The Aldorossian teatro del mondo: an invitation to proustian fruition

Authors

  • Carolina Rodrigues Boaventura Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v12i12p151-172

Keywords:

Architecture, Post-Modernism, Form (Aesthetics), Analogy, Reception

Abstract

Aldo Rossi's Teatro del Mondo is claimed to be one of the most relevant architectural expressions of postmodernity. In this paper, unlike previous historiography, we discuss Rossi's intentions about the reception of his works. To this aim, we analyze the notion of città analoga, present in his projectual procedures, and identify in them a parallel to the proustian fruition.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, T. Museu Valéry Proust. In. Prismas: crítica cultural e sociedade. São Paulo: Ática, 1998, pp. 179-185.

ALMEIDA, Eneida. Arquitetura e memória. In. Revista Pós v.22, n. 38. São Paulo, dezembro, 2015.

ARANTES, Otília Fiori. Arquitetura simulada. In. O Lugar da Arquitetura depois dos Modernos. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 1995, pp. 17-73.

ARANTES, Otília Fiori. Os Novos Museus. In. Novos Estudos CEBRAP, no 32, outubro, 1991, pp. 161-169.

BENJAMIN, W. “A imagem de Proust”. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaio sobre literatura e história da cultura. Tradução: Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. (Obras escolhidas, volume 1).

BENJAMIN, W. “Sobre alguns temas em Baudelaire”. In: BENJAMIN, W. Charles Baudelaire, um lírico no auge do capitalismo. Tradução: José Martins Barbosa e Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense, 1989. (Obras escolhidas, volume 3)

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1987.

MONTANER, Josep Maria. Depois do movimento moderno. Arquitetura da segunda metade do século XX. Barcelona: Gustavo Gili, 2009.

FABBRINI, Ricardo Nascimento. A fruição nos novos mueseus In. Especiaria – Cadernos de Ciências Humanas, v.11, n.19, jan/jun, 2008, pp. 245-268.

GAGNEBIN, Jean Marie. Walter Benjamin ou a história aberta. In: BENJAMIN. Magia e técnica, arte e política: ensaio sobre literatura e história da cultura. Tradução: Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. (Obras escolhidas, volume 1).

GORELIK, Adrián. Historia de la ciudad e historia intelectual. Prismas, Revista de historia intellectual. Quilmes, n. 3, p. 209-223, 1999.

GONÇALVES, Aguinaldo José. Museu Movente: o signo da arte em Marcel Proust. São Paulo: Editora Unesp, 2004.

LEOPOLDO e SILVA, F. Bergon e Proust. Tensões do tempo. In: NOVAES, Adauto (Org.). Tempo e história. São Paulo: Companhia das Letras; Secretaria Municipal da Cultura, 1992.

LIBESKIND, Daniel. “Deus ex machina/ Machina ex Deo”: El Teatro del Mundo de Aldo Rossi. In: FERLENGA, Alberto (Org.). Aldo Rossi. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1992, pp. 105- 115.

ROSSI, Aldo. L’architettura della città. Padova: Marsilio Editori, 1966.

ROSSI, Aldo. Autobiografia scientifica. Milano: Saggiatore, 2009.

POLETTI, Giovani. Autobiografia Scientifica: Scrittura como progetto. Dottorato di Ricierca urbana. Università di Bologna, 2009.

PORTOGHESI, Paolo. Proyectos recientes de Aldo Rossi: el teatro del Mundo. In: FERLENGA, Alberto(org). Aldo Rossi. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1992, pp.97-103.

SAUSSURE, Ferdinand. Curso de Linguística Geral. Tradução: Antônio Chelini, José Paulo Paes e Izidoro Blikstein. Organização de Charles Bally e Albert Sechehaye. São Paulo: Cultrix, 2002.

VITALE, Daniele. Hallazgos, traslaciones, analogías, proyectos y fragmentos de Aldo Rossi. In: FERLENGA, Alberto (org). Aldo Rossi. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1992. p.83-95.

Published

2022-09-06

How to Cite

Boaventura, C. R. (2022). The Aldorossian teatro del mondo: an invitation to proustian fruition. Revista ARA, 12(12), 151-172. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v12i12p151-172