física. Mudanças: Psicologia da Saúde, v. 28, n. 1, p. 9-16, jan.-jun. 2020. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-32692020000100002&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 10 nov. 2023.

SOUSA, Luciano Dias et al. Histórias em quadrinhos nas aulas de produção textual. Revista Transformar, v. 13, p. 54-66, 2019. Disponível em: http://www.fsj.edu.br/transformar/index.php/transformar/article/view/224/0. Acesso em: 14 jan. 2024.

SOUZA JÚNIOR, Antonio Fernandes; CUNHA, Sérgio Melo da; FELIX, Carlos Vitor de Morais; OLIVEIRA, Márcio Romeu Ribas de; ARAÚJO, Allyson Carvalho de. Produção de narrativas digitais sobre os jogos olímpicos: experiências com as histórias em quadrinhos. Interfaces Científicas – Educação, v. 7, n. 3, p. 27-40, 2019. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/4491. Acesso em: 14 jan. 2024.

TREVISAN, Kamila Isabel; GONZALEZ, Fernando Jaime; BORGES, Robson Machado. Histórias em Quadrinhos como recurso metodológico: uma possibilidade nas aulas de educação Física. Movimento, v. 26, e26090, 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/105484. Acesso em: 10 nov. 2023.

Published

2024-01-16

How to Cite

Almeida Junior, A. S. de. (2024). Comic books and school physical education: does this relationship make a good match?. 9 Arte (São Paulo), e218675. https://doi.org/10.11606/2316-9877.Dossie.2023.e218675