Responsible consumption, for whom? an essay on the promotion of gender inequality in the post-pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-5057.v15i1e213388

Keywords:

Responsible consumption, Covid-19, Gender inequality

Abstract

Currently, we can say that the COVID-19 pandemic directly impacted peoples’ relationships. Thus, not only the health sector had to change its way of acting, but also other spaces such as culture, education, and the economy. Several studies have shown that the behavior of consumers changed due to the alterations during social isolation. This research understands that consumers experienced a transition between compulsive consumption and the return to a “new normal,” which contributed to the growth of a culture of responsible consumption. However, this process also showed harmful articulations of this consumption model as it failed to break with a logic of gender inequality that existed before the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Matheus Ribeiro Pereira, Escolar Superior de Propaganda e Marketing

    Doutorando em Comunicação pela UFF e Mestre em Gestão da Economia Criativa pela ESPM. Pesquisador e consultor na área de responsabilidade social.

  • Bruna Soares de Aguiar, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    Doutora em Ciência Política e Mestra em Sociologia pelo IESP/UERJ. Especialista e consultora em diversidade e políticas públicas feministas.

References

AKATU. Vida saudável e sustentável: um estudo global de percepções do consumidor. São Paulo; Toronto: Akatu: Globe Scan. 2022 Disponível em: https://akatu.org.br/wp-content/uploads/2022/11/Pesquisa-VSS-2022-Relatorio-Publico.pdf. Acesso em: 13 maio 2023.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BRAUER, Fred. A simple model for behaviour change in epidemics. BMC Public Health, Berlin, v. 11(Suppl. 1), n. S3, p. 1-5, 2011. DOI: https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-S1-S3.

CAMPBELL, Colin. A ética romântica e o espírito do consumismo moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.

CARNEIRO, Lucianne. Brasileiro compra menos de cada vez e diversifica canais. Valor Econômico, Rio de Janeiro, 3 abr. 2023. Disponível em: https://valor.globo.com/empresas/noticia/2023/04/03/brasileiro-compra-menos-de-cada-vez-e-diversifica-canais.ghtml. Acesso em: 2 maio 2023.

CHANG, Edward; ASAKAWA, Kiyoshi. Cultural variations on optimistic and pessimistic bias for self versus a sibling: is there evidence for self-enhancement in the west and for self-criticism in the east when the referent group is specified? Journal of Personality and Social Psychology, Washington, DC, v. 84, n. 3, p. 569-581, 2003. DOI: https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.84.3.569

CONSUMO e pandemia: as mudanças de hábitos e padrões de comportamento provocados pelo coronavírus. Veja, 29 set. 2020. Disponível em: https://veja.abril.com.br/insights-list/insight-3/. Acesso em: 26 nov. 2021.

DUFOUR, Dany-Robert. A cidade perversa: liberalismo e pornografia. Rio de Janeiro: José Olympio, 2013.

FLEISCHMANN, Isabela; LIMA, Anna. Nada dos US$ 4,4 bilhões levantados por startups da América Latina em 2020 foi para empresas fundadas apenas por mulheres. Latin American Business Stories, 25 jan. 2021. Disponível em: https://labsnews.com/pt-br/artigos/negocios/financiamento-america-latina-startups-fundadas-apenas-por-mulheres/. Acesso em: 20 maio de 2023.

FONTENELLE, Isleide Arruda. Cultura do consumo: fundamentos e formas contemporâneas. Rio de Janeiro: FGV, 2017.

FRANCO, Renata de Mello. Impacto da pandemia sobre a vida dos consumidores e expectativa dos empresários de retorno à normalidade. Portal Fundação Getúlio Vargas, [S. l.], 2020. Disponível em: https://portal.fgv.br/artigos/impacto-pandemia-sobre-vida-consumidorese-expectativa-empresarios-retorno-normalidade. Acesso em: 31 maio 2023.

GEM (Global Entrepreneurship Monitor). Empreendedorismo no Brasil: relatório executivo. 2022. Disponível em: https://datasebrae.com.br/wp-content/uploads/2023/05/GEM-BR-2022-2023-Relatorio-Executivo-v7-REVISTO-mai-23.pdf. Acesso em: 23 fev 2023.

HOBSBAWM, Eric. A era das revoluções: 1789-1848. São Paulo: Paz & Terra, 2012.

JAMESON, Fredic. Pós-modernismo, a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996.

LANG, Tim; GABRIEL, Yiannis. A brief history of consumer activism. In: HARRISON, Rob; NEWHOLM, Terry; SHAW, Deirdre (Orgs.). The ethical consumer. London: Sage, 2005. p. 39-54.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.

MORETTI, Sérgio Luiz Amaral; GABRIEL, Marcelo Luiz Dias da Silva; PRADO, Rejane Alexandrina Domingues Pereira do; FAGUNDES, André Francisco Alcântara. Comportamento dos consumidores durante a pandemia de COVID-19: análise de classes latentes sobre atitudes de enfrentamento e hábitos de compra. Estudios Gerenciales, Cali, v. 37, n. 159, p. 303-317, 2021. DOI: https://doi.org/10.18046/j.estger.2021.159.4433

NATURA. Relatório Integrado Natura&CO: América Latina 2021. 2022. Disponível em: https://static.rede.natura.net/html/site_cf/br/07_2022/relatorio_anual/Relatorio_Integrado_Natura_Co_America_Latina_2021_VF_28.7.pdf. Acesso em: 23 fev. 2023.

