Creative-innovative strategies of corporate communication of companies in digital social media: the Itaú, O Boticário and Cacau Show cases

Authors

  • Felipe Chibás Ortiz Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
  • Melanie Cipolla

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139285

Keywords:

Social network. Innovation. Creativity. Integrated communication. Communication management.

Abstract

This article addresses in a preliminary way the creative and innovative strategies of institutional communication of the Itaú, OBoticário and Cacau Show enterprises, when analyzing the use by them of the digital social networks. The methodology used wasa multi-case study with and qualitative and quantitative analysis of the data. A system of variables and indicators is presentedto measure and identify which are the institutional communication strategies of a creative and innovative nature used by someof the more innovative Brazilian companies in the digital social media, pursuant to the ranking consulted. The results obtainedpoint to strategy making a privileged in institutional communication, leaving the merchandising at a second level, in addition tobe considered as a creative strategy that is appropriate for the current market standard, which can offer good dividends.

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Author Biographies

  • Felipe Chibás Ortiz, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
    Doutor em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Mestre em Integração Latino-americana pela Universidade de São Paulo (Prolam-USP). Especialista em Marketing Direto pela Universidade Alcalá de Henares, Espanha. Ex-diretor da empresa Perfectu, representante da Global Estrategia, multinacional franco-espanhola de marketing digital e ensino a distância. Professor na ECA-USP.
  • Melanie Cipolla
    Especialista em Gestão Estratégica em Comunicação Organizacional e Relações Públicas pela Escola de Comunicação de Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Especialista em Comunicação Corporativa pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM/SP). Graduada em Comunicação Social – Publicidade e Propaganda pela Faculdade Cásper Líbero (Facásper).

Published

2015-06-16

How to Cite

ORTIZ, Felipe Chibás; CIPOLLA, Melanie. Creative-innovative strategies of corporate communication of companies in digital social media: the Itaú, O Boticário and Cacau Show cases. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 12, n. 22, p. 272–290, 2015. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139285. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139285.. Acesso em: 18 may. 2024.