There is no détournement over the emptiness: The production of space by devaluation, updating and transformation of existing elements

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2021.160338

Keywords:

détournement, method, production of space

Abstract

The article proposes the situationist détournement as a method for production of space in the contemporary city. Détournementusurps or copies existing elements without referencing their owners, by devaluing, updating, and transforming their materiality into a new and critical set. Manifestations of détournementin different media are analyzed chronologically to organize the process of concept formation, from the cinema of Letterism, the metagraphies and texts of the International Letterist and the Imaginist Bauhaus visual arts to its systematization as a method in “A user’s guide to détournement”, applied on the daily life of the Situationist International. Architectural and urban space are taken as supports to be détourned, which can have its design intentions and historical meanings subverted through collective actions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ACQUAVIVA, F. Wolman in the open. In: ACQUAVIVA, F. et al. Gil J Wolman: Sóc immortal i estic viu. Barcelona: Museu d’Art Contemporani de Barcelona, 2010. p.10-43.

DEBORD, G. (dir.) L’Urbanisme Unitaire à la fin des annés 50. Internationale Situationniste: Bulletin central édité par l’Internationale Situationniste, n.3, p.11-16, dez. 1959.

DEBORD, G. Rapport sur la construction des situations et sur les conditions de l’organisation et de l’action de la tendance situationniste internationale. Inter: art actuel, n.44, supplément, p.1-11, été 1989. Disponível em: http://id.erudit.org/iderudit/46876ac. Acesso em 1 abr. 2016.

DEBORD, G. Présentation des 29 numéros de Potlatch. In: LEBOVICI, G. (ed.) Potlatch, 1954-1957. Paris: Champ Libre, 1985.

DEBORD, G. E. La societé du spectacle. Paris: Gallimard, 1996.

DEBORD, G.; KNABB, K. (ed.) Complete Cinematic Works: Scripts, Stills, Documents. Chico: AK Press, 2003.

DEBORD, G.; JORN, A. Mémoires. Paris: Internationale Situationniste, 1952.

DEBORD, G. E.; WOLMAN, G. Mode d’emploi du détournement. Inter, n.117, p.23–26, 2014. Disponível em: https://www.erudit.org/fr/revues/inter/2014-n117-inter01492/72291ac.pdf. Acesso em 17 jul. 2019.

FORD, S. The Situationist International: a user's guide. Londres: Black Dog, 2005.

GENTY, T. La critique situationniste ou la praxis du dépassement de l’art. Dijon: Zanzara Athée, 1998.

GONÇALVES, G. R. Do urbanismo unitário à crítica ao urbanismo: um percurso sobre a cidade e o urbano na Internacional Situacionista. Geousp – Espaço e Tempo (Online), v.21, n.2, p.518-530, ago. 2017. ISSN 2179-0892. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/geousp/ article/view/117516. Acesso em 25 fev 2019.

INTERNATIONALE SITUATIONNISTE. (Dir. Guy-Ernest Debord) Paris: Ed. Sections de l’Internationale Situationniste, n.1, jun. 1958.

JAPPE, A. Guy Debord. Berkeley, Los Angeles: University of California Press, 1999.

JORN, A. Fin de Copenhague. Amsterdam: Bauhaus Imaginiste, 1957. Disponível em: https://monoskop.org/images/7/75/Jorn_Asger_Fin_de_Copenhague.pdf. Acesso em 23 jul. 2019.

LE BAIL, Y. (org.). Potlatch. 1954-1957. Choucoutimi: Bibliothèque Paul-Émile-Boulet da Universidade do Québec, 2007. Disponível em: http://classiques.uqac.ca/contemporains/internationale_lettriste/Potlatch/Potlatch.html. Acesso em 22 jul. 2019.

MARX, K. O capital. Crítica da economia política. Livro 1: O processo de produção do capital. (Trad. Rubens Enderle) São Paulo: Boitempo, 2013.

NESBITT, K. (org.) Uma nova agenda para a Arquitetura. (Trad. Vera Pereira) 2 ed. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

SOUZA, F. Guy Debord: Histórias, análise e comparações heréticas. Imaginários, a.11, n.16, 2006, p.24-33. (ISSN-L: 1516-9294, e-ISSN: 1980-3710). Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/famecos/article/view/903/689. Acesso em 19 jul. 2019.

SUSSMAN, E. (ed.) On the Passage of a few People Through a Rather Brief Moment in Time: the Situationist International 1957-1972. Cambridge: MIT Press, 1989.

TOLEDO, P. F. A astúcia da dialética: o desvio em Guy Debord. 2014. 315f. Tese (Doutorado em Ciência da Literatura) – Centro de Letras e Artes, Universidade Federal de Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.

WARK, M. The beach beneath the street. Nova York, Londres: Verso, 2011.

Filmografia

TRAITÉ de bave et d’éternité. Direção de Isidore Isou. França: 1951. Arquivo digital formato mp4 (124 min), son, 35mm.

L’ANTICONCEPT. Realização de Gil J Wolman. França: 1951. Filme (60min.), son., 35mm. Disponível em: http://www.ubu.com/film/wolman_anticoncept.html. Acesso em 19 jul. 2019.

HURLEMENTS en faveur de Sade. Realização de Guy Debord. França: 1952. Filme (63min.), son, 35mm. Disponível em: http://www.ubu.com/film/debord_hurlements.html. Acesso em 19 jul. 2019.

Published

2022-07-14

How to Cite

Castro, L. F. de. (2022). There is no détournement over the emptiness: The production of space by devaluation, updating and transformation of existing elements. Risco - Journal of Architecture and Urbanism, 20, 170-184. https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2021.160338