Race, gender, class, and other intersectionalities in brand communication: a semiotic intersectional analysis of Vivo in 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v15i1e212385

Keywords:

Blackness, Semiotics, Intersectionality, Representation

Abstract

This study evaluated representations of Blackness in the Vivo 2019 brand communication using semiotic intersectional analysis. Considering racism as a constituent of Brazilian identity, we evaluated how race intersects with other identity avenues in brand and consumer promotion discourse, magazine advertisement, and on Instagram. This study dialogues with another research, in which we analyzed the same brand in 2018. Results indicate how race appears intersected with gender, as representations of women still hold onto stereotypes and images of control, and class, signaling a tendency toward counterintuitive representations, despite recurring associations between Blackness and poverty.

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Author Biography

  • Pablo Moreno Fernandes, Universidade Federal de Minas Gerais

    Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Comunicação Social da UFMG e do curso de Publicidade e Propaganda da mesma Instituição. Doutor em Ciências da Comunicação pela ECA-USP. Membro do Grupo de Pesquisa em Comunicação Raça e Gênero da UFMG (Coragem) e do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo  da USP(GESC3).

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Published

2023-07-26

How to Cite

Race, gender, class, and other intersectionalities in brand communication: a semiotic intersectional analysis of Vivo in 2019. Signos do Consumo, [S. l.], v. 15, n. 1, p. e212385, 2023. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v15i1e212385. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/212385.. Acesso em: 20 may. 2024.