PROCESS DRAMA IN EARLY CHILDHOOD

Authors

  • Jeórgia de Fátima Rodrigues Universidade Estadual do Paraná/UNESPAR, campus de Curitiba II.
  • Robson Rosseto Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR, campus de Curitiba II.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3999.v4i2p92-102

Keywords:

Child, Early Childhood Education, Dramatic Language, Teacher in Dramatic Action

Abstract

This study analyzes the development of a dramatic process performed in a Municipal Early Childhood Center - CMEI with children of pre-school age in the city of Curitiba/PR. The proposal was based on the methodology of the teacher in dramatic action through aesthetic experiences present in the make-believe child. From the experience as an artist/teacher, the character "Kaka Skull" led the dramatic action based on significant interaction with children within a procedural approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jeórgia de Fátima Rodrigues, Universidade Estadual do Paraná/UNESPAR, campus de Curitiba II.
    Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Padre João Bagozzi, graduanda do curso de Licenciatura em Teatro pela Universidade Estadual do Paraná/UNESPAR, campus de Curitiba II, e professora da Educação Infantil e Anos Iniciais da Rede Municipal de Educação de Curitiba.
  • Robson Rosseto, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR, campus de Curitiba II.
    Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena, do Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Mestre em Teatro pela Universidade Estadual de Santa Catarina - UDESC e professor do Curso de Licenciatura em Teatro da Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR, campus de Curitiba II.

References

BARBOSA, Maria Carmen Silveira e HORN, Maria da Graça Souza. Projetos pedagógicos na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.

LEITE, Elisângela Christiane de Pinheiro. O professor em ação dramática na educação infantil: um estudo com professores da rede municipal de ensino de Curitiba. 125f. Dissertação (Mestrado em Educação) – setor de Educação, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.

LEITE, Maria Isabel. Linguagens e autoria: registro, cotidiano e expressão. In: OSTETTO, L. E. Arte, infância e formação de professores: Autoria e transgressão. Campinas, SP: Papirus, 2004. (Coleção Ágere)

SANTOS, Vera Lúcia Bertoni dos. Atenção! Crianças Brincando! In: CUNA, S.R.V. et al. (orgs). Cor, som e movimento: a expressão plástica, musical e dramática no cotidiano da criança. Porto Alegre: Mediação, 2011.

SLADE, P. O jogo dramático infantil. 8. ed. São Paulo: Summus, 1978.

Published

2014-12-08

Issue

Section

Desenhos de pesquisa (Research Designs)

How to Cite