Os traços do visível: Sobre o" problema da representação" na arquitetura

Authors

  • Mário Henrique Simão D'Agostino Universidade de São Paulo; Faculdade de Arquitetura e Urbanismo; Departamento de História da Arquitetura e Estética

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i18p34-47

Keywords:

Geometrical perspective, visibility, treatises, Renaissance, Alberti

Abstract

Accurate perspective - the graphic representation used in architecture - has been subject of much controversy ever since the italian renaissance. Leon Battista Alberti, the first scholar to theorize on the" Brunelleschian invention" in the realm of painting (De Pictura), proscribes this resource in his De Re Aedificatoria, arguing against illusionism in architectural drawing. Throughout the centuries, perspective gained other meanings, yet not much different from its original intention. This text analyzes the reasons behind its historical permanence and finds common ground for opinions in favor of and against its artistic legitimacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV. Francesco di Giorgio architetto. Milão: Electa, 1993.

AA.VV. Leon Battista Alberti. Milão: Olivetti/Electa, 1994.

ALBERTI, Leon Battista. Da pintura (1435). Trad. de Antonio da Silveira Mendonça. Campinas: Ed. Unicamp, 1989.

ALBERTI, Leon Battista. De re aedificatoria (1452). Ed. Bilíngüe. Trad. de Giovanni Orlandi. Milão: Ed. Il Polifilo, 1966.

APOLLINAIRE, Guillaume. Los pintores cubistas: Meditaciones estéticas (1913). Buenos Aires: Ed. Nueva Visión, 1964.

BALDRICH, José M. G. La interpretacion de la “scenografia” vitruviana o una disputa renascentista sobre el dibujo del proyecto. Revista de Expresion Grafica Arquitectonica, Valencia, n. 1, 1993.

BATTISTI, E. Filippo Brunelleschi (1976). Milão: Electa, 1989.

BENEVOLO, Leonardo. História de la arquitectura del Renascimiento: La arquitectura clássica (del siglo XV al siglo XVIII). Trad. de María T. Weyler. Barcelona: Gustavo Gili Ed., 1981.

BORSI, Franco. Leon Battista Alberti: opera completa (1973). Milão: Electa, 1986.

BURNS, Howard. A drawing by L. B. Alberti. Revista A. D., Londres, v. 49, n. 5-6, 1979.

BURNS, Howard. Un disegno architettonico di Alberti e la questione del rapporto fra Brunelleschi ed Alberti. In: Filippo Brunelleschi: la sua opera e il suo tempo. Firenze: Lentropi, 1980.

CHOAY, Françoise. Alberti et Vitruve. Revista A. D., Londres, v. 49, n. 5-6, 1979.

COLI, J. Um manuscrito inédito de Tommaso Minardi ou sobre os poderes da Geometria. Revista de História da Arte e Arqueologia. Campinas: Ed. Unicamp, n. 1, 1994.

DAMISCH, H. La colonne, le mur. Revista A. D., Londres, v. 49, n. 5-6, 1979.

FIEDLER, Konrad. Sobre el origen de la actividad artistica (1887). In: Escritos sobre arte. Madri: Visor, 1991.

FROMMEL, Christoph L. Sulla nascita del disegno architettonico. In: AA.VV. Rinascimento da Brunelleschi a Michelangelo. La rappresentazione dell’Architettura. Milão: Bompiani, 1994.

GOMBRICH, Ernst. El legado de Apeles. Estudios sobre el arte del Renacimiento (1976). Trad. de A. Dieterich. Madri: Alianza Ed., 1985.

HILDEBRAND, Adolf von. El problema de la forma en la obra de arte (1893). Trad. de María I. P. Aguado. Madri: Visor, 1988.

HOFFMANN, V. L’origine del sistema architettonico del Brunelleschi. In: AA.VV. Filippo Brunelleschi. La sua opera e il suo tempo. Firenze: Lentropi, 1980.

KRIS, E.; KURZ, O. Legend, myth, and magic in the image of the artist. Yale: Yale University, 1979.

LIGHT, Meg. L’edificio a pianta centrale. Lo sviluppo del disegno architettonico nel Rinascimento. Firenze: Leo S. Olschki Ed., 1984.

LOTZ, Wolfgang. La representación del espacio interior en los dibujos de arquitectura del Renacimiento Italiano (1956). In: La arquitectura del renacimiento en Italia. Estudios. Trad. de Jorge S. Avia. Madri: Hermann Blume, 1985.

MOROLLI, Gabriele. I “templa” albertiani: dal trattato alle fabriche. In: Leon Battista Alberti. A cura di J. Rykwert & A. Engel. Milão: Olivetti/Electa, 1995.

PANOFSKY, Erwin. Idea. Contribución a la historia de la teoria del arte (1924). Trad. de María T. Pumarega. Madri: Ed. Cátedra, 1985.

PANOFSKY, Erwin. La perspectiva como “forma simbólica” (1924). Trad. de Virginia Careaga. Barcelona: Tusquets Ed., 1985.

PLINIO, IL VECCHIO. Storia delle arti antiche/naturalis historia (Libri XXXIV – XXXXVI). Testo critico. Trad i commento di Silvio Ferri. Milão: Rizzoli, 2000.

PLOTINO. Sobre a beleza. In: Enéadas. Introd. e trad. de J. Igal. Madri: Ed. Gredos, 1992.

RIEGL, Aloïs. Arte tardoromana (1901). Trad. de Licia C. Ragghianti. Torino: Einaudi Ed., 1959.

TAFURI, M. Le chiese di Francesco di Giorgio Martini. In: AA.VV. Francesco di Giorgio architetto. Milão: Electa, 1993.

THOENES, Christof. “Spezie” e “Ordine” di colonne nell’architettura del Brunelleschi. In: AA.VV. Filippo Brunelleschi. La sua opera e il suo tempo. Firenze: Lentropi, 1980.

VITRUVIUS. The Ten Books on Architecture. Trad. de Frank Granger. Loeb Classical Library, Harward University Press, 1983.

WITTKOWER, Rudolf. Architectural principles in the age of humanism (1949). Londres: Academy Editions-London/Nova York: St. Martin’s Press-New York, 1988.

WITTKOWER, Rudolf. Brunelleschi y la “proporción en la perspectiva” (1953). In: Sobre la arquitectura en la edad del humanismo. Trad. de Justo G. Beramendi. Barcelona: Ed. Gustavo Gili, 1979.

WÖLFFLIN, Heinrich. Conceitos fundamentais da história da arte (1915). Trad. de João Azenha Jr. São Paulo: Livraria Martins Fontes Ed., 1984.

WORRINGER, W. Abstracción y naturaleza (1908). Trad. de Mariana Frenk. México-Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 1966.

Published

2005-12-01

Issue

Section

Artigos

How to Cite

D'Agostino, M. H. S. (2005). Os traços do visível: Sobre o" problema da representação" na arquitetura. Pós. Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Arquitetura E Urbanismo Da FAUUSP, 18, 34-47. https://doi.org/10.11606/issn.2317-2762.v0i18p34-47