O EMPREENDEDORISMO feminino como ferramenta de transformação. Vibee, Lajeado, 10 mar. 2022. Disponível em: https://www.vibeeunimed.com.br/o-empreendedorismo-feminino-como-ferramenta-de-transformacao/. Acesso em: 13 maio 2023.

OS NOVOS padrões de consumo e impactos no mundo pós-pandemia. Zendesk, San Francisco, 21 maio 2023. Disponível em: https://www.zendesk.com.br/blog/novos-padroes-de-consumo/. Acesso em: 30 maio 2023.

PANDEMIA intensifica o interesse no consumo consciente. Ecodebate, 23 abr. 2021. Disponível em https://www.ecodebate.com.br/2021/04/23/pandemia-intensifica-o-interesse-no-consumo-consciente/. Acesso em: 13 maio 2023.

PANDEMIA muda relação de consumidores com marcas, que precisam se preocupar mais com o impacto social de suas ações, aponta pesquisa. Época, 3 dez. 2020. Disponível em: https://epocanegocios.globo.com/Marketing/noticia/2020/12/pandemia-muda-relacao-de-consumidores-com-marcas-que-precisam-se-preocupar-mais-com-o-impacto-social-de-suas-acoes-aponta-pesquisa.html. Acesso em: 29 nov. 2021.

PEREIRA, Cláudia da Silva; SICILIANO, Tatiana; ROCHA, Everardo. “Consumo de experiência” e “experiência de consumo”: uma discussão conceitual. Logos 43, Rio de Janeiro, v. 22, n. 2, p. 6-17, 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/logos/article/view/22218/16058. Acesso em: 3 ago. 2023.

PESQUISA Social Commerce. Social Miner, 2021.

PESSANHA, Maure. Apoio a mulheres empreendedoras de impacto social esbarra em desafios. Artemisia, São Paulo, 18 nov. 2021. Disponível em: https://artemisiabrasil.medium.com/apoio-a-mulheres-empreendedoras-de-impacto-social-esbarra-em-desafios-e7df2517d97d. Acesso em: 13 maio 2023.

PESSANHA, Maure. O papel central das mulheres no ecossistema de negócios de impacto socioambiental. Artemisia, São Paulo, 9 mar. 2022. Disponível em: https://artemisia.org.br/o-papel-central-das-mulheres-no-ecossistema-de-negocios-de-impacto-socioambiental/. Acesso em: 13 maio 2023.

PIPE LABO. 3º Mapa de Negócios de Impacto Socioambiental: relatório nacional 2021. São Paulo: Pipe Labo, 2021.

RICHINS, Marsha L.; CHAPLIN, Lan Nguyen. Material parenting: How the use of goods in parenting fosters materialism in the next generation. Journal of Consumer Research, v. 41, n. 6, p. 1333-1357, 2015. https://doi.org/10.1086/680087

RIFKIN, Jeremy. A era do acesso. São Paulo: Makron Books, 2000.

SHETH, Jagdish. Impact of COVID-19 on consumer behavior: will the old habits return or die?. Journal of Business Research, Athens, v. 117, p. 280-283, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.059. Acesso em: 28 nov. 2021.

PIRES, Fernanda; SILVA, Andressa Henning. Compras por impulso na pandemia do covid-19. In: SALÃO INTERNACIONAL DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO, 13., 2021, Bagé. Anais […]. Bagé: Unipampa, 2021. p. 45-58

SOLIDARIEDADE S/A: doação de parte da renda para hospitais e de alimentos para ONGs. Jornal Nacional, 31 ago. 2020,. Disponível em: https://g1.globo.com/jornal-nacional/noticia/2020/08/31/solidariedade-sa-doacao-de-parte-da-renda-para-hospitais-e-de-alimentos-para-ongs.ghtml. Acesso em: 1 dez. 2021.

STILLEY, Karen; INMAN, Jeffrey; WAKEFIELD, Kirk. Planning to make unplanned purchases? The role of in-store slack in budget deviation. Journal of Consumer Research, Chicago, v. 37, n. 2, p. 264-278, 2010. DOI: https://doi.org/10.1086/651567

VAN STEENBURG, Eric; NADERI, Iman. Unplanned purchase decision making under simultaneous financial and time pressure. Journal of Marketing Theory and Practice, Abingdon, v. 28, n. 1, p. 98-116, 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/10696679.2019.1684206

Published

2023-09-20

How to Cite

Responsible consumption, for whom? an essay on the promotion of gender inequality in the post-pandemic. Signos do Consumo, [S. l.], v. 15, n. 1, p. e213388, 2023. DOI: 10.11606/issn.1984-5057.v15i1e213388. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/213388.. Acesso em: 20 may. 2024.