Through the edges and the dreams. AXavante School in Etenhiritipá village

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2023.203944

Keywords:

extension activities, children's school, Xavantes

Abstract

This text is a report of the extension project “Spaces for playing, learning and teaching: A Xavante School in Aldeia Etenhiritipá”. It presents the development process of the design tests overlapped to the experiences in the village. The paths taken in this activity were traced in close relationship between the individuals and leaders of the village and the group of teachers and students of the Faculty of Architecture and Urbanism of the University of São Paulo, in partnership with the Department of Architecture and Urbanism of the Federal University of Mato Grosso.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria de Lourdes Zuquim, Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo

    Professora e pesquisadora da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAUUSP). São Paulo, Brasil.

  • Elizabeth Othon de Souza, Universidade de São Paulo. Faculdade de Arquitetura e Urbanismo

    Pesquisadora  Junior do Núcleo de Apoio à Pesquisa: Produção e Linguagem do Ambiente Construído da Faculdade de Arquitetura e Urbanismo - Universidade de São Paulo (NAPPLAC/FAU-USP). São Paulo, Brasil.

References

BARAVELLI, J. E. “Passagens entre a mente e a matéria”, in: ZUQUIM, Maria de Lourdes et al. Espaços de brincar, de aprender e de ensinar: Uma Escola Xavante na Aldeia Etenhiritipá: Caderno de ensaios do projeto de cultura e extensão universitária. São Paulo, 2019. 83 p. No Prelo.

BETTO, Frei. Elogio da conscientização. ALAI, América Latina en Movimiento, 9 fev. /2007. Disponível em: <https://www.alainet.org/es/node/119225>. Acesso em: 17/03/2021.

CADERNOS do PROARQ, Rio de Janeiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Programa de Pós-Graduação em Arquitetura – Ano 1 (1997) n. 26, julho 2016.

FREIRE, Paulo. Extensão ou Comunicação?.17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015. 127 p.

GOMES, Tania Valeria. Tribo Xavante abre sua aldeia para visitantes interessados em aprender sobre a cultura indígena. O Estado de São Paulo. São Paulo, 13 jun. 2018. Viagem, p. 1-2. Disponível em: https://viagem.estadao.com.br/noticias/geral,tribo-xavante-abre-sua-aldeia-para-visitantes-interessados-em-aprender-sobre-a-cultura-indigena,70002348000. Acesso em: 20 mar. 2020.

GRUPIONI, Luís Donisete Benzi. A educação escolar indígena no Brasil. Povos Indígenas no Brasil - Instituto Socioambiental, [S. l.], p. 1-10, 1 jan. 2016. Disponível em: https://pib.socioambiental.org/pt/A_educa%C3%A7%C3%A3o_escolar_ind%C3%ADgena_no_Brasil. Acesso em: 30 out. 2019.GRUPIONI, Luís Donisete Benzi. A educação escolar indígena no Brasil. Povos Indígenas no Brasil - Instituto Socioambiental, [S. l.], p. 1-10, 1 jan. 2016. Disponível em: https://pib.socioambiental.org/pt/A_educa%C3%A7%C3%A3o_escolar_ind%C3%ADgena_no_Brasil. Acesso em: 30 out. 2019.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LINO, S. F. A obra de Eládio Dieste: flexibilidade e autonomia na produção arquitetônica. São Paulo: 2008. Disponível em: https://vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/08.096/142”.

MARTINS, José de Souza. A chegada do estranho. São Paulo: Editora Hucitec, 1993.

MAYBURY-LEWIS, David - A Sociedade Xavante (Akwe shavante society, 1967).Tradução: Aracy Lopes da Silva. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1984. [1967].

POMPÉIA, R.A. “Os Laboratórios de Habitação no ensino da arquitetura: uma contribuição ao processo de formação do arquiteto”. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

PORTOCARRERO, J. A. B. Tecnologia indígena em Mato Grosso: habitação. Cuiabá Entrelinhas, 2010. ISBN 857992006X.

SECAD, C. “Educação Escolar Indígena: diversidade sociocultural indígena ressignificando a escola”. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Brasília, 2007.

SILVA, Aracy Lopes da. Dois séculos e meio de história Xavante. In: CUNHA, Manuela Carneiro da. História dos índios no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, Secretaria Municipal de Cultura, Fapesp, 1992.

SOUZA, V. F. D.; SILVA, P. R. D. “A valorização da cultura Xavante na educação escolar de crianças indígenas na aldeia de São Marcos”. Revista Eletrônica Interdisciplinar: Univar. V. 2 N. 18: 9 p. 2017.

WELCH, J. R. et al. Na primeira margem do rio: território e ecologia do povo Xavante de Wedezé. Rio de Janeiro: Museu do Índio-FUNAI, 2013.

ZUQUIM, Maria de Lourdes et al. Espaços de brincar, de aprender e de ensinar: Uma Escola Xavante na Aldeia Etenhiritipá: Caderno de ensaios do projeto de cultura e extensão universitária. São Paulo, 2019. 83 p. No Prelo.

Referências audiovisuais:

FAUUSP. "Espaços de Brincar, Aprender e Ensinar: Uma Escola Xavante". Youtube, 04/03/2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4nZTZM2r8lM : Acesso em: 23/04/2021.

Published

2023-12-22

How to Cite

Zuquim, M. de L., & Souza, E. O. de. (2023). Through the edges and the dreams. AXavante School in Etenhiritipá village. Risco - Journal of Architecture and Urbanism, 21, 50-70. https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2023.203944