Oh Minas Gerais

Questions about a "mineira" identity of performance

Authors

  • Matheus Barros de Paula Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2019.160529

Keywords:

Identity, Regionalism, Toninho Horta, Belo Horizonte, Performance

Abstract

This article proposes a reflection on concepts commonly used in several speeches as markers of a regional identity in Minas Gerais and how this idea is present in the musical production of a musician from Minas Gerais, Toninho Horta, an artist who had a notable performance at Clube da Esquina, in 1970s and remains active. From an ethnography of a performance by the musician, elements are raised in order to raise traces that characterize the regional identity of Minas Gerais.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, Benedict. “Imagined Communities” (1983) - “Comunidades Imaginadas” : reflexões sobre a origem e a difusão do nacionalismo. Tradução: Denise Bottman. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

ANDERSON, Benedict. “As origens da consciência nacional” in “Nação e Consciência Nacional”. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. Editora Ática. 46-56, 1989.

ARRUDA, Maria A. do Nascimento. “Mitologia da Mineiridade”. Editora Brasiliense. 1990.

BAUMAN, Zygmunt. “Identidade : entrevista a Benedetto Vecchi”. Tradução: Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

COHEN, Sara. “Ethnography and Popular Music Studies”. Cambridge University Press. Popular Music, Vol. 12, No. 2 (123 – 138). 1993.

COHEN, Sara. “Identity, Place and the ‘Liverpool Sound’” in. STOKES, Martin. Ethnicity, identity, and music: the musical construction of place. Oxford, UK, Providence, RI. Berg ethnic identities series, 1994.

HALL, Stuart. “The question of cultural identity” (1992). “A identidade cultural na pós-modernidade”. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva & Guacira Lopes Louro. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.

HORTA, Toninho. “Toninho Horta”. EMI-Odeon, 1980.

HORTA, Toninho & Orquestra Fantasma. “Terra dos Pássaros”. EMI-Odeon, 1980.

HORTA, Toninho & Orquestra Fantasma. “Belo Horizonte”. Terra dos Pássaros Produções e Minas Records, 2019.

MOLINA, Sérgio. “Música de montagem” : a composição de música popular no pós-1967. 1. Ed. – São Paulo : É Realizações, 2017.

NAPOLITANO, Marcos. “Aquarela do Brasil” in “Lendo Música, 10 ensaios sobre 10 canções” org. NESTROVSKI, Arthur. Publifolha. 119-139, 2007.

NAPOLITANO, Marcos. “Os sambas não queriam ir tão fundo: música, comunicação de massas e democracia populista” in “A síncope das ideias”. Editora Fundação Perseu Abramo, 47-65, 2007.

NASCIMENTO, Milton. “Milton Nascimento”. Rio de Janeiro: Odeon, 1969.

NASCIMENTO, Milton; BORGES, Lô. “Clube da Esquina”. Rio de Janeiro: EMI-Odeon, 1972.

NASCIMENTO, Milton. “Minas”. Rio de Janeiro: EMI-Odeon, 1975.

NASCIMENTO, Milton. “Geraes”. Rio de Janeiro: EMI-Odeon, 1976.

REILY, Suzel; HIKIJI, Rose; TONI, Flávia, “O Musicar Local – novas trilhas para a etnomusicologia”, Projeto Temático FAPESP 2016/05318-7

RICE, Timothy. “Reflections on Music and Identity in Ethnomusicology”. Muzikologija, 7:17-38, 2007.

SMALL, Christopher. “O caráter social da música. A performance como ritual: esboço para uma investigação sobre a verdadeira natureza do concerto sinfônico”. In “Sociological review monograph 34”. Lost in Music: Culture, Style and Musical Event. London and New York, Tradução de Marcos Câmara, 1987.

STOKES, Martin. “Introduction”. In M Stokes (Organização), Ethnicity, Identity and Music: The Musical Construction of Place, Oxford: Berg, 1994.

TURINO, Thomas. “Music as Social Life: The Politics of Participation”. Chicago: The University of Chicago Press, 2008.

http://www.museudapessoa.net/pt/conteudo/historia/depoimento-de-toninho-horta-45535 (acesso dia 31/07/19 às 08:37).

Published

2019-12-18

Issue

Section

Article

How to Cite

Oh Minas Gerais: Questions about a "mineira" identity of performance. (2019). Revista Da Tulha, 5(2), 34-58. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2019.160529