Resgate do protagonismo do desenhista industrial por meio da gestão do design

Authors

  • Luis Emiliano Costa Avendaño Ministério da Educação e Cultura; SETEC

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i17p34-45

Keywords:

Design, design management, professional training, innovation, strategy

Abstract

Design management has appeared as the missing management tool to allow the designer to regain the lead position in a scenario of new typology pertaining to context mutations produced in social, cultural, economic and technological factors and which affect product development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACAR FILHO, Nelson. O marketing no projeto e desenvolvimento de novos produtos: O papel do desenhista industrial. São Paulo: FIESP / CIESP – Detec, 1997.

AVENDAÑO, Luis Emiliano Costa. Interação designer empresa no contexto estratégico do desenvolvimento do produto: Situação da pequena e média indústria moveleira do estado de São Paulo. 2003. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

BARBA, Eric. La excelencia en el proceso de desarrollo de nuevos productos. Barcelona, Espanha: Ediciones Gestión 2000, 1993.

BARROSO NETO, Eduardo; KOLLBRUNNER, Thomas; BROECK, Fabrice Vanden. Estratégia de design para os países periféricos. Brasília/DF: CNPq, 1981.

CHAVES, Norberto. El oficio de diseñar: Propuestas a la conciencia crítica de los que comienzan. Barcelona – Espanha: Gustavo Gili, 2001.

GARIBE FILHO, Roberto Nami. As iniciativas de promoção do desenvolvimento econômico local: O caso da região italiana da Emilia Romanha. 1999. Dissertação (Mestrado) – Fundação Getúlio Vargas /EAESP, São Paulo, 1999.

GIMENO, José Maria Iváñez. La gestión del diseño en la empresa. Madri – Espanha: McGraw-Hill. 2000. (Série McGraw-Hill de Management).

KELLEY, Tom; LITTMAN, Jonathan. The art of innovation. Nova York: Doubleday, 2001.

MAGALHÃES, Cláudio F. de. Design estratégico: Integração e ação do design industrial dentro das empresas. Rio de Janeiro: SENAI/CETIQT, 1997.

MALDONADO, Tomás. El diseño industrial reconsiderado. Barcelona – Espanha: Gustavo Gili, 1977.

PASCHOARELLI, Luis Carlos; VENTURA, Alessandro; AVENDAÑO, Luis Emiliano Costa. O conhecer e a prática do design: Algumas considerações sobre metodologia do projeto. In: P&D Design 98. AEnDBR.

ESTUDOS EM DESIGN. 1998. Rio de Janeiro. Anais. Rio de Janeiro, vol. I, out. 1998, p. 403.

PUERTO, Henry Benavides. Design e inovação tecnológica. Salvador – BA: Instituto Euvaldo Lodi/IEL/Programa Bahia Design, 1999.

SANTOS, Flávio Anthero dos. O design como diferencial competitivo. Itajaí–SC: Edit. da Univali, 2000.

WHITELY, Nigel. O design valorizado. Edição Arcos. Design, cultura material e visualidade. Rio de

Janeiro: Contra Capa Editora Ltda., v. 1, p. 63, out. 1998.

WOILER, S.; MATHIAS, W. F. Projetos: Planejamento, elaboração e análise. São Paulo: Atlas, 1982.

WOLF, Brigitte. Gestão do design: O design management como fator de sucesso. Florianópolis/SC: Publicação ABIPTI, 1998.

Published

2005-06-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Avendaño, L. E. C. (2005). Resgate do protagonismo do desenhista industrial por meio da gestão do design. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 17, 34-45. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i17p34-45