Teacher training and inclusive education: the transfer-centered clinical démarche

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v28i1p30-46

Keywords:

transference, knowledge, research, groups, training

Abstract

This article discusses the relevance and functioning dynamics of the clinical démarche in teacher training. Based on the limits of the hegemonic approach in teacher training—here called the scientific approach with deductive method—, it is hypothesized that listening to teachers engaged in case discussion groups—clinical approach with inductive method—, in which discussion starts from the challenges that stem from teaching, allows highlighting elements that promote a particular way of teacher involvement in the theorization of their work. To do so, we will discuss the place of the clinical démarche within teacher education and analyze, through fragments of work in teacher listening groups, the functioning and effectiveness of such groups in teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Rinaldo Voltolini, Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação

    psicanálise, infância, transmissão

References

Bondía, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 20-28.

Cifali, M. (2012). Démarche clinique, formation et écriture. In Former des enseignants professionels: Quelles stratégies? Quelles competances? (pp. 119-135). Bruxelles: De Boeck.

Freud, S. (1996a) A história do movimento psicanalítico. In S. Freud, Edição Standard das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud (J. Salomão, trad., Vol. 14, pp. 13-74). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho publicado em 1914).

Freud, S. (1996b). Algumas reflexões sobre a psicologia escolar. In S. Freud, Edição Standard das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud (O. C. Muniz, trad.,Vol. 13, pp. 285-289). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho publicado em 1914).

Freud, S. (1996) Um estudo autobiográfico. In S. Freud, Edição Standard das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud (J. Salomão, trad., Vol. 20, pp. 10-74). Rio de Janeiro: Imago. (Trabalho publicado em 1925).

Gaulthier, C., Bissonette, S., & Richard, M. (2007). L’ enseignement explicite. In V. Dupriez & G. Chapelle, Enseigner (pp. 107-116). Paris: PUF.

Imbert, F. (2005). L’inconscient dans la classe: Transferts et contre-transferts (3e éd.) Montrouge: ESF.

Mannoni, M. (1988). Educação Impossível (2. ed.). Rio de Janeiro: Francisco Alves.

Mannoni, M. (1979). La théorie comme fiction: Freud, Groddeck, Winnicott, Lacan. Paris: Éditions du Seil.

Lacan, J. (1992). O Seminário, Livro 17: O avesso da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Trabalho publicado em 1969).

Lacan, J. (1992). O Seminário, livro 8: A Transferência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Trabalho publicado em 1960).

Lacan, J. (1998a). (1966a) O tempo lógico e a asserção de certeza antecipada: Um novo sofisma. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Trabalho publicado em 1966).

Lacan, J. (1998b). Função e campo da fala e da linguagem em psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. (Trabalho publicado em 1966).

Patto, M. H. S. (1984). Psicologia e Ideologia: uma introdução crítica à psicologia escolar. São Paulo: T. A. Queiroz.

Perrenound, P. (1994). La formation des enseignants: entre théorie et pratique. Paris: ESF.

Quinet, A. (2006). Psicose e laço social. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Schön, D. A. (1994). The reflective practitioner: How professional think in action? New York: Basic Books. (Trabalho publicado em 1983).

Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner, towards a new design for teaching and learning in the profession. San Francisco: Josseu Bass.

Schön, D. A. (1991). Cases in reflective practice. New York: Teachers College Press.

Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes.

Voltolini, R. (2014). Retratos do mal-estar contemporâneo na educação. São Paulo: Escuta.

Voltolini, R. (2018). Psicanálise e formação de professores: antiformação docente. São Paulo: Zagodoni.

Voltolini, R. (2019). Uma pedagogia esquecida do amor. Educação Temática Digital, 21(2), 363-381.

Published

2023-04-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Voltolini, R. (2023). Teacher training and inclusive education: the transfer-centered clinical démarche. Clinical Styles. The Journal on the Vicissitudes of Childhood, 28(1), 30-46. https://doi.org/10.11606/issn.1981-1624.v28i1p30-46