Decolonial perspective and Latin American thinkers: contributions to the analysis of audiovisual narratives in Latin America

Authors

  • Andrea Rosendo da Silva Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina
  • Dennis de Oliveira Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194395

Keywords:

Decolonial/anticolonial perspective, Representation, Visual culture, Visualities, Indigenous and Afro-Latin women

Abstract

The studies of gender relations from the Decolonial/Anticolonial perspective are increasingly strengthened. Observing this phenomenon, the article reflects on the contributions of
Latin American thinkers about coloniality of power, being, knowledge and gender. It starts by questioning whether the studies of representation and representativeness advance
in relation to the discussion about other ways of seeing and looking and, based on the questions raised, it intends to promote contributions to the field of visual culture and
visuality studies. The aim of this bibliographical research is to present results that may encourage more dense studies on visualities in opposition to colonial narratives, especially in audiovisual productions made by African and Amerindian women, as conceptualized by Lélia Gonzalez.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Andrea Rosendo da Silva, Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Integração da América Latina

    Journalist, PhD student at the Postgraduate Program in Integration of Latin America
    from the University of São Paulo (Prolam/USP). Master in Communication by the
    Postgraduate in Social Communication at the Federal University of Paraná (PPGCOM/UFPR),
    Bachelor of Social Communication - Journalism. Researcher in the areas of Communication and Culture,
    focusing on cinema and audiovisual production. Themes of interest: coloniality, image and
    representation, State, public policies, cultural diversity, critical interculturality, visualities,
    intersectionalities, gender studies, women in Latin America and Afro-Latino women and
    caribbean.

  • Dennis de Oliveira, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    Lecturer in Journalism, Information and Society by ECA/USP. He has a degree in Social Communication Qualification in Journalism by the University of São Paulo (1986), master and doctor
    in Communication Sciences from the University from São Paulo (1992; 1998) Has experience in the area
    Communication, with an emphasis on Communication Popular, acting mainly in the following
    themes: communication and culture, media processes and cultural, communication and reception, processes media and journalism, media and racism, and integration in Latin America. He is coordinator of CELACC (Center for Latin American Studies in Culture and Communication).

References

ARAÚJO, Joel Zito. O tenso enegrecimento do cinema brasileiro nos últimos 30 anos, Cinémas d’Amérique latine [En ligne], 26 | 2018, mis en ligne le 24 juillet 2019. DOI:https://doi.org/10.4000/cinelatino.4185. Disponível em: <https://journals.openedition.org/cinelatino/4185>. Acesso em 01 dez. 2020.

BALLESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. In: Revista Brasileira de Ciência Política (11). Brasília, 2013.

BHABHA, Homi K. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

CEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe). (2018). Mulheres afrodescendentes em America Latina e Caribe, Santiago, julho.

COLLINS, Patrícia Hill. Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Revista Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 99-127, 2016.

CURIEL, Ochy. Critica pos-colonial desde las practicas políticas del feminismo antirracista. Normadas (Col) [em línea] 2007. Disponível: http://redalyc.org/articulo.oa?id=105115241010 ISSN 0121-7550. Acesso em: jan de 2019.

GONZALEZ, Lélia. Primavera para as rosas negras: Lélia Gonzalez, em primeira pessoa. São Paulo, UCPA, 2018. Editado de forma independente pela União dos Coletivos Pan-Africanistas de São Paulo.

GROSFOGUEL, R. A estrutura do conhecimento nas universidades ocidentalizadas: racismo/sexismo epistêmico e os quatro genocídios/epistemicídios do longo século XVI. Soc.estado. [online]. 2016, vol.31, n.1, pp.25-49. ISSN 0102-6992. Disponível em :<http://dx.doi.org/10. 1590/S0102 69922016000100003>. Acesso em: out de 2021.

LIMA, Márcia; RIOS, Flávia. Lélia Gonzalez, por um feminismo afro-latino-americano. Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2020.

LUGONES, María. Colonialidad y género. Tabula Rasa. Bogotá - Colombia, N° 9, 75-101, jul./dez., 2008.

LUGONES, María. Rumo a um feminismo descolonial. Estudos Feministas Florianópolis, 22(3): 320, set./dez./2014.

MIRZOEFF, Nicholas. (2003). Una introducción a la cultura visual. Buenos Aires: Paidós. MIRZOEFF, Nicholas. O direito a olhar. In: ETD - Educação Temática Digital, v. 18, n. 4, nov., p. 745-768. Revista Eletrônica da Faculdade de Educação da UNICAMP. Campinas, 2016.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Edgardo Lander (org). Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. setembro 2005. pp.227-278.

RIVERA Cusicanqui, Silvia. Ch’ixinakax utxiwa. Una reflexión sobre prácticas y discursos descolonizadores. Buenos Aires: Tinta Limón, 2010. 80 pp.

ROSENDO DA SILVA, Andrea; SILVA, Maria Anunciação. Amefricanidade: afrolatinas e a resistência à subalternidade suavizada na América Latina In: Estamos aqui: debates afrolatinoamericanos em perspectiva Brasil Argentina.1 ed. Juazeiro do Norte: Universidade Federal do Cariri (UFCA), 2021, v.1, p. 44-63. Disponível em: <https://natachalopezgallucci.com/estamos-aqui-debates-afrolatinoamericanos-em-perspectivabrasil-argentina-vol-1-fca-2021/>. Acesso em: 18 de outubro de 2021.

STAM, Robert. Introdução à teoria do cinema. Campinas: Papirus, 2013.

WALSH, Catherine. Colonialidad, conocimiento y diáspora afro-andina: construyendo etnoeducación e interculturalidad en la universidad. In: RESTREPO, Eduardo; ROJAS, Axel (eds.). Conflicto e (in)visibilidad: retos en los estudios de la gente negra en Colombia. Popayán: Ed. Universidad del Cauca, 2004.

WALSH, Catherine.¿Son posibles unas ciencias sociales/ culturales otras? Reflexiones en torno a las epistemologías decoloniales. Nómadas (Col), núm. 26, 2007, pp. 102-113.

WALSH, Catherine. Interculturalidad, plurinacionalidad y decolonialidad: las insurgencias político-epistémicas de refundar el Estado. Tabula Rasa. Bogotá, Colombia, No. 9: 131-152, julio/diciembre, 2008.

Published

2022-05-31

How to Cite

Silva, A. R. da ., & Oliveira, D. de . (2022). Decolonial perspective and Latin American thinkers: contributions to the analysis of audiovisual narratives in Latin America. Revista Extraprensa, 15(Especial), 232-250. https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194395