Background to visit cultural events in Bairro do Recife
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v31i3p538-560Keywords:
Price sensitivity, Reference groups, Identification, Cultural events, Urban public spaceAbstract
This investigation aimed to measure which influence the reference groups (GDR), price sensitivity (SAP) and identification (I) could have on the intention to visit cultural events in public spaces in the Bairro do Recife. The online survey was used as a research strategy. A structured questionnaire was developed, obtaining 116 respondents, all considered valid for the final sample. The data were analyzed based on multiple linear regression analysis. Thus, the identification constructs (I) and reference groups (GDR) positively influence the decision to visit cultural events in public spaces, whereas the price sensitivity construct (SAP) has no influence on the RV intention to visit cultural events in public spaces in Bairro do Recife. The characteristics of the public that frequents Bairro do Recife are not influenced by financial aspects, they are influenced by reference groups and by identification with the locality. The relevance of this work is found in its originality the thematic.
Downloads
References
Abreu, C. (2020). Análisis estructuralista de la teoría de los grupos de referência. Agora 39(1), 59-80. DOI: 10.15304/ag.39.1.5679.
Algesheimer, R., Dholakia, U. M., & Herrmann, A. (2005). The social influence of brand community: Evidence from European car clubs. Journal of Marketing. 69(3), 19-34. Doi.org/10.1509/jmkg.69.3.19.66363
Bragaglia, A. P., & Bastos, L. L. A. (2017). O valor de aprovação social no consumo e na publicidade: uma discussão à luz da ética. Revista Fragmentos de Cultura-Revista Interdisciplinar de Ciências Humanas. 27(2), 258-270. http://dx.doi.org/10.18224/frag.v27i2.5061
Carmo, H., & Ferreira, M. M. (2008). Metodologia da investigação: guia para auto-aprendizagem. Repositório aberto universidade aberta.
Castells, M., & Borjas, J. (1996). As cidades como autores políticos. Nova estudos CEBRAP. 45 (2), 152-166. Doi: http://dx.doi.org/10.9771/pcr.v11i1.26706
Costa, F., Costa, E. M., & Silva, J. L. M. (2016). Elasticidade preço e renda da demanda por energia elétrica nas regiões brasileiras: uma abordagem através de painel dinâmico. Revista de Economia. 42 (3). http://dx.doi.org/10.5380/re.v42i3.36594
Dziuban, C. D., & Shirkey, E. C. (1974). When is a correlation matrix appropriate for factor analysis? Some decision rules. Psychological Bulletin. 81 (6), 358. https://doi.org/10.1037/h0036316
Engel, J. F., Blackwell, R. E., & Miniardi, P. W. (2005). Comportamento do consumidor. São Paulo: Pioneira Thomson Learning.
Escalas, J. E., & Bettman, J. R. (2003). You are what they eat: The influence of reference groups on consumers’ connections to brands. Journal of Consumer Psychology. 13(3), 339-348. https://doi.org/10.1207/S15327663JCP1303_14.
Fávero, L. P., Belfiore, P., Silva, F. L., & Chan, B. L. (2009). Análise de dados modelagem multivariada para tomada de decisões. Elsevier. ISBN: 978-85-352-3046-8.
Field, A. (2009). Descobrindo a estatística usando o SPSS-2. Bookman Editora.
Fonseca, M. J., & Rossi, C. A. V. (1998). O estudo do envolvimento com o produto em comportamento do consumidor: fundamentos teóricos e proposição de uma escala para aplicação no Brasil. ENCONTRO ANUAL DA ANPAD–ENANPAD. 22. 15 fev. 2020, http://www.anpad.org.br/admin/pdf/enanpad1998-mkt-22.pdf
Getz, D. (2008). Event tourism: Definition, evolution, and research. Tourism Management. 29(3), 403-428. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.07.017
Getz, D., & Page, S. J. (2016). Progress and prospects for event tourism research. Tourism Management. 52, 593-631. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.03.007
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2009). Análise multivariada de dados. (2a ed.). São Paulo: Bookman Editora.
Han, S., Gupta, S., & Lehmann, D. R. (2001). Consumer price sensitivity and price thresholds. Journal of Retailing. 77(4), 435-456. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00057-4
Henriques, E. B. (2003). A cidade, destino de turismo. Geografia: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto. 19. 0871-164X.
Horta, R. L., Schäfer, J. L., Coelho, L. R., Rodrigues, V. S., Oliveira, M. S., & Teixeira, V. A. (2016). Condições associadas a prejuízo de desempenho em habilidades sociais em uma amostra de conveniência de usuários de crack. Caderno de saúde pública, 1-15.
Hutcheson, G. D., & Sofroniou, N. (1999). The multivariate social scientist: Introductory statistics using generalized linear models. Manchester: Sage.
