Said and not said: Brazil and the consumption practices in the self-ads of advertising agencies in the 1950s

Authors

  • João Anzanello Carrascoza Escola Superior de Propaganda e Marketing Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes
  • Tânia Márcia Cezar Hoff Escola Superior de Propaganda e Marketing

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139264

Keywords:

Advertising. Discourse analysis. Modernization. Consumption.

Abstract

This article presents the synthesis and the results of the research known as “The said and the not said of the advertisingnarrative: modernization and consumption in the Brazil of the 1950s”, conducted by the authors with the support of theCentro de Altos Estudos da ESPM (CAEPM) (Higher Studies Center of the Higher School of Advertising and Marketing). Ouranalysis of the “said” of advertising (that which is expressed in its discourse) and of its not said (the silenced sayings, layingaside what has been said), based on a collection that includes the self-advertisement of the advertising agencies publishedin the Publicidade e Negócios magazine throughout the 1950s decade – a period of intense economic development in Braziland of broadening of its consumption practices. The research is based on theoretical assumptions of the French line ofdiscourse analysis (Orlandi and Maingueneau) and argumentative semantics (Ducrot).

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Author Biographies

  • João Anzanello Carrascoza, Escola Superior de Propaganda e Marketing Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes
    Pós-doutor pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutor e mestre em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Docente e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo, da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP). Professor da ECA-USP.
  • Tânia Márcia Cezar Hoff, Escola Superior de Propaganda e Marketing
    Pós-doutoranda na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-RS). Doutora em Letras pela Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH-USP) e mestre em Artes pela Escola de Comunicações e Artes (ECA-USP). Docente e vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo, da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP).

Published

2015-06-16

How to Cite

CARRASCOZA, João Anzanello; HOFF, Tânia Márcia Cezar. Said and not said: Brazil and the consumption practices in the self-ads of advertising agencies in the 1950s. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 12, n. 22, p. 38–45, 2015. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139264. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139264.. Acesso em: 7 jun. 2024.