Public Relations and relational capital: theoretical basis and assumptions for a measurement model
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2023.209821Keywords:
Public relations, Relation, Relational capital, Measurement, Value creationAbstract
The review of the literature on relationship management and measurement of results indicates the need for reflection on the contribution of Public Relations to the generation of value through the management of relational capital. With this purpose, this article seeks to point out the theoretical bases and assumptions for proposing a model for evaluating and measuring processes and results of relationship management in organizational communication and public relations.
Downloads
References
BROOM, Glen M.; DOZIER, David M. “An orverview: evaluation research in Public Relations”. Public Relations Quarterly, Vol. 28, Nº 3, 1983, pp. 5-8.
BRONN, Peggy Simcic. "Relationship outcomes as determinants of reputation". Corporate Communications: An International Journal. Vol. 12 Issue: 4, 2007, pp. 376-393.
CALDAS, Sergio Leal. Avaliação de ativos intangíveis. In: ZANINI, Marco Tulio (org.). Gestão integrada de ativos intangíveis. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2008.
DOMENEGHETTI, Daniel; MEIR, Roberto. Ativos intangíveis: como sair do deserto competitivo dos mercados e encontrar um oásis de valor e resultados para sua empresa. Rio de Janeiro: Elsevier, 2009.
DREYER, Bianca Marder. As relações e interações como princípios inerentes às relações públicas: uma proposição teórica com diretrizes práticas para a disciplina. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação). Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, 2019.
DREYER, Bianca Marder. Teoria e Prática de Relações Públicas: uma metodologia para diagnosticar, construir e obter resultados com os relacionamentos. São Paulo: Summus Editorial, 2021.
DRUCKER, Peter. The practice of management. New York: Harpers & Brothers, 1954.
EHLING, William P. Estimating the value of Public Relations and Communication to an organization. In: GRUNIG, James. Excellence in Public Relations and Communication management. Hilsdale: Erlbaum, 1992.
ESPARCIA, Antonio Castillo; NOBELL, Alejandro Álvarez. Evaluación en comunicación estratégica. Madrid: McGraw-Hill, 2015.
FERGUSON, Mary Ann. “Building theory in public relations: interorganizational relationships as a public relations paradigm”. Journal of Public Relations Research, v. 30, 2018, p. 164 78.
GREENHALGH, Leonard. Relacionamentos estratégicos: a chave do sucesso nos negócios. São Paulo: Negócio Editora, 2002.
GRUNIG, James; HON, Linda Childers. Measuring relationship in Public Relations. A Report of the Commission on Public Relations Measurement and Evaluation. Gainesville: University of Florida, Institute for Public Relations, 1999. Disponível em: <http://www.instituteforpr.com>.
HUANG, Yi-Hui Christine; ZHANG, Yin. Revisiting Organization – Public Relationship Research for the Past Decade: Theorical Concepts, Measures, Methodologies, and Challenges. In: KI, Eyun-Jung; KIM, Jeong-Nam; LEDINGHAM, John A. (Eds.). Public Relations as Relationship Management: A relational approach to the study and practice of Public Relations. New York: Routledge, 2015. p. 3-27.
JAHANSOOZI, Julia. Relationships, Transparency, and Evaluation: The Implications for Public Relations. In: L`ETANG, Jacquie.; PIECZKA, Magda (Orgs.). Public Relations: Critical Debates and Contemporary Practice. New York: Routledge, 2013. p. 61-91.
KI, Eyun-Jung; SHIN, Jae-Hwa. The Status of Organization – Public Relationship Research Through an Analysis of Published Articles between 1985 and 2013: An Appeal for Further Research. In: KI, Eyun-Jung; KIM, Jeong-Nam; LEDINGHAM, John A. (Eds.). Public Relations as Relationship Management: A relational approach to the study and practice of Public Relations. New York: Routledge, 2015.
