Teacher narratives: dialogues between care and knowledge production

Authors

  • Luiza Ribeiro Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

DOI:

https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194419

Keywords:

Narratives, Teacher profession, Decolonial

Abstract

With the beginning of the SARS-CoV-2 pandemic, public schools in São Paulo moved between openings, closings and flexibilization of school activities. In this context, a research group connected to FEUSP, with the objective to create a curriculum that englobes gender, race, and social class, had the objective to contribute with the support community of four public schools of São Paulo. To reach the objective, the group realized many activities in the school communities, one of these activities, was with a group of teachers on the online mode, coordinated by a psychologist, with the object of offering a space of reflection on the teacher`s feelings and provide support for their anxieties related to educational dynamics in the current context. In this document, I am proposed to analyze the narrative of one of the meetings of this group, according to the remembrance of the experiences that guided them to choose their profession, that were shared orally. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Luiza Ribeiro, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação

    She holds a bachelor's degree in psychology from the Federal University of São Paulo, and is currently a master's student at the Faculty of Education of the University of São Paulo.

References

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. Trad. Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.

ARAÚJO, Patrício Carneiro. Entre o terreiro e a escola: Lei 10.639/2003 e intolerância religiosa sob o olhar antropológico. 2015. 242 f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

CARNEIRO, S. A batalha de Durban. Revista Estudos Feministas [online]. 2002, v. 10, n. 1, pp. 209-214. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100014>. Epub 18 Set 2002. ISSN 1806-9584. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100014. (Acessado 24 outubro 2021).

COCA, O. O Grupo Operativo como estratégia de reflexão: a experiência da Docência Compartilhada. In: AMARAL, Mônica et al. (Orgs). Culturas Ancestrais e Contemporâneas na Escola. São Paulo: Ed Alameda, 2018.

COSTA, J. B.; TORRES, N. M.; GROSFOGUET. Introdução: decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. In: COSTA, J. B.; TORRES, N. M.; GROSFOGUET (orgs). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico l ed.; 1. reimp. -- Belo Horizonte: Autêntica Editora. 2019.

EVARISTO, C. Becos da memória. 3. ed. - Rio de Janeiro: Pallas, 2017.

FOLHA. Um Brasil para os brasileiros: ensaio palavra-imagem com Carolina Maria de Jesus. 26 de set. 2021. Disponível em: https://entretempos.blogfolha.uol.com.br/2021/09/26/um-brasil-para-os-brasileiros-ensaio-palavra-imagem-com-carolinamaria-de-jesus (Acesso em: 16 dez. 2021).

FURTADO, J. P. Narrativas de si: memória e transformação. In: GOULART, P.; PEZZATO, L. (Orgs). Narrativas de si: práticas em educação e saúde. 1. ed.- Porto Alegre : Rede UNIDA; 2020.

GELEDES. As voltas que o mundo dá. 22 de abril de 2015. Disponível em: https://www.geledes.org.br/as-voltas-que-o-mundo-da/ (Acesso em: 16 dez. 2021).

VALENTE, G. A. Socialização profissional docente ou como uma prática se naturaliza? Um estudo sobre a naturalização do religioso na prática docente. Educ. rev. [online]. vol.36, 2020. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982020000100123&lng=en&nrm=iso. ISSN 1982-6621. (Acesso em:16 dez. 2021).

Published

2022-05-31

How to Cite

Luiza Ribeiro. (2022). Teacher narratives: dialogues between care and knowledge production. Revista Extraprensa, 15(Especial), 329-340. https://doi.org/10.11606/extraprensa2022.194419