Discursive-musical polyphony as a theoretical assumption for understanding the relevance of melody regarding to text in sephardic musical traditions

Migration of meanings between two songs by the eastern jewish songbook

Authors

  • Antonio Celso Ribeiro Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2019.165749

Keywords:

Music, Jews, Discursive-Musical Polyphony, Bakhtin, Migration of Meanings

Abstract

This article seeks to analyze the reemployment of pre-existing melodies for the rewriting of new texts in the secular/sacred repertoire in the Jewish traditions. Considering the Sephardic custom of “borrowing” traditional melody and the indiscriminate use of contrafacta in songs taken from the cultural environment for use in both liturgy (piyyutim) and paraliturgical situations (pizmonim), we hypothesize that the function of melody has primacy over to the text. To this end, we believe that Lanna's concept of discursive-musical polyphony can function as a theoretical presupposition in understanding this relevance, analyzing the migration of meanings between two Eastern Jewish songs, thus attesting to the “renaissance of the senses” as suggested by the Russian philosopher. Mikhail Bakhtin.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMORIM, Marilia. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa Editora, 2004 apud CORTES, Gerenice Ribeiro de Oliveira. Dialogismo e alteridade no discurso científico. Eutomia Revista Online de Literatura e Linguística. Ano II, nº 2, dezembro de 2009

BAKHTIN, M. A estética da criação verbal. Tradução a partir do francês por Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997,

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Ed. Forense-Universitária, 1981,

BUDAZINSKA-BENETT, Agnieszka. Schola Cantorum Basiliensis Musicafatta spirituale. Aquilino Coppini’s contrafacta of Monteverdi’s fifth Book of Madrigals. Interdisciplinary studies in musicology 11,2012 - PTPN & Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań

DIWAN – Collection of poems in Islamic culture. Disponível em: https://en.wikipedia.org/wiki/Diwan_(poetry)

GROUT, Donald J., PALISCA, Claude V. História da música ocidental. Lisboa: GRADIVA. 2ª Ed. Janeiro, 2001

HAMMARLUND, T. Sufi Music and Society in the Turkey and the Middle East. Edited by Anders Hammarlund, Tord Olsson and Elisabeth Özdalga. Swedish Research Institute in Istanbul, 2001

KESTENBAUM, M. Tzfat: the city of air and kabbalah. November, 2019. Disponível em: https://www.aish.com/jw/id/Tzfat-The-City-of-Air-and-Kabbalah.html?s=authorart. Acesso em 16/11/2019

LANNA, Oiliam José. Dialogismo e polifonia no espaço discursivo da ópera. Tese de Doutorado. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2005

LEITE, Francisco Benedito. Mikhail Mikhailovich Bakhtin: breve biografia e alguns conceitos. Revista Magistro. Programa de Pós-Graduação em Letras e Ciências Humanas – UNIGRANRIO Vol. 1 num 1, 2011

LEWIS, Susan, ACUÑA, Maria Virginia. Claudio Monteverdi. A research and information guide. Routledge Music Bibliographies, London, 2018

MACHADO, Ida Lucia. Paródia, fait divers e análise do discurso. In: Ensaios em Análise do Discurso. Ida Lucia Machado, Hugo Mari e Renato de Mello (Orgs.). Belo Horizonte: Núcleo de Análise do Discurso. Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos. Faculdade de Letras da UFMG, 2002

MISSA L’Homme Armé. Disponível em https://fr.wikipedia.org/wiki/L%27Homme_arm%C3%A9. Acesso em 12/11/2019

MORAES, Liani F. A incompletude narrativa em dois discursos: análise comparativa de um poema e de uma escultura tumular. Cadernos de Pós-Graduação em Letras. Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2006. Disponível em: http://www.mackenzie.br/fileadmin/Pos_Graduacao/Doutorado/Letras/Cadernos/Volume_6/3-liana.pdf. Acesso em 18/11/2019

NACHMAN of Breslov, Likutey Moharan 1:3. Disponível em: https://breslov.org/the-sound-of-music-2/. Acesso em 02/12/2019

NOGUEZ, D. L’arc en ciel des humours. Paris: Le Livre de Poche, 2000

NUTO, João Vianney Cavalcanti. O pensamento de Mikhail Bakhtin na atualidade. In: conversas escritas para o círculo. 2009. Disponível em: http://conversasbakhtinianas.blogspot.com.br/2009/10/o-pensamento-de-mikhailbakhtin-na.html. Acesso em 04/10/2019

RIBEIRO, Antonio Celso. “Palimpsetismo” musical nas tradições judaicas sefarditas no contexto profano/sacro na transmissão do conhecimento e perpetuação de tradições. José María SALVADOR GONZÁLEZ, Matheus Corassa da SILVA (orgs.). Mirabilia Ars 7 (2017/2) Art and spirituality: questions about religious iconography: Jun-Dez 2017/ISSN 1676-5818

RIBEIRO, Antonio Celso. A Teia e o Labirinto. Tese de Doutorado. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2016, p.124-125

RIBEIRO, Antonio Celso. Amanhã eu fico triste, hoje não! A música judaica no cotidiano e no holocausto. Revista Guará - UFES, nº 7, 2017

RIBEIRO, Antonio Celso. Oiliam Lanna e Charles Baudelaire: Significantes Silêncios Lunáticos. Dissertação de mestrado. Pouso Alegre: UNIVÁS, 2006

RONEN, Ofer. Contrafactum. Jewish Music Research Centre. The Hebrew University of Jerusalem. Disponível em: https://www.jewish-music.huji.ac.il/content/contrafactum

RONEN, Ofer, SEROUSSI, Edwin. Hayrana Laih. Song of the Month, 2013. Jewish Music Research Centre. Disponível em: https://www.jewish-music.huji.ac.il/content/hayrana-laih. Acesso em 29/11/2019

SCHLEIFER, Eliyahu. Ashkenazi. The Oxford Music Online. Grove Music Online. Published in January, 2001, p.80. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.41322. Acesso em 29/11/2019

SEROUSSI, Edwin. Jewish music. Oxford Music Online. Grove Music Online. Published in January, 2001, p.3. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.41322. Acesso em 30/11/2019

SEROUSSI, Edwin. Poetry. Oxford Music Online. Grove Music Online. Published in January, 2001, p.61-62. https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.41322. Acesso em 30/11/2019

Published

2019-12-18

Issue

Section

Article

How to Cite

Discursive-musical polyphony as a theoretical assumption for understanding the relevance of melody regarding to text in sephardic musical traditions: Migration of meanings between two songs by the eastern jewish songbook. (2019). Revista Da Tulha, 5(2), 201-227. https://doi.org/10.11606/issn.2447-7117.rt.2019.165749