Portuguese literature in educational system: a history of the future?

Authors

  • Celdon Fritzen Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.11606/va.i2.191092

Keywords:

Portuguese literature, entrance exam, Enem, lusophony

Abstract

This article aims to discuss the contemporary place of Portuguese literature among the literary readings of the Brazilian educational system. To this, the role of reinforcing the vernacular paradigm assumed by Portuguese literature in the teaching of the Portuguese language since the Empire was addressed. Subsequently, the presence of Portuguese literature is analyzed both in a sample of lists of literary works for entrance exams in Brazilian Universities. Finally, it was verified if the Lusophony, soundly with some recent public policies, would not present itself as a new paradigm for the selection of literary readings. The analysis indicates a lower presence of Portuguese literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CEREJA, William. Ensino de literatura: uma proposta dialógica para o trabalho com literatura. São Paulo: Atual, 2005.

COLOMER, Teresa. Andar entre livros. São Paulo: Global, 2007.

FIDELIS, Ana Claudia e Silva. Do cânone literário às provas de vestibular: canonização e escolarização da literatura. 2008. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/269463. Acesso em: 11 ago. 2019.

LAET, Carlos; BARRETO, Fausto. Antologia nacional. 14. ed. São Paulo; Belo Horizonte: Luiz Alves, 1929. Disponível em: https://www.literaturabrasileira.ufsc.br/documentos/?action=download&id=107917. Acesso em: 21 jan. 2021.

LOURENÇO, Eduardo. A nau de Ícaro e Imagem e miragem da lusofonia. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

MOREIRA, João A. Literatura portuguesa deixa de ser obrigatória no Brasil. Diário de Notícias, 2016. Disponível em: https://www.dn.pt/sociedade/literatura-portuguesa-deixa-de-ser-obrigatoria-no-brasil-5039149.html. Acesso em: 21 jan. 2021.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Aquém do eu, além do outro. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

PESSOA, Fernando. Livro do desassossego, por Bernardo Soares. Seleção e intro. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Brasiliense, 1986.

RABELO, Marques. Antologia escolar portuguesa. Rio de Janeiro: [s. n.], 1970.

RAZZINI, Marcia de Paula Gregorio. O espelho da nação: a antologia nacional e o ensino de portugues e de literatura (1838-1971). 2000. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/270144. Acesso em: 27 jul. 2018.

REIS, Carlos. Diversidade e cânone literário: cinco teses. In: REIS, Carlos. Pelos mares da língua portuguesa. Aveiro: Editora UA, 2017. p. 29-44.

SARAIVA, Arnaldo. Minha pátria é a Língua Portuguesa. Acta Semiótica e Lingvistica, João Pessoa, v. 15, n. 1, 2010.

SEVCENKO, Nicolau. Literatura como missão: tensões sociais e criação cultural na Primeira República. São Paulo: Brasiliense, 1983.

Published

2023-11-30

How to Cite

FRITZEN, Celdon. Portuguese literature in educational system: a history of the future?. Via Atlântica, São Paulo, v. 24, n. 2, p. 354–383, 2023. DOI: 10.11606/va.i2.191092. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/viaatlantica/article/view/191092.. Acesso em: 12 may. 2024.