Barcelona’s branding

a dispute of meanings between the Spanish and the Catalan nationalities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.165384

Keywords:

Barcelona, Catalonia, Tourism, Place blanding, City blanding

Abstract

This article analyzes the strategies of Turespaña and the Catalan Agency of Tourisme to promote Barcelona. The initiative is relevant in order of the disputes for the autonomy and independence of Catalonia, on the one hand, and its integration into the Spanish territory, on the other. This political and ideological dispute is discursively produced in a competition of meanings about the territory in question, which can be perceived in different symbolic products, such as the advertising promoted by Spain and Catalonia. As methodological approach, this study utilizes the discourse analysis, brand place studies and the semi-narrative model for the analysis of the two promotional videos produced by the tourism promotion agencies already mentioned.

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Author Biographies

  • Adriano de Oliveira Sampaio, Universidade do Estado da Bahia
    • Pós-doutor pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP)
    • Doutor, com estágio doutoral pela Universidade de Paris III – Sorbonne Nouvelle, e mestre em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA)
    • Graduado em Comunicação Social - Relações Públicas pela Universidade do Estado da Bahia (Uneb)
    • Professor associado da Faculdade de Comunicação (Facom) da UFBA
    • Professor do Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade e do Mestrado
    • Profissional em Segurança Publica, Justiça e Cidadania da UFBA
    • Líder do grupo de pesquisa Logos – Comunicação estratégica, marca e cultura (UFBA/CNPq,
    • E-mail: adrianosampaio@gmail.com
  • Janine Pereira Falcão de Oliveira, Universidade Federal da Bahia
    • Mestre em Cultura e Sociedade pelo Programa de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade (Pós-Cultura), da Universidade Federal da Bahia (UFBA)
    • Especialista em Gestão de Projetos e Programas Sociais
    • Graduada em Comunicação Social – Relações Públicas e em Pedagogia – Educação
    • Básica pela Universidade do Estado da Bahia (Uneb)
    • Integrante do grupo de pesquisa Logos – Comunicação estratégica, marca e cultura (UFBA/CNPq)
    • E-mail: janinedfalcao@gmail.com

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Published

2020-06-11

How to Cite

SAMPAIO, Adriano de Oliveira; OLIVEIRA, Janine Pereira Falcão de. Barcelona’s branding: a dispute of meanings between the Spanish and the Catalan nationalities. Organicom, São Paulo, Brasil, v. 17, n. 32, 2020. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.17.165384. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/165384.. Acesso em: 12 may. 2024.