Inglis, B. G., & Solomon, M. R. (1995). Ser e não ser: imagens de estilo de vida, grupos de referência e o agrupamento da América. Journal of Advertising. 24(1), 13-28. doi.org/10.1080/00913367.1995.10673465
Jansen-Verbeke, M. (1988). Leisure + shopping = tourism product mix. In: Ashworth, G. & Goodall, B. Marketing tourism places. Londres: Routledge.
Leite, R. P., & Peixoto, P. (2009). Políticas urbanas de patrimonização e contra revanchismo: o recife Antigo e a Zona Histórica da Cidade do Porto. Cadernos Metropole. 93-104.ISSN: 2236-9996
Lichtenstein, D. R., Ridgway, N. M., & Netemeyer, R. G. (1993). Price perceptions and consumer shopping behavior: a field study. Journal of Marketing Research. 30(2), 234-245. https://doi.org/10.1177/002224379303000208
Liu, Y. D. (2014). Cultural events and cultural tourism development: Lessons from the European Capitals of Culture. European Planning Studies. 22(3), 498-514. https://doi.org/10.1080/09654313.2012.752442
Macedo, S. B., Gosling, M. D. S., & Queiroz, D. C. (2017). Eventos culturais: meu dinheiro me diz aonde vou? Uma análise sob a ótica da Teoria da Identidade Social (SIT). Revista Hospitalidade. 14(1), 01-23. https://doi.org/10.21714/2179-9164.2017v14n1.755
Marciel, J. R. B., Francisco-Maffezzolli, E. C., & Martins, E. (2018). Autenticidade de Lugar. Revista Turismo em Análise. 29(3), 413-427. http://dx.doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v29i3p413-427
Nascimento, A. M., Gouveia, V. V., Soares, A. K. S., Silva, J. B. S.; Grangeiro, A. S. (2017). Escala de necessidade de identificação: propriedades psicométricas em contexto brasileiro. Avaliação Psicológica: Interamerican Journal of Psychological Assessment. 16(3), 348-355. http://dx.doi.org/10.15689/ap.2017.1603.12883
Paiva, R. A. (2016). Turismo, produção e consumo do espaço. Turismo, arquitetura e cidade. In II Colóquio [inter]nacional sobre o comercio e cidade: uma relação de origem. (p. 33-54). São Paulo, SP.
Park, C. W., & Lessig, V. P. (1977). Students and housewives: Differences in susceptibility to reference group influence. Journal of consumer Research. 4(2), 102-110. https://doi.org/10.1086/208685
Pasquali, L. (1998). Análise fatorial: um manual teórico-prático. Brasília: Editora da UnB, no prelo.
Pearce, D. G. (2001). An integrative framework for urban tourism research. Annals of Tourism Research. 28(4), 926-946.
Porter, S. R., & Whitcomb, M. E. (2005). Non-response in student surveys: The role of demographics, engagement and personality. Research in Higher Education. 46(2), 127-152. //doi.org/10.1007/s11162-004-1597-2.
Putrevu, S., & Lord, K. R. (1994). Comparative and noncomparative advertising. Attitudinal. 77-91. doi:10.1080/00913367.1994.10673443
Rasquilha, L. (2019). Coolhunting e pesquisa de tendências: observar, identificar e mapear as tendências e mentalidades emergentes do consumidor. Almedina.
Reis, E. A., Reis I. A. (2002). Análise Descritiva de Dados. Relatório Técnico do Departamento de Estatística da UFMG. 13 nov. 2019. www.est.ufmg.br
Sastre, P. T.N.; Serralvo, F.A.; Moras, A.C. (2010). A influência dos grupos de referência no processo decisório do consumidor: um estudo no segmento de veículos utilitários esportivos. Anais do Encontro de Marketing da ANPAD, 4, Florianópolis.
Sevcenko, N. (2002). O desafio das tecnologias à cultura democrática. Cidade e cultura: esfera pública e transformação urbana. 37-49.ISBN: 978-85-7448-065-5.
Souza, M. d., Guimarães, A. C., & Araujo, C. d. (2013). Estresse no trabalho em professores universitários. Revista Brasileira de Ciências da Saúde, 1-8.
Trindade, A. C. D., & Souza, I. C. M. (2018). A influência da marca no processo decisório de compra do consumidor no setor automobilístico. Opara. Revista de Ciências Contemporâneas Aplicadas. 8(1), 90-114.
Zapata Muñoz, C., Puerta Campiño, D. E., & Torres Restrepo, E. M. (2018). Influencia de los grupos de referencia en el consumo se sustancias psicoactivas en seis adolescentes. (Doctoral dissertation). Corporación Universitaria Minuto de Dios.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Alessandra Souza Queiroz, Marconi Freitas da Costa, José Roberto Ferreira Guerra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0), allowing the sharing of the work with recognition of its authorship and initial publication in RTA.