Music in wartime: Artists’ social role in the context of II World War in Mário de Andrade and Fernando Lopes-Graça’s writing

Authors

  • Flávia Camargo Toni Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros
  • Guilhermina Lopes Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros

DOI:

https://doi.org/10.11606/rm.v22i1.200585

Keywords:

Mário de Andrade, Fernando Lopes-Graça, Engaged Music, Second World War, Music Criticism

Abstract

Considering Brazilian Mário de Andrade (1893-1945) and Portuguese Fernando Lopes-Graça (1906-1994), many-sided intellectuals and artists, as contemporary, we aim to analyze, in this paper, their approaches of artists’ social role and related questions, as concert music communicability in their writings, focusing in the context of the Second World War, and in books that circulated among both authors, as Lopes-Graça’s collections of music criticism Reflexões sobre a música (1941) and Música e Músicos Modernos (1943), his essay Introdução à Música moderna (1942) and the biography of Shostakovich by Victor Seroff, translated into Portuguese by Guilherme Figueiredo and with a preface by Andrade. We observe that n this period, both authors’ attention moves from the aesthetic contextualization of modernist composers to the understanding of their social role in the reality of each country.

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Author Biographies

  • Flávia Camargo Toni, Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros

    Flávia Camargo Toni, musicóloga, é Professora Titular da Universidade de São Paulo, onde defendeu também os títulos de Mestre, Doutora e Livre Docente. Na Divisão de Música do Setor de Pesquisa do Centro Cultural São Paulo colaborou na salvaguarda da coleção formada pela Missão de Pesquisas Folclóricas, estudando a história da formação do Departamento de Cultura (1935-1938) e acompanhando os projetos de restauro dos documentos e objetos. Na Pós-Graduação orienta no Programa do IEB, bem como no Programa do Departamento de Música da Escola de Comunicações e Artes (ECA/USP).

  • Guilhermina Lopes, Universidade de São Paulo. Instituto de Estudos Brasileiros

    Guilhermina Lopes é pós-doutoranda no Instituto de Estudos Brasileiros da Universidade de São Paulo, com pesquisa financiada pela FAPESP (Processo 2018/26529-1) sobre o jornalismo musical de Mário de Andrade e Fernando Lopes-Graça, supervisionada pela profa. Dra. Flávia Toni e vinculado ao Projeto Temático O musicar local: novas trilhas para a etnomusicologia. Realizou, entre fevereiro e junho de 2022, um estágio BEPE-FAPESP no Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (CESEM) da Universidade Nova de Lisboa, Portugal (Processo 2021/09048-2). Doutora pela Unicamp, com tese sobre a obra musical de temática brasileira de Fernando Lopes-Graça. Realizou um estágio PDSE-CAPES (2015-2016) também no CESEM, instituição da qual desde então é investigadora colaboradora. Como cantora, tem realizado recitais no Brasil e em Portugal, com foco na canção de câmara em língua portuguesa do século XX.

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Published

2022-08-04

How to Cite

Music in wartime: Artists’ social role in the context of II World War in Mário de Andrade and Fernando Lopes-Graça’s writing. (2022). Revista Música, 22(1), 163-194. https://doi.org/10.11606/rm.v22i1.200585