Scraping of reeds by Brazilian oboist — a study of the adjustments in the oboe reeds under the action of external climatic agents

Authors

  • Joel Gisiger Federal University of Bahia

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2017.128895

Keywords:

Oboe, Reeds, Adjustments, Climatic Variations, German School, American School.

Abstract

The present research aims to observe and identify the adjustments proposed by Brazilian oboists on oboe reeds prepared for the performance and which suffer changes due to the action of air humidity, temperature and altitude relative to sea level. Possible tendencies in the preferences of sonority and flexibility of the oboists interviewed were also investigated, trying to understand if there was any factor connecting such tendencies with the types of adjustments proposed. In order to direct the research to a focus of common interest to the interviews, we summarized the different schools of scraping in two: German School and
American School, considering that these schools exert great influence in the most diverse styles of scraping. A notorious Brazilian phenomenon was also investigated, which is the peaceful coexistence of the different
schools within the orchestras. As part of the methodological procedures, a brief bibliographic survey of authors discussing oboe scraping was carried out, in order to understand what is considered a ready prepared reed for a performance and what characterizes it. The online survey tool “survey mokey” was also used for an investigation with Brazilian oboists, observing the tendencies of sonority, flexibility and adjustments of the reed. After analyzing the data, there was a graduated list of adjustments classified by the Brazilian oboists within their scraping schools. It was concluded that there are very similar characteristics in the preferences of sonority, flexibility and adjustments, pointing to a probable cause that approaches the different schools of oboe in national territory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Joel Gisiger, Federal University of Bahia

    Joel Gisiger iniciou seus estudos de oboé em 1983 na Escola Municipal de Música de São Paulo, com o Professor Benito Sanches. Obteve aulas de aperfeiçoamento com Washington Barella. Em 1989 recebe por concurso uma bolsa de estudos pela Fundação Vitae para a Academia da Filarmônica de Berlim - Fundação Karajan - passando a ter aulas com o lendário Lothar Koch. Como professor, participou do XIXº, XXº e XXXVIIº Festival Internacional de Música de Brasília, de várias edições do Festival de Inverno de Campos do Jordão e do XXº Festival de Música de Londrina além de receber diversos convites para ministrar Máster Classes. É professor da Escola municipal de Música de São Paulo, do Instituto “Jovens Baccarelli” e da Academia da Osesp. Tem se apresentado como solista em diversas orquestras, destacando-se dentre muitas, a Orquestra Sinfônica de Santo André, a Orquestra de Câmara São Paulo, Orquestra Sinfônica de Ribeirão Preto, Orquestra Virtuosi e Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo, nesta última realizando a primeira audição Latino Americana do Concerto para Oboé de Alfred Schnittke. No exterior, Gisiger tocou como camerista no Castelo de Charlotenburg (Berlim), na Orquestra da Academia (Fundação Karajan) e no Quinteto de Sopros da Akademie des Berliner Philarmonischen Orchester, além de ter tocado na Filarmônica de Berlim em concerto sinfônico. Desenvolveu trabalho camerístico com o Quinteto de sopros de Curitiba com apresentando-se em concertos nas cidades de Stuttgart e Munique. Mantém atividade regular com o Quinteto de Sopros da Osesp, ministrando aulas e máster classes no interior do Estado de São Paulo e pelo Brasil. É primeiro oboé-solo da OSESP onde atua desde 1988, posto que lhe rende críticas de destaque, como “Joel Gisiger, há muito, merece o prêmio nacional do oboé, criado só para ele...” na Folha de São Paulo em 20/03/2003. Atualmente, é mestrando PPGPROM-UFBA.

Published

2017-10-30

Issue

Section

Article

How to Cite

Scraping of reeds by Brazilian oboist — a study of the adjustments in the oboe reeds under the action of external climatic agents. (2017). Revista Da Tulha, 3(1), 175-208. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2017.128895