KIM, Yungwook. “Measuring the economic value of Public Relations”. Journal of Public Relations Research. New Jersey, vol. 13, n. 1, 2001, p. 3-26.
LOPES, Valéria de Siqueira Castro; GRANDI, Guilherme. Avaliação, mensuração e valoração em relações públicas. In: KUNSCH, Margarida Maria Krohling (org.). Relações Públicas: história, teorias e estratégias nas organizações contemporâneas. São Paulo: Saraiva, 2009, pp. 391-414.
LOPES, Valéria de S. Castro. Os ativos intangíveis como alternativa para demonstração de valor em Relações Públicas. In: CONGRESSO ABRAPCORP, XII, 2018. Goiânia, GO, Anais...: Goiânia: Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Informação e Comunicação, 2018. p. 596-608. Disponível em: file:///C:/Users/bianc/Downloads/Anais_Abrapcorp_2018_GPs_ISBN.pdf . Acesso em 05/12/2018.
MARTINS, José Roberto. Capital intangível: guia de melhores práticas para a avaliação de ativos intangíveis. São Paulo: Integrare Editora, 2012.
MACNAMARA, Jim. “Emerging international standards for measurement and evaluation of public relations: A critical analysis”. Public Relations Inquiry. Vol. 3, Nº1, 2014, p. 7-29.
MACNAMARA, Jim; GREGORY, Anne. “Expanding evaluation to progress strategic communication: beyond message tracking to open listening”. International Journal of Strategic Communication, Vol.12, Nº 4, 2018, p. 469-486.
NOTHHAFT, Howard; WERDER, Kelly Page; VERCIC, Dejan; ZERFASS, Ansgar. “Strategic Communication: reflections on an elusive concept”. International Journal of Strategic Communication, Vol. 12, Nº 4, 2018, p. 352-366.
REILLY, Robert F.; SCHWEIHS, Robert P. Valuing Intangible Assets. New York: McGraw-Hill, 1999.
SAAD CORRÊA, Elizabeth. Comunicação na contemporaneidade: visibilidades e transformações. In: CORRÊA SAAD, Elizabeth. (Org.). Visibilidade e consumo da informação nas redes sociais. Porto: Media XXI, 2016. p. 19-39.
TAVARES, Mauro Calixta. Gestão Estratégica. São Paulo: Atlas, 2000.
VILLAFAÑE, Justo. “La gestión de los intangibles empresariales”. Comunicação e Sociedade, vol. 8, 2005, pp. 101-113.
VOLK, Sophia Charlotte. “A systematic review of 40 years of public relations evaluation and measurement research: looking into the past, the present, and future”. Public Relations Review. Nº 42, 2016, p. 962-977.
VOLK, S. C.; BERGER, K.; ZERFASS, A.; BISSWANGER, L.; FETZER, M.; KÖHLER, K.. How to play the game. Strategic tools for managing corporate communications and creating value for your organization. Communication Insigths, Issue 3. Leipzig, Germany: Academic Society for Management & Communication, 2017. Disponível em: www.academic-society.net
WATSON, Tom; NOBLE, Paul. Evaluating public relations: a best practice guide to public relations planning, research & evaluation. 2nd ed. London/Philadelphia: Kogan Page, 2007.
ZERFASS, Ansgar. The corporate communications scorecard: a framework for managing and evaluating communications strategies. In: RULER, Betteke van; VERCIC, Ana Tkalac; VERCIC, Dejan (ed.). Public relations metrics: research and evaluation. LEA’s Communication Series. London/ New York: Routledge, 2008, pp.139-153.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bianca Marder Dreyer, Valéria de Siqueira Castro Lopes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
A submissão implica a cessão de direitos da primeira publicação à revista Organicom, sem pagamento. Os autores podem estabelecer por separado acordos adicionais para a distribuição não exclusiva de versão da obra publicada na revista (como colocar em um repositório institucional ou publicar um livro), com o devido reconhecimento de sua publicação inicial na revista Organicom.