Brazilian small businesses and their internal communicational demands: amateurism, flows, vanity

Authors

  • Wellington Teixeira Lisboa Universidade Estadual de Campinas Universidade Católica de Santos
  • Fernanda Portes Alves

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139205

Keywords:

Internal communication. Organizational culture. Small business. Public relations.

Abstract

This study aims at analyzing internal communication in small businesses, focusing on the relationship management as a critical factor for effectiveness in businesses of that size. The article presents a contextual review of the expression of those organizations in Brazil and shows the results of a research targeted at the internal communication scenario in a beauty salon. The study concludes that small businesses, amateur in management processes, lack relationship policies to deal with their internal audiences and encourage engagement beyond non-systemized communication flow channels.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Wellington Teixeira Lisboa, Universidade Estadual de Campinas Universidade Católica de Santos
    Doutorando em Sociologia na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade de Coimbra, com diploma covalidado pela Universidade de São Paulo (USP). Pesquisador da Cátedra Giusfredo Santini, do Centro de Investigação Media e Jornalismo (CIMJ - Portugal) e do Observatório das Migrações (Unicamp-Fapesp). Docente no curso de Comunicação Social da Universidade Católica de Santos (Unisantos). Diretor Científico da Associação Brasileira de Relações Públicas (ABRP/SP).
  • Fernanda Portes Alves
    Pós-graduanda no Curso de Especialização Lato Sensu em Comunicação Empresarial da Universidade Metodista de São Paulo (Umesp). Bacharel em Comunicação Social – Relações Públicas, pela Universidade Católica de Santos. Assistente de Novos Negócios na Agência de Comunicação MKT Virtual.

Published

2013-12-28

How to Cite

LISBOA, Wellington Teixeira; ALVES, Fernanda Portes. Brazilian small businesses and their internal communicational demands: amateurism, flows, vanity. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 10, n. 19, p. 210–220, 2013. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139205. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139205.. Acesso em: 16 jun. 2024.