Fladem Brasil: resistance actions amid the COVID-19 pandemic

Authors

  • Glauber Resende Domingues Universidade Federal do Rio de Janeiro/ Forum Latino Americano de Educação Musical - Brasil
  • Leonardo Moraes Batista Universidade Federal do Rio de Janeiro/ Forum Latino Americano de Educação Musical - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v20i2.179805

Keywords:

Fladem Brasil, Music Education, Open Pedagogies, COVID-19

Abstract

This text intends to present some resistance actions forged by the Brazilian section of FLADEM (Latin American Forum of Musical Education), Fladem Brasil, as measures to cross and resist the COVID-19 Pandemic that has been plaguing the world and, therefore, Brazil. In the introduction, we will contextualize what FLADEM is and how it has been facing the pandemic through social isolation. The first part of the text intends to present the constitution and realization of the Fladem Brasil lives. In the next section, we intend to explain questions about the process of carrying out pedagogical lives. In the third part we bring some developments of these two actions that took place at the end of the first semester of 2020 and that resulted in the course “From open pedagogies to wide-open praxis”. In the fourth section we will discuss the last action of Fladem Brasil, which was the National Seminar. In the end, we will try to point out what we have as an institution learned from this moment of physical isolation and what perceptions we have in relation to future actions of Fladem Brasil about the post-pandemic, which is already today.

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Author Biographies

  • Glauber Resende Domingues, Universidade Federal do Rio de Janeiro/ Forum Latino Americano de Educação Musical - Brasil

    Glauber Resende Domingues é doutor e mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro e graduado em Licenciatura em Música pela Escola de Música da mesma universidade. Professor de Música no Colégio de Aplicação da UFRJ. Coordena o Projeto de Pesquisa intitulado 'Gêneros musicais latino-americanos na Educação Básica: abordagens interseccionais' no CAp UFRJ. Integra o Grupo de Pesquisa Currículo e Linguagem Cinematográfica na Educação Básica (PPGE-UFRJ). É o atual Presidente do Fladem Brasil (Seção brasileira do Foro Latino-Americano de Educación Musical) - 2020-2022. Membro do GT 24 (Educação e Arte) da ANPEd. Tem interesse pelos estudos acerca da Educação Musical como foco nos processos pedagógicos de escuta em experiências estéticas com o som na Música e em outras expressões artísticas, nas Epistemologias Latino-americanas (do Ensino) da Música e nas questões LGBTQIa+ na Educação Musical < http://lattes.cnpq.br/9408325715410458>.

  • Leonardo Moraes Batista, Universidade Federal do Rio de Janeiro/ Forum Latino Americano de Educação Musical - Brasil

    Leonardo Moraes Batista é preta bixa e indivíduo periferizado urbano. É filho de Selma Moraes Batista, irmão de Vanessa Moraes Batista, sobrinho de Luciana Maria Moraes, Bernadete de Fátima Moraes, Lúcia Maria Moraes, Edna Moraes e Neto de Maria de Lourdes Diogo Moraes – forjado e criado no matriarcado de mulheres negras. É pesquisador, musicista, educador e curador. É Licenciado em Música (2012) e Especialista em Educação Musical (2014) pelo Conservatório Brasileiro de Música (CBM-CeU). Mestre em Educação Musical (2015), Doutorando em Etnomusicologia (2018) e pesquisador no Laboratório de Etnomusicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), sendo o Grupo de Pesquisa NEGÔ o espaço de pesquisa, interlocução e produção de conhecimento. É membro associado da Associação Brasileira de Pesquisadores Negros (ABPN), da Associação Brasileira de Etnomusicologia (ABET), da Associação Brasileira de Educação Musical (ABEM) e do Fórum Latino Americano de Educação Musical (FLADEM) - Fladem Brasil. É professor colaborador no Curso de Especialização em Educação Musical do Conservatório Brasileiro de Música (CBM-CeU)/FLADEM, no qual desenvolve orientações de pesquisas. Tem interesse nas seguintes áreas de investigação: educação musical, etnomusicologia, educação, arte educação e seus desdobramentos, tais como: decolonialidade, interculturalidade, contracolonialidade, diversidade cultural, cultura, relações étnico-raciais, formação de professores e políticas de educação brasileira. <http://lattes.cnpq.br/6703096527905876> .

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Published

2020-12-20

How to Cite

Fladem Brasil: resistance actions amid the COVID-19 pandemic. (2020). Revista Música, 20(2), 259-282. https://doi.org/10.11606/rm.v20i2.179805