Cinema e jornalismo: o melodrama e a tragédia moderna
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2008.65677Keywords:
Jornalismo, cinema, telejomalismo, melodrama, tragédia.Abstract
O cinema clássico e o telejornalismo possuem formas de narrar aproximáveis. Eles são semelhantes na busca da "objetividade" e na ênfase ao melodrama e ao espetáculo como eixo de identificação do espectador. Doces Poderes (1996), de Lucia Murat, se situa nessa chave. Um céu de estrelas (1996), da cineasta Tata Amaral, se distancia do melodrama, se aproxima de um sentido de tragédia e critica os procedimentos objetivos do telejornalismo. A análise dos filmes possibilita averiguar como o cinema brasileiro representa o telejornalismo e avalia as proximidades e diferenças entre os dois campos.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2008-12-23
Issue
Section
Articles
License
Copyright (c) 2008 Lisandro Nogueira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.
How to Cite
Cinema e jornalismo: o melodrama e a tragédia moderna. (2008). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 35(30), 121-134. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2008.65677