Feminist subjectivity in becoming: Emma Goldman's human individuality between philosophy and theater

Authors

  • Larissa Guedes Tokunaga Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1517-0128.v39i2p252-265

Keywords:

Anarchism, Feminism, Subjectivity, Philosophy, Theater

Abstract

Emma Goldman's antipredicative feminism incites to connect her anarchist prism with a philosophy of radical ontology, a transversality that recovers a matrix of anarchist ideas: the individual. This article intends to carry out a dialogue between the concept of “human individuality” proposed by Goldman and the ideas of Max Stirner and Henrik Ibsen, the author's bedside readings. An agitating philosophy, to combat external mediations, contribute to the valorization of "individual" against hegemonic institutions, while the modern Ibensian social theater of entertainment urges entry into art an awareness instrument, which would question objectification and self-government as a human being. The device, which prints a mark of incongruity in relation to the programmatic models of insurgency, embodies an antipredicative feminism created by desubjectivating / subjectifying philosophy and theater.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Larissa Guedes Tokunaga, Universidade de São Paulo

    Mestra em Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades pelo Diversitas/USP, Doutoranda pelo mesmo programa e instituição, mediadora do grupo de estudos sobre Anarquismos, Feminismos e Masculinidades pelo Centro de Cultura Social (CCS) e pesquisadora associada ao grupo de estudos do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Anarquismo e Cultura Libertária (NEPAN - UERJ). Email: lariguetokunaga@gmail.com.

    O presente trabalho foi realizado com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) - Código de Financiamento 001

References

FONSECA, Eliane Accioly. Corpo-de-sonho: arte e psicanálise. São Paulo: Annablume, 1999.

FOUCAULT, Michel. A Hermenêutica do Sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

GOLDMAN, Emma. “Anarquismo: lo que realmente significa” (1911a). In: La Palabra como Arma. Buenos Aires: Libros de Anarres; La Plata: Terramar, 2010.

GOLDMAN, Emma. “Matrimonio y Amor” (1911b). In: La Palabra como Arma. Buenos Aires: Libros de Anarres; La Plata: Terramar, 2010.

GOLDMAN, Emma.“O fracasso do Cristianismo” (1913). Disponível em: <https://theanarchistlibrary.org/library/emma-goldman-the-failure-of-christianity> Acesso em 17 de fevereiro de 2020.

GOLDMAN, Emma. “El Sufragio Femenino” (1911c). In: La Palabra como Arma. Buenos Aires: Libros de Anarres; La Plata: Terramar, 2010.

GOLDMAN, Emma. “The Individual, Society and the State” (1940) Disponível em: <https://theanarchistlibrary.org/library/emma-goldman-the-individual-society-and-the-state> Acesso em 17 de fevereiro de 2020.

GOLDMAN, Emma. “The Modern Drama: a powerful disseminator of radical thought” (1910). In: Anarchism and other Essays. Disponível em: <https://theanarchistlibrary.org/library/emma-goldman-anarchism-and-other-essays> Acesso em 17 de fevereiro de 2020.

GOLDMAN, Emma. “The social Significance of the Modern Drama” (1914).

Disponível em: <https://theanarchistlibrary.org/library/emma-goldman-the-social-significance-of-the-modern-drama.pdf> Acesso em 23 de julho de 2019.

GOLDMAN, Emma. “The Tragedy of Woman’s Emancipation” (1906). Disponível em: <https://theanarchistlibrary.org/library/emma-goldman-the-tragedy-of-woman-s-emancipation?v=1614901700> Acesso em 17 de fevereiro de 2020.

GOLDMAN, Emma. Vivendo Minha Vida. Curitiba: L-Dopa Publicações, 2015.

GUATTARI, Félix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Rio de Janeiro: Vozes, 1986.

IBSEN, Henrik. Peças Escolhidas 3. Livros Cotovia: Lisboa, 2008.

MENEZES, Tereza. Ibsen e o novo sujeito da modernidade. São Paulo: Perspectiva, 2006.

MOURA, Maria Lacerda de. A mulher é uma degenerada. 3ª edição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

SAORNIL, Lucía Sanchez. Horas de Revolución. Barcelona: Editado por el Sindicato Único del Ramo de Alimentación de Barcelona, 1937.

SILVA, Jane Pessoa da. Ibsen no Brasil. Dissertação de Mestrado em Letras. São Paulo, Universidade de São Paulo, 2007.

STIRNER, Max. O Único e sua propriedade. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

Published

2021-12-21

How to Cite

Feminist subjectivity in becoming: Emma Goldman’s human individuality between philosophy and theater. (2021). Cadernos De Ética E Filosofia Política, 39(2), 252-265. https://doi.org/10.11606/issn.1517-0128.v39i2p